تفاهم واقعی و حقیقی در زندگی زناشویی به چه معناست؟

شاید داشتن تفاهم برای شما به معنی نداشتن هیچ گونه اختلافی در زندگی باشد اما این فکر درنتیجه تفکرات و اشتباهات رایجی که درباره مفهوم تفاهم داریم شکل گرفته است.

تفاهم واقعی و حقیقی در زندگی زناشویی به چه معناست؟

کوچک ترین هسته جامعه و مهم ترین نهاد اجتماعی خانواده است که متشکل از زنان و مردان و فرزندان آنها می باشد.

ازدواج یکی از ارکان اصلی و اساسی خانواده به عنوان زیر بنای جامعه می باشد بنابراین می توان آن را مهم ترین و بزرگترین اتفاق زندگی هر فرد یا انسانی دانست به صورتی که احساس شکست یا موفقیت هر یک از زوجین سرنوشت هر دوی آنها را تعیین می کند. به خاطر همین است که باید ازدواج را بر پایه اصول صحیح بنا نهاد تا رشد و شکوفایی افراد و در نتیجه جامعه را به دنبال داشته باشد، پس ضروری است هر دختر و پسری پیش از اینکه ازدواج کند اطلاعات لازم را کسب کند و بعد اقدام به ازدواج و شروع یک رابطه همیشگی نماید.

تفاهم به معنی نبود اختلاف در زندگی است؟

تفاهم به این معنی نیست که اختلافی در زندگی وجود ندارد بلکه عبارت است از درک علل رفتارهایی که از همدیگر سر میزند به نوعی می توان گفت همدیگر را فهمیدن و حق دادن به باورها و سلیقه های شخصی یکدیگر است.

بایستی شرایط و عواملی حاضر باشند که زن و مرد پیش از ازدواج با توجه و اکتفا به آنها سعی در فراهم کردن تفاهم هر چه بیشتر داشته باشند و با وجود تفاوت های فردی که حاصل عوامل ژنتیکی و محیطی است درک متقابل داشته باشند و زبان هم را بفهمند، در شناخت تفاوت های خود جدی باشند و مهمتر از همه در عین اینکه تلاش به تکامل و خودسازی دارند همزمان نسبت به هم پذیرش نیز داشته باشند.

تفاهم واقعی و حقیقی به چه معناست؟

برابری در شدت میزان نیازهای بنیادین یعنی تفاهم، اما سوال اینجاست این نیازهای بنیادین چه نیاز هایی هستند؟باید بدانید که هر شخصی دارای 5 نیاز بنیادین می باشد.

این پنج نیاز عبارت است از:

     نیاز به بقا و زنده ماندن

     نیاز به عشق و احساس تعلق

     نیاز به قدرت و پیشرفت

     نیاز به استقلال و آزادی

     نیاز به تفریح و شادی

چنانچه زوجین دارای نیاز هایی شبیه به هم باشند در حوزه های بنیادی و اصلی احتمال ایجاد تعارض به حداقل می رسد. به عنوان مثال چنانچه من نیاز دارم به صورت کلامی علاقه به همسرم را اثبات کنم و همسرم این کار را چیزی جز بچه بازی و لوس بازی نمی داند مطمئناً به جای اینکه از این کار من سرخوش شود، احساس بدی پیدا کرده و خجالت زده خواهد شد.

چنانچه من نیاز به استقلال شدیدی داشته باشم، احتمالش بسیار بالا است که در تصمیم گیری ها احترامی برای نظر همسر خود قائل نباشند و این موضوع منجر به رنجش او شود.

نیاز به بقا نیز ارتباط بسیار بالایی با میزان ریسک پذیری یا حسابگری اقتصادی و مسائل مالی دارد. چنانچه یکی از زوجین اهل پس انداز کردن باشد و اقتصادی پیش برود اما دیگری اهل ریخت و پاش باشد قطعا درباره ی این دست موضوعات به مشکل جدی بر خواهند خورد و درکی از همدیگر نخواهند داشت چراکه هر فردی از نگاه خودش واقعیت را مطرح می کند.

عدم تفاهم

 همه افرادی که در شروف ازدواج هستند در جستجوی فردی می باشند که تفاهم زیادی بینشان وجود داشته باشد اما در این میان به قدری همین کلمه تفاهم گسترده است که معمولاً در ذهن افراد و جامعه تعریف دقیقی از آن موجود نیست، تعریفی که در اکثر مواقع به گوش رسیده است این است که:" حرف هم را بفهمیم و درک کنیم" حال این درک و فهم دقیقا متعلق به چه موضوعاتی می باشد معلوم و مشخص نیست.

اشتباهات رایج در رابطه با  تفاهم در زندگی مشترک

تفاهم زندگی در طالع بینی ها

عده ای از افراد در جستجوی تفاهم بر پایه طالع بینی و فال هستند و به دنبال همسری هستند که بر اساس سال و ماه تولد و این دست موارد با آنها تفاهم داشته باشند به عنوان مثال گفته می شود متولدین بهمن ماه افرادی بسیار منطقی هستند ولی خردادی ها دمدمی مزاجند. اما باید بدانید این برداشت از شخصیت افراد بی پایه و اساس می باشد چراکه با هیچ طالع بینی نمیتوان شخصیت افراد را پیشگویی کرد و هر فردی خصوصیات و ویژگی های رفتاری منحصر به فردی دارد.

باید افکارمان کاملاً شبیه به هم باشد

اولین اشتباهی که زوجین در تعریف تفاهم به آن دچار می شوند این است که انتظار دارند کاملاً شبیه به هم فکر کنند و خواستار این هستند طرف مقابلشان ارزش ها و باورها و علایق او را دنبال کند و دقیقاً عین خودش فکر کند. در بعضی اوقات دیده شده است که افراد برای تفاهم به جستجوی غذا و رنگ مورد علاقه خود می روند گویی که شخص به دنبال همزاد خود می گردد آنچنان که هیچ تفاوتی را در رابطه خود برای شخصیتشان قائل نیست چنین افرادی در زندگی مشترک خود درگیر مشکلات زیادی خواهند شد.

با گذشت زمان عشق پایان می یابد

بعضی از افراد بر این باورند که با گذشت زمان عشق و علاقه محو و تمام می شود بخاطر همین است که کسی را برای ازدواج انتخاب می کنند که هیچ حس و علاقه ای به او ندارند.اما چنانچه شما یک عاشق واقعی هستید و برای عشق و علاقه خود دلایل بسیاری دارید چیزی به نام عشق در شما محو نمی شود بلکه چیزی مثل ساده انگاری و هیجان است که امکان دارد همین اتفاق شما را در ماه های اول رابطه ماجراجو تر و شجاعت تر کند و این حس را به شما القا کند که تنها عاشق روی زمین هستید ولی کنار کشیده شدن پرده هیجان از این حس موضوعی نیست که برای آن سوگواری کنید. یک عشق حقیقی روزمرگی و آرامشی همیشگی به همراه دارد در چنین مواقعی فاصله ای بین شما و همسرتان ایجاد نشده است بلکه به درجه بالاتری از دوست داشتن نائل شده اید که با هیجان کمتر و آرامش بیشتری همراه است.

حتماً باید برای هم بمیریم

همه افراد به این موضوع که هیجان انگیز ترین بخش زندگی عاشق شدن است واقف هستند همان بخشی که لذت زندگی مشترک را صد چندان می کند اما این فکر را نکنید که برای چنین آغازی نیاز به یک زندگی رویایی و افسانه ای دارید. اگرچه این که باید به خواستگارتان علاقه مند باشید موضوع مهمی هست ولی این را نیز باید بدانید که آنقدرها هم که فکر میکنید عشق چیز ساده ای نیست که در هر موقعیتی خود را نشان دهد.

چنانچه با گذراندن یک دوره نامزدی کوتاه احساس عاشق پیشگی می کنید باید بدانید که بیشتر از عشق دچار هیجان شده اید چنین حدی از علاقه برای یک نامزدی کوتاه مدت نیست زمانی این اندازه از عشق به وجود می آید که در موقعیتهای پیچیده زندگی درک و حمایتی درست از هم می بینید و این باعث می شود که رفته رفته طرف مقابلتان همان کسی باشد که در رویاهای شما بوده است دقیقا همان کسی که فقط برای شما به این جهان پا گذاشته است و دقیقا امروز شما را همراهی می کند.

موفق ترین زندگی ، یک زندگی بدون بحث است

اکثر زوج ها دعوا و بحث را نقطه پایان خوشبختی خود می دانند و به خاطر این که این تفکرات را دارند سعی می کنند اختلاف نظری که با طرف مقابل شان دارند را در دل خود حفظ کرده و سکوت کنند اما باید بدانید که سکوت، ترس از جر و بحث، خوشبختی نمی آورد.

زوج هایی که خوشبخت هستند تلاش می کنند به راحتی اختلافات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و حتی درباره موضوعاتی که ارزش حیاتی برای آنها دارد جنگیده و پیروز شوند. زندگی یک زوج ایده ال روی خط صاف پر لبخند نیست. چراکه که زوج ایده آل هم به اختلاف نظر بر می خورد و گاهی نیز بینشان دلخوری پیش می آید ولی تفاوتی که بین آنها و دیگران وجود دارد این است که با هوشمندی هرچه تمام از پس مسائل زندگی خود بر می آیند و به جای اینکه بی مورد از همدیگر دلخور شوند از دل این بحث ها درس زندگی می گیرند.

اگر دوستم دارد هر کاری برایم می کند

هرچند این که عشق قدرت می آورد حرف درستی است اما قرار نیست به خاطر عشقی که همسرتان نسبت به شما دارد از او یک فرد زیر دست و ضعیفی خلق کنید. بسیاری از افراد فکر می کنند اگر همسرشان عاشقشان باشد به خاطر آن ها تمامی پل های پشت سر خود را تخریب می کنند و به هیچ چیز دیگری توجه نکرده و اهمیتی نمی دهند.

بیشتر آنها با چنین تفکراتی همسر خود را در معرض آزمون های بسیار دشواری قرار می دهند به او می گویند چنانچه به من علاقه مندی هر چه که من درخواست می کنم بایستی عملی کنی ولی واقعیت این است که اسم چنین شخصی را نمی توان عاشق گذاشت و بهتر است به جای برچسب عاشق بودن ، لقب فردی منفعل ، ضعیف و بی پناه به او داد. به خاطر اینکه یک شخصی که واقعا عاشق است به هیچ عنوان به خاطر احساساتش از منطق و اصول خود عبور نمی کند و سعی می کند حس خود را با عقلانیت همسو کرده و از این طریق به پیشرفت چشمگیری دست یابد.

مسئولیت امور زندگی ، وظیفه مرد است

هر چند هنوز هم در بسیاری از خانواده ها مسئولیت امور مالی بر عهده مرد ها می باشد اما این اتفاق نباید منجر شود که بی خیالی خود را به حاشیه ببرید و فقط نظاره گر تلاش و کوشش او باشید. چنانچه به دنبال یک زندگی آرام و موفقی هستید بایستی از همان اول مسئولیت ها و وظایف را تقسیم بندی کنید و این تقسیم وظایف را می توانید طبق توانایی ها و علایق خود انجام بدهید. اگر آشپزی همسرتان خوب است و درآمد بیشتری دارید با کنار گذاشتن کلیشه ها هرکدام در کاری که توانمندی بیشتری دارید نقش بیشتری را ایفا کنید. به هیچ عنوان با این تفکرات پیش نروید که شما هم حتماً باید همچون والدین تان زندگی کنید به این فکر باشید که بدون ترس از قضاوت دیگران و با تفاهم هر چه بیشتر در همه بخش های زندگی خود شریک بوده و تنها برای دستیابی آرامش بیشتر و کاهش تنش ها تلاش کنید.

خودم را دوست دارد نه جسمم را

چنانچه از آن گروه خانم هایی هستید که احساس میکنید رابطه زناشویی از الویت آخر زندگی مشترکتان است سخت در اشتباهید.فکر نکنید مردی که به شما علاقه مند است توجهش فقط به کلام و تفکرات شماست و نیازی به جسمتان ندارد. باید بدانید که تنها راه پسندیده و مشروع برای شروع یک رابطه سالم جسمانی ازدواج است و این رابطه حق شما و همسرتان می باشد.چنانچه طالب یک زندکی موفق هستید بایستی از ابعاد مختلف به رابطه خود بنگرید و هیچ کدام از ابعاد را فدای بُعد دیگری نکنید.

مردها ارزشی برای حمایت کردن ندارند

هر چند نمیتوان گفت که مرد ها به قدری منطقی هستند که می توانند تمام کمک ها و حمایت های شما درک کرده و به آنها اهمیت دهند .اما خب می توانید اطمینان حاصل کنید که آن ها جزئی ترین همدلی هایتان را میبینند و همه آنها را در ذهنشان ثبت می کنند. تفاوت شما با زنان دیگر برای مرد ها بسیار محرز است و در بیشتر مواقع اقدام به مقایسه شما با زنان دیگر میکنند.

حمایت

چنانچه طالب یک زندگی موفق هستید به اطرافیانتان خوب دقت کنید. ببینید چه ویژگی های زنان دیگر باعث رنجش و بیزاری همسرتان می شود و چه خصوصیاتی از آن ها تحسین همسرتان را به دنبال دارد؟

این را بدانید اگر در صدد حذف آن خصوصیات در زندگی خود برآیید و چند قدمی در جهت ویژگی های تحسین بر انگیز بردارید حتما مورد توجه همسرتان قرار خواهید گرفت و به هیچ عنوان شما را با زنان دیگر مقایسه نمیکند.

نقطه تعادل در تفاهم

موضوع مهمی که در ایجاد تفاهم نقش پررنگی دارد این است که هر شخصی مسائل را از دیدگاه طرف مقابلش بنگرد. چنانچه این اتفاق بیوفتد قطع به یقین راه حل های بسیار مناسبی پیش روی شما قرار گرفته خواهد شد و برای ایجاد این تغییر اساسی، اصلی ترین شرط بیان صادقانه خواسته ها، نیاز ها، احساسات و ... به طرف مقابلتان است و این را مطمئن باشید چنانچه شیوه هایی همچون بهانه گیری و قهر یا روش های اجتنابی در پیش بگیرید در رفع و رجوع و مسائل و مشکلات عاجز خواهید ماند.

تعریف جامعی از تفاهم

همانطور که پیش از این اشاره شد تفاهم به معنی نبود اختلافات در زندگی نیست، به معنای یکسان بودن خصوصیات رفتاری زوجین نیست و حتی به معنای برابری ارزش ها و خواسته ها و نیاز ها نیست. اگر بخواهیم تعریف جامعی از تفاهم در زندگی مشترک داشته باشیم باید بگوییم که شیوه کارآمد در رفع تعارضات و حل مسائل را تفاهم می گویند.

هیچ زوجی در دنیا وجود ندارد که در زندگی مشترک خود اختلافی نداشته باشند بنابراین تفاهم به کارآمدی روش های حل همین اختلافات گفته می شود.

ریشه و منشأ عدم تفاهم در چیست؟

خودمحوری ریشه نبود تفاهم در زندگیست و از آنجایی که اکثر افراد قبل و بعد از ازدواج درگیر خود محوری می شوند انتظار دارند هر احساساتی که خودشان دارند دیگران نیز از آن تبعیت کنند. زمانیکه نگاه عمیقی به تعاملات زوجین می اندازیم مشاهده می کنیم که بیشترین موردی که آنها به عدم تفاهم در زندگیشان اشاره کرده اند خودمحور بودن هر کدام از آنها عنوان شده است.

عدم تفاهم

زوجین از این شاکی هستند که همسرم درکی از حرف های من ندارد و به خواسته ها و نیازهای من احترام قائل نیست ولی در اکثر موارد نیز ملاحظه شده است که اصلاً هیچ نیاز و خواسته ای مطرح نشده و انتظار دارند طرف مقابل نیازها و احساسات را خودش درک کند بدین معنی که یکی از طرفین توقع دارند طرف مقابلش به صورت پیش گویانه احساسات، نیازها و خواسته های او را درک کند اما غافل از این هستند که این اتفاق میسر نیست دنیای مرد و زن، دنیای بسیار متفاوتی می باشد بنابر این برداشتی که هر کدام از آنها از یک اتفاق در زندگی دارند خیلی باهم دیگر فرق دارد پس در نتیجه برای اینکه درک متقابل و تفاهمی بین زوجین شکل بگیرد شرط اصلی و اول این است که دیدگاه ها احساسات و نیازها بطور صریح به طرف مقابل بیان شود./نمناک

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها