افشای راز جنایت کینه جویانه/ خشم قاتل در نحوه قتل نمایان بود

راننده وانت که از همکارش کینه به دل داشت شبانه به همراه دو آدمکش اجاره ای سراغ وی رفت و او را به طرز فجیعی کشت.

افشای راز جنایت کینه جویانه/ خشم قاتل در نحوه قتل نمایان بود

10 مرداد سال گذشته مردی با کلانتری ۱۶۳ ولنجک تماس گرفت و از کشته شدن مرد  سرایدار  در  خانه ویلایی  همسایه خبر داد.

وی به ماموران گفت: نیمه شب سر و صدای عجیبی  از خانه ویلایی همسایه شنیدم. اما چون نیمه شب بود از خانه بیرون نرفتم. صبح متوجه شدم در خانه ویلایی همسایه باز است. من وارد خانه شدم و با جسد  سرایدار ۳۵ساله به نام نعیم روبه رو شدم.

 با تماس این مرد ماموران کلانتری به خانه ویلایی رفتند و جسد مرد افغان که شواهد  نشان می داد با ضربه های جسم سخت به سرش از پا درآمده و بخشی از بدنش بریده شده به  پزشکی قانونی منتقل شد .

 ماموران پلیس برای افشای راز جنایت شبانه به تکاپو افتادند و در تحقیقات اولیه دریافتند نعیم از مدتی قبل در یک کارگاه مبل سازی کار می کرد و شبها در خانه ویلایی سرایدار بود. بررسی ها نشان می داد نعیم مدتی بود با یکی از همکارانش در کارگاه مبل سازی به نام ام مرتضی اختلاف شدید داشت .

با افشای این ماجرا مرتضی ۴۳ ساله که در کارگاه مبل سازی راننده وانت بود  بازداشت  شد. اما ادعا  کرد از نحوه  قتل  همکارانش اطلاعی ندارد .

ماموران پلیس در بررسی‌های بعدی دریافتند عاملان جنایت به احتمال فراوان چند نفر بوده و همان شب با تاکسی اینترنتی خانه ویلایی را ترک کرده‌اند. با افشای این ماجرا مرد ۳۲ ساله ای به نام محمود که از دوستان مرتضی و نعیم بود ردیابی و بازداشت شد و راز جنایت را برملا کرد .

افشای راز جنایت کینه جویانه

محمود گفت :مرتضی از نعیم کینه به دل داشت و می گفت او پیش صاحب کارش از او بدگویی  کرده و زیرابش را زده است. او مدتی بود دنبال چند نفر می گشت تا بتواند نیعم را گوشمالی دهد. او از من کمک خواسته بود. به همین خاطر من دو نفر از دوستانم به نام‌های حامد و  اردشیر را به او معرفی کردم و قرار بود مبلغ یک میلیون تومان به آنها بدهد تا همراهش به خانه ویلایی که نعیم  در آن جا سرایدار بود بروند و او را  گوشمالی بدهند .

با اظهارات این مرد  بار دیگر مرتضی تحت بازجویی قرار گرفت و لب به اعتراف گشود.

وی گفت :من سالهاست با وانت کار می کنم و 2 دختر جوان دارم که مخارج زندگی آنها و  همسر و  مادرم را از این راه تامین می کنم .از وقتی که نعیم به کارگاه آمده بود مدام پیش صاحب کارم  زیراب مرا می زد  و پشت سرم بدگوو میکرد.به همین خاطر تصمیم گرفتم او  را گوشمالی دهم .

وی ادامه داد:  برای این کار از محمود  کمک خواستم که او هم دو نفر از  دوستانش را به من معرفی کرد.ما آن شب مقابل خانه ویلایی رفتیم و چون نعیم مرا می شناخت در  را برایم باز کرد. ما به محض وارد شدن نعیم را کتک زدیم .اما او مدام فحش های ناموسی می داد و به خانواده ام توهین می کرد.من  میله ای را از روی زمین برداشتم  و به سر  او زدم.  وقتی خون روی زمین ریخت از خود بیخود شدم و  ضربه های بعدی را به او زدم. من  به خاطر فحش های ناموسی که او  به من می داد با کارد میوه خوری که روی زمین بود  بخشی از بدنش را بریدم.من  موقع خروج از خانه متوجه شدم حامد و  اردشیر گوشی موبایل نعیم را هم سرقت کرده‌اند. من همانجا مبلغ 500 هزار تومان به حساب آنها واریز کردم و سپس با اسنپ آنجا را ترک کردیم.

بازداشت متهمین

 با اطلاعاتی که این مرد به پلیس داده بود حامد و اردشیر نیز بازداشت شدند.

حامد گفت: من از طریق محمود با مرتضی آشنا شدم.او  گفته بود می خواهد یک نفر را به خاطر  مسائل ناموسی  گوشمالی دهد. به همین خاطر من و اردشیر در میدان الغدیر با مرتضی قرار گذاشتیم و سوار ماشین او  شدیم. سپس به خانه ویلایی در ولنجک رفتیم. من نعیم را کتک زدم اما دستی در قتل او نداشتم  و با اسنپی که مرتضی برایم گرفته بود به خانه برگشتم.

اردشیر نیز گفت :من متاهل هستم و یک دختر ۹ ساله دارم .چون وضعیت مالی خوبی نداشتم قبول کردم در عوض گرفتن پول به مرتضی کمک کنم .ما وقتی از خانه ویلایی خارج میشدیم گوشی موبایل نعیم را برداشتم .مرتضی گفته بودن او  به خانواده اش نظر دارد و به همین خاطر می خواهد او را گوشمالی دهد. من هم پذیرفتم با او همراه شوم اما در قتل دستی نداشتم .

در حالی که پدر نعیم به عنوان ولی دم درخواست قصاص را مطرح کرده بود برای مرتضی به اتهام قتل و جنایت بر میت ، برای حامد به اتهام معاونت در قتل و جنایت بر میت و تهدید و ضرب و جرح قربانی و برای اردشیر به اتهام معاونت در قتل  وسرقت گوشی موبایل و ضرب و جرح قربانی و برای محمود به  اتهام معاونت در ضرب و جرح قربانی و قتل وی   کیفرخواست صادر و پرونده شان به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا به زودی به جرم آنها رسیدگی شود.

حرف های ضد و نقیض قاتل

اعظم موحدی عضو هیئت علمی دانشگاه روزبهان ساری و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در خصوص این پرونده گفت: این فرد در صحت و سلامت کامل عقلی و روانی اینکار را انجام داده است.

وی بیان کرد: این پرونده  قتل  عمد بوده  و نمی توان گفت که فرد دچار اختلالات روانی است. ضربات چاقو به  مقتول   انتقام گیری  را نشان میدهد نه اینکه فرد در محل حادثه دچار جنون لحظه ای شده باشد.  فرد دچار خشم انفجاری بوده به این معنا که ذره ذره این خشم در محل کارش جمع شده و در لحظه، انفجار خشم اتفاق افتاده است. حرف های قاتل ضد و نقیض است و جنون لحظه ای، ادواری نیست.

5 مکانیسم  دفاعی در اثر فشار عصبی

موحدی افزود: 17  مکانیسم دفاعی  وجود دارد که 5 تا از آنها عبارتند از:

 مکانیسم دفاعی تصعید: به عملی گفته می‌شود که طی آن فرد امیال، تکانه‌ها و خواسته‌هایی را که از طرف جامعه پذیرفتنی نیست، در قالب یک عمل اجتماعی و مورد پسند ابراز می‌کند.

 مکانیسم دفاعی جا به جایی: گاهی اوقات افراد دچار امیال و تکانه‌هایی می‌شوند که نمی‌توانند به طور مستقیم آن‌ها را ابراز نمایند. چراکه این کار می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برایشان به همراه داشته باشد. در این شرایط این امکان وجود دارد که به طور ناخودآگاه امیال خود را به سمت و سوی دیگری هدایت کنید. این تغییر جهت معمولا باعث می‌شود که تهدید کمتری در پی ابراز تمایلات ناخودآگاه اتفاق بیافتد.

مکانیسم دفاعی انکار: مکانیسم دفاعی انکار به واکنشی گفته می‌شود که طی آن فرد به طریقی از پذیرفتن یک واقعیت دردناک یا رویدادی آزاردهنده سر باز می‌زند. به عبارت دیگر فرد در این موقعیت حوادث ناخوشایند را از ذهن خود بیرون نگه می‌دارد و تلاش می‌کند تا از مواجهه با آن‌ها اجتناب کند.

مکانیسم دفاعی بازگشت به عقب: یکی از مکانیسم های دفاعی می‌باشد که در آن شخص به زمان گذشته بر می‌گردد و به مرحله‌ای از زندگی می‌رود که در آن اضطراب کمتری داشته و مسئولیت‌هایش کمتر و سبک تر بوده‌اند.

مکانیسم دفاعی جبران: مکانیسم دفاعی جبران  یکی از استراتژی‌های ناخودآگاه است که افراد به کمک آن تلاش می‌کنند از ضعف‌ها و ناتوانی‌های خود فرار کنند. در این شرایط فرد دقیقا در حوزه‌ای که احساس ناتوانی می‌کند تلاش‌های زیادی به خرج می‌دهد.

وی افزود: از میان این مکانیسم های دفاعی بهترین و عاقلانه ترین راه برای زمانی که حس  انتقام جویانه  به آدم دست میدهد مکانیسم تصعید است، این فرد می توانست دلیل اینکار مقتول را از او بپرسد و به نوعی به او کمک کند./رکنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها