مهدی آذربایجانی معاون شهرداری اهواز در گفتگو با مستقل:

متاسفانه در کل کشور مشکل ایمنی داریم

آذربایجانی می‌گوید: متاسفانه ما در کل کشور مشکل ایمنی داریم و توجه اساسی به این موضوع نمی‌شود. من زمانیکه در دانشگاه تدریس می‌کردم عمده مباحثی که دانشجویان به سختی پشت سر می‌گذاشتند بحث‌های مربوط به ایمنی بود.

متاسفانه در کل کشور مشکل ایمنی داریم

متاسفانه در کل کشور مشکل ایمنی داریم

 

سرویس اجتماعی

 

آوار، دست از سر آبادان بر نمی‌دارد و هنوز جنگ در این نقطه ادامه دارد. با فرو ریختن ساختمان غیرمجاز متروپل موجی از نگرانی و ترس جامعه را فرا گرفت. ساختمانی که هنوز آواربرداری آن ادامه دارد اما اطلاعات دقیقی از تعداد کشته‌ها وجود ندارد. مسئولین نیز طبق معمول در محل حادثه حاضر شده‌اند اما برخی اقدامات و توجه‌ها باید پیش از حوادث رخ دهد.

azarbayjani-1

مهدی آذربایجانی معاون شهرداری اهواز

مهدی آذربایجانی، معاون شهردار اهواز، در گفتگو با روزنامه مستقل در آغاز درباره مشاهدات خود از صحنه حادثه و وضعیت فعلی آن گفت:

 

برداشت شخصی من این است که متاسفانه عدم رعایت اصول ساخت و ساز و عدم توجه به تذکرات افراد متخصص باعث شده است این اتفاقات بیفتد و باید تلاش کنیم که دیگر این اتفاقات در استان تکرار نشود.

این اتفاق غم‌انگیز نه تنها مردم خوزستان و آبادان بلکه کل کشور را نگران کرده است. مردم آبادان هم که در صحنه تشریف آوردند کمک می‌کردند، البته مدیریت میدانی باید بهتر صورت بگیرد. خوشبختانه وزیر کشور نیز در صحنه حاضر شدند که به انسجام‌بخشی کمک کرد اما متاسفانه حجم آوار زیاد است و ما متخصصین آواربرداری نداشتیم و بیشتر نیروهای هلال احمر در صحنه حضور داشتند. برای تکمیل کادر آواربرداری و ایمن‌سازی فضا همکاران از استان فارس و تهران و اصفهان نیز به صحنه آمدند. صحنه بسیار غم‌انگیز است مخصوصا که خانواده‌های داغ‌دیده را در کوچه‌های اطراف می‌بینیم‌.

 

وی در ادامه درباره دیگر تخلفات ساخت و ساز در آبادان و اهواز اشاره کرد:

 

متاسفانه ما در کل کشور مشکل ایمنی داریم و توجه اساسی به این موضوع نمی‌شود. من زمانیکه در دانشگاه تدریس می‌کردم عمده مباحثی که دانشجویان به سختی پشت سر می‌گذاشتند بحث‌های مربوط به ایمنی بود.

واقعا ببینید امروز چه داغی بر دل تمام مردم ایران و آبادان بخاطر رعایت نکردن اصول ایمنی است. البته کارشناسان به زودی گزارش می‌دهند که چرا این اتفاق افتاده است. من شنیده‌ام که چند طبقه خلاف هم اضافه ساخت داشته‌اند. در شهر اهواز به این سبک خلافی نداریم اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد.

دیروز هم قرار شد معاون شهرسازی به واحدهای متخلف دستور صادر کنند که قبل از وقوع فاجعه اقدامات لازم را انجام دهند.

آذربایجانی در پایان نسبت به نقش شهرداری در وقوع این حادثه گفت:

 

شهرداری مرجع صدور پروانه و مرجع صدور پایان کار است. البته من از جزئیات این پرونده اطلاع ندارم که شهرداری در صدور مجوز و پایان کار و نظارت تخلفی داشته است یا خیر؛ اما نهادهای دیگری نیز در این زمینه مسئول هستند. مراجع قضایی نیز در حال بررسی‌اند و مقصرین این پرونده را اعلام می‌کنند که در حوزه ساخت چقدر تخلف صورت گرفته است. اما با توجه به شواهد احتمالا شهرداری نیز قصورهایی در این پرونده داشته است.

آرزوی صبر برای خانواده‌های داغ دیده این حادثه دارم.

 

در ادامه گفتگو کردیم با یکی از فعالان محلی در آبادان که درباره صحنه فعلی حادثه به مستقل گفت:

 

پروانه ساخت این ساختمان در سال ۹۵ صادر شد دلیل آن نیز این بوده است که چون ارزش ملک بالا بوده است شهرداری برای تامین عوارض خود پروانه ساختمانی صادر می‌کند که عبدالباقی این کار را انجام دهد. او کارش را ادامه می‌دهد تا این اتفاق افتاد. قبل از آن هم یک نظریه کارشناسی از سوی نظام مهندسی داده شده بود که امکان ریزش آن وجود دارد اما نظر کارشناس را رد می‌کنند تا اتفاق دیروز افتاد.

فعلا آمار دقیق افراد حاضر در ساختمان اعلام نشده است و تاکنون ۱۴ کشته اعلام شده است اما این احتمال وجود دارد عده‌ای هنوز زیر آوار باشند. طبق آخرین اخباری که من دارم اوایل صبح نیز کشته‌هایی از زیر آوار درآورده‌اند.

 فعلا نیروها در حال تخلیه منازل و مغازه‌های اطراف هستند چون محل وقوع حادثه، مرکز شهر و خیابان اصلی است و کنار آن منازل مسکونی هم وجود داشته است.

در روز اول تیم‌هایی از استان خوزستان و شهرهای همجوار آمده بودند امروز نیز از استان فارس و تهران تیم‌های امداد و نجات آمده است.

چه کسانی بازداشت شدند؟

 

این نیروی بومی حاضر در صحنه به خبرنگار ما گفت: داخل اهواز، آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام شده است. دادستان نیز طبق اطلاعات محلی دستور بازداشت ۱۰ نفر از جمله شهردار، مالک، مسکن شهرسازی و بطور کلی کسانیکه در صدور مجوز نقش داشته‌اند را صادر کرده است، اما نام همه‌ی آن‌ها را نیاورده است.

در مورد کشته شدن مالک ساختمان علیرغم اینکه قوه قضاییه اعلام کرد مالک نیز یکی از کشته شدگان است اما کلیپی در فضای مجازی منتشر می‌شود که ایشان جزء نخستین کسانی بود که پس از حادثه در صحنه دیده شده بود. به این ترتیب این خبر که ایشان کشته شده به یک علامت سوال تبدیل شده است که چطور مالک ساختمانی که زیر آوار بوده است روز بعد در صحنه دیده شد و خبر دستگیری او نیز پخش می‌شود.

عمده کمک‌ها در این فاجعه از طرف مردم بوده و کمک‌های مردمی است

 

این نیروی مردمی حاضر در صحنه درباره مدیریت بحران گفت: در نهایت می‌توانم بگویم که اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. عمده کمک‌ها نیز مربوط به کمک‌های مردمی بوده و مدیریت میدانی وجود نداشته است. استاندار نیز ۵ بعدازظهر به بعد به محل حادثه آمد. یعنی ۵ ساعت بعد از اتفاق استاندار آمد.

آمدن وزیر کشور و محسن رضایی نیز در روز بعد از حادثه اتفاق افتاد. فعلا جلسه ستاد بحران با ریاست وزیر کشور شکل گرفته است و محسن رضایی به عنوان معاون رئیس جمهور به همراه رئیس هلال احمر کشور نیز حضور دارند

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها