آمریکا تنها کشور غربی است که همچنان مجازات اعدام را به کار می‌گیرد/ رویکرد واشنگتن در مورد حقوق بشر، ریاکارانه است

مستقل آنلاین/استاد حقوق دانشگاه کورنل گفت: آمریکا تنها کشوری در غرب است که همچنان به‌طور منظم مجازات اعدام را به کار می‌گیرد. این در حالی است که خود را کشوری پیشرو حقوق بشر و تمدن در جهان می‌داند اما همچنان از اعدام بهره می‌برد و در عین حال این جسارت را دارد که باقی کشورها را به این خاطر مورد سرزنش قرار دهد.

آمریکا تنها کشور غربی است که همچنان مجازات اعدام را به کار می‌گیرد/ رویکرد واشنگتن در مورد حقوق بشر، ریاکارانه است

پروفسور «استفان گاروی» استاد حقوق در دانشگاه کورنل است. وی در زمینه اعدام، قوانین جزایی و فلسفه آن فعالیت دارد. وی مقالات متعددی در این زمینه نیز به رشته تحریر درآورده است. 

پروفسور استفان گاروی با اشاره به بروزرسانی پروتکل اعدام‌ها در آمریکا و دستور اخیر دولت فدرال این کشور برای اجرای حکم اعدام پنج نفر پس از سال‌ها، به خبرنگار ایلنا گفت: راستش این نخستین‌باری نیست که چنین طرح‌های عجیب و غریبی در آمریکا مطرح می‌شود. برای مثال، پیش‌تر نمایندگان ایالت تگزاس در کنگره طرحی را مطرح کرده بودند که در آن سقط جنین می‌تواند اتهام قتل و مجازات اعدام را برای فرد به دنبال داشته باشد. این طرح البته پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ نیز ارائه شده بود، اما نتوانست تایید کمیته قضایی مجلس نمایندگان را کسب کند. این اقدام‌های مزورانه در آمریکا چندان عجیب نیست. 

وی در ادامه افزود: به‌طور کلی مجازات اعدام در حال حاضر در ۲۹ ایالت این کشور قانونی است. اگر بخواهیم ریشه این مجازات را بررسی کنیم باید بازگردیم به دوران استعمار. اما اگر از بحث‌های تاریخی بگذریم، در نهایت، آمریکا تنها کشوری در غرب است که همچنان به‌طور منظم مجازات اعدام را به کار می‌گیرد. البته اگر گمان می‌کنیم شیوه تزریق نسبت به دیگر شیوه‌های اعدام برتری بیشتری دارد و آن را متمدن‌تر نشان می‌دهد، سخت در اشتباهیم. این در حالی است که کشورهایی چون گواتمالا یا فیلیپین که به‌زعم غرب در رده کشورهای «توسعه‌نیافته» قرار دارند این مجازات را کنار گذاشته‌اند. اما کشوری که خود را پیشرو حقوق بشر و تمدن در جهان می‌داند همچنان از اعدام بهره می‌برد و در عین حال این جسارت را دارد که باقی کشورها را به این خاطر مورد سرزنش قرار دهد.  

«ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا، هنگام قرائت دستور اجرای حکم اعدام پنج زندانی گفت که وزارت‌خانه‌اش مجری حاکمیت قانون است. خب، باید پرسید که آیا همین منطق را نمی‌توان درباره کشورهایی چون چین یا ویتنام هم گفت که همچنان مجازات اعدام را به کار می‌گیرند؟  

merlin_157681071_61516bc0-8e46-48b6-831f-ddfbb40a3b3a-articleLarge

گاروی چنین ادامه داد: این عقب‌گردی کامل برای دولت فعلی آمریکا است. البته مجازات اعدام سال‌هاست که در کشور ما قانونی است؛ دولت پیشین به صلاحدید خود از اعمال و اجرای آن دست شسته بود، اما دولت فعلی تصمیم دارد در جهت مخالف حرکت کند. اما این را هم باید در نظر گرفت که در سال ۱۹۷۲، دیوان عالی دادگستری این مجازات را به حبس ابد بدل کرد. اما در سال ۱۹۷۶ اعدام بار دیگر به جهان قضایی ایالات متحده بازگشت. از آن زمان بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نفر به اعدام محکوم شده‌اند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعدام را راهی می‌داند برای دور کردن مردم از گزند تبهکاران، اما دقت به این نمی‌کند که تمام دولت‌هایی که خود به این خاطر محکوم‌شان می‌کند دقیقا از همین منطق بهره می‌برند. این البته در میان جمهوری‌خواهان چیز تازه‌ای نیست؛ «جرج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، نیز از این مجازات حمایت و در عین حال باقی کشورها را محکوم به نقض حقوق بشر می‌کرد. ناگفته نماند که در آمریکا مشکلی به نام تبعیض نژادی هم وجود دارد و متهمان سیاه‌پوست بیش از سفیدپوستان در معرض جوخه اعدام قرار دارند. این البته ریشه در میراث اروپا در قرن ۱۷ میلادی دارد. بردگان آمریکایی نیز به کوچکترین بهانه از سوی اربابان‌شان به دار آوریخته می‌شدند.

2017-04-26_lethal-injections

این استاد قوانین جزایی در ادامه اشاره کرد: این را هم باید لحاظ کرد که مصادیق جرایم مستوجب اعدام در حوزه‌های قضایی گوناگون آمریکا یکی نیست. ناگفته نماند که به گزارش نهادهای حقوق بشری، در آمریکا از سال ۱۹۷۳ تابحال ۱۲ محکوم وجود داشتند که بیگناهى‌شان پس از اعدام به اثبات رسیده است. این در حالی است که کاخ سفید در گزارش‌های سالیانه خود با ریاکاری دیگر کشورها را به خاطر اجرای اعدام مورد انتقاد قرار می‌دهد و آنان را متهم به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی می‌کند. واشنگتن در حالی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند که جامعه جهانی سال‌هاست به سمت الغای این مجازات پیش می‌رود و آمریکا خود را رهبر بلامنازع دنیای نو می‌داند.  

 

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها