در عزاداری عشایرِ عرب‌، شعاری علیه تمامیت ارضی کشور نبود

شعار عشایر عرب‌زبان در تجمع آبادان هیچ رنگ و بویی علیه تمامیت ارضی کشور نداشت.

در عزاداری عشایرِ عرب‌، شعاری علیه تمامیت ارضی کشور نبود

امتداد نوشت: با گذشت بیش از یک هفته از وقوع فاجعه متروپل در خیابان امیری شهرستان آبادان، عملیات آواربرداری این ساختمان همچنان ادامه داشته و بسیاری از هموطنان در زیر این آوار گرفتار هستند. 

 

یک فعال مدنی خوزستانی در گفتگویی با امتداد، ضمن تشریح آخرین وضیعت آبادان، اظهار داشت: در میان تجمعات عزاداری و اعتراضی روزهای اخیر در آبادان، نکته قابل توجه، بحث پیوستن عشایر عرب این شهرستان به جمع مردم عزادار بود که با پرچم‌های خود، دو شب گذشته (یکشنبه شب) به جمع مردم پیوستند. این تجمعات از غروب آغاز شده و تا نیمه شب ادامه داشت.

 

وقتی عشایر عرب با پرچم خود و به صورت طایفه‌ای وارد یک شهر می‌شوند، این حضور حاوی هشدار تلقی می‌شود. عشایر عرب خوزستان نیز در شب گذشته در حالی با پرچم‌های خود وارد آبادان شدند که جمعیت زیادی داشتند و با توجه به مسلح بودن همه آن‌ها، نیروهای انتظامی و امنیتی نیز با همراهی، نسبت به شب‌های گذشته با تجمع عزاداران مواجهه داشتند. 

 

عشایر عرب و بختیاری همگی مسلح هستند و عشایر عرب‌زبان، تقریبا به اتفاق همگی در منازل خود، یک یا دو اسلحه را دارند. وقتی با پرچم طایفه خود وارد شهر شدند، این مسئله سبب شد که هیچ تیراندازی را نسبت به شب‌های قبلی شاهد نباشیم. 

 

تجمع شب گذشته بسیار گسترده بود و البته هیچ تیراندازی صورت نگرفت. آنچه مشخص بوده، تنها یک یا دو عشیره در این تجمع حضور نداشتند و تقریبا همه عشایر ساکن منطقه به میان عزاداران آمده بودند. ضمن اینکه با توجه به اتحاد عشایر در منطقه خوزستان، گفته می‌شود که عشایر بختیاری نیز به عزاداران ملحق شده‌اند. 

 

نکته مهم و قابل توجه اعتراضات شب گذشته این بود که شعارهای عشایر و مردم عزادار به هیچ عنوان رنگ و بوی شعارهای علیه تمامیت ارضی کشور را در خود نداشت. شعارها، همه در راستای عزادارای از دست رفتگان فاجعه متروپل بود و حاضرین، همگی با شعار هله خویه به عزاداری پرداختند. 

 

کما اینکه در همین تجمع، ما شاهد عزاداری مردم عرب‌زبان در مقابل منزل خانواده جلیلیان که اصالتا کرد هم هستند، بودیم. امری که نشانگر یک اتحاد فراقومی بوده و همه مردم از فارس و بختیاری و عرب در کنار هم سعی در تسلی دل داغدیدگان متروپل داشتند. 

 

در روزهای گذشته، خانواده‌های افراد متوفی و گرفتار در آوار متروپل به صورت خودجوش، اقدام به نام نویسی عزیزان خود در یک لیست دقیق کردند که تا کنون، شمار افراد گرفتار یا جان باخته در فاجعه متروپل بر این اساس به ۴۴ نفر رسیده است. 

 

به عنوان نمونه، آمنه امینیان که روز گذشته نام او در میان جان باختگان و اجساد مکشوفه بوده و با مشاهده مدارک شناسایی در جیب مانتو مورد شناسایی قرار گرفته در همان لیست ۴۴ نفره، نفر سی‌و هشتم لیست بود و از روزها قبل همه از جان باختن او اطلاع داشتند. 

 

پایین دست متروپل، یک بستنی‌فروشی، آزمایشگاه، کافه و مطب زنان وجود داشت و اگر بخواهیم همه مراجعین این مراکز را در ساعت حادثه فاکتور بگیریم، باید گفت که خیابان کم عرض امیرکبیر در مجاورت متروپل در همه ساعات شلوغ بوده و قطعا در زمان فروریختن متروپل، تعداد زیادی از هموطنان در خیابان‌های همجوار برج هم گرفتار آوار شده‌اند. 

 

اینکه ما تنها از ۴۰ و ۵۰ جان باخته در فاجعه متروپل صحبت کنیم، بیشتر به یک شوخی زننده شبیه است تا واقعیت! کما اینکه یکی از سرپرستان کارگران متروپل نیز گفته که تنها در زمان حادثه حدود ۲۵ نفر از کارگران برج سوار بر یک خودرو نیسان وانت در ساختمان حضور داشتند. کارگرانی که شاید بسیاری از آن‌ها غیربومی بوده و احتمالا خانواده‌های آن‌ها به محل حادثه هنوز مراجعه نکرده‌اند. 

 

ضمن اینکه اینترنت همراه اول، رایتل و ایرانسل و همچنین اینترنت خانگی در روز گذشته به طور کامل در آبادان قطع بود. در روزهای پس از وقوع فاجعه متروپل، هیچ گاه به صورت مداوم و به مدت چند ساعت پشت سر هم، ما اینترنت با کیفیت را نداشتیم. 

 

همانگونه که در تصاویر منتشر شده از تجمعات روز گذشته آبادان دیدیم، متاسفانه ...  شهرستان با بی‌درایتی تمام، قصد مصادره کردن اعتراضات و عزاداری‌های مردم را به نفع دولت داشت و آن را لبیک مردم به عزای عمومی دولت، آن هم پس از ۷ روز می‌نامید، مردم عزادار به سرعت به این مسئله واکنش نشان داده و با شعارهای مداوم خود باعث قطع صدای این مراسم در صدا و سیما شدند. 

 

دولت پس از ۷ روز که خانواده‌ها داغدار عزیزان خود بودند، تازه به خاطرش افتاد که عزای عمومی اعلام کند و این مسئله به هیچ عنوان مورد قبول مردم نبود. 

 

آواربرداری در هیچ یک از ساعات شبانه روز متوقف نشده و یک سره به صورت چند شیفت در حال انجام است. متاسفانه با این وجود، ما امروز هیچ کشف جسد جدیدی را نداشتیم و خانواده افراد گرفتار در آوار، همچنان چشم به راه عزیزان خود هستند. 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها