ضررهای نوشابه های گازدار

مستقل آنلاین/ ایران مقام اول را برای مصرف نوشابه در دنیا دارد چرا که سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود 10 تا 12 لیتر اما در ایران بیش از 40 لیتر است

ضررهای نوشابه های گازدار

مهسا انصاری-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

میزان ضرر نوشابه‌ها در رنگ آنها نیست، ولی نوع مشکی در مقایسه با نوشابه‌های دیگر مضرتر است!

 پوسیدگی دندان‌ها: تمام نوشابه‌های گازدار خاصیت اسیدی داشته و موجب فرسایش مینای دندان‌ها می شود. همچنین مقدار قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ها را تسریع می کنند.

چاقی: نوشابه‌های گازدار از آب تصفیه شده، افزودنی‌های مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه می شود. بنابراین، بدون هر گونه ارزش تغذیه‌ای و فقط به علت مقدار قند بالایشان، کالری زیادی دارند که موجب چاقی فرد مصرف کننده می‌شود. در نوشابه‌های رژیمی نیز جای شکر معمولی، از ساخارین یا آسپارتام استفاده می کنند، که افزون بر اینکه یک ماده اشتهاآور است، برای سلامتی نیز زیان دارد و مصرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را در پی دارد.

سوء تغذیه: افرادی که به مصرف نوشابه‌های گازدار اعتیاد دارند و از طرفی از آنجا که این محصولات، سبب کاهش اشتها می شوند، بنابراین فرد معتاد، فقط به مصرف نوشابه‌های گازدار روی می آورد و به سوء تغذیه دچار می شوند.

  پی اچ نوشابه‌های گازدار موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می شود، به طوری که در مسیر دستگاه گوارش، فقط معده توان مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی را دارد؛ اما در دیگر اعضای دستگاه گوارش بدن همچون دهان، گلو و مری، در پی مصرف نوشابه های گازدار، محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می شود. مخاط دهان، گلو و مری در برابر اسید، بسیار حساس و آسیب پذیر است.

اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که معده ناکارآمد می شود، غذای مصرفی گوارش نیافته باقی مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ می شود. افرادی که از زخم معده و سوزش سر سینه رنج می برند، باید از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنند.

هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می یابد، کلیه ها قادر به دفع سریع آن نیستند، بنابراین فشار مضاعفی روی کلیه ها تحمیل می شود. مصرف نوشابه های گازدار موجب می شود تا کلسیم از استخوان ها برداشته شود و درون خون جریان یابد، این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها و در نهایت منجر به سنگ کلیه می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها