کرونا در چین؛

جدا کردن کودکان کرونایی از خانواده

تدبیرهای سخت‌گیرانه مسئولان بهداشتی چین برای مقابله با شیوع کرونا در کلان‌شهر شانگهای نارضایتی‌هایی در پی داشته است. یکی از تدبیرها جدا کردن تمام افرادی است که آزمایش کرونای آنها مثبت باشد؛ حتی کودکان.

جدا کردن کودکان کرونایی از خانواده

جدا کردن کودکان مبتلا به کرونا از خانواده

به گزارش دویچه وله؛ با افزایش موارد شناسایی شده ابتلا به کرونا در کلان‌شهر شانگهای طی هفته‌های گذشته تدبیرهای کم‌مانندی در این شهر به اجرا گذاشته شد.

ابتدا شهربندان (Lockdown) سختی در مناطق جنوبی و شرقی شهر، همراه با منع رفت و آمد برقرار شد و بعد نوبت به بقیه مناطق رسید.

مرحله دوم قرنطینه کامل بخش‌هایی از شانگهای که ۱۵ میلیون از جمعیت حدود ۲۵ میلیون نفری آن را در برمی‌گیرد قرار بود روز، سه شنبه پنجم آوریل (۱۶ فروردین) خاتمه یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شهربندان در شانگهای تمدید شده است. هدف از این شهربندان انجام آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا برای همه ساکنان شهر عنوان می‌شود.

مطابق قواعد کرونایی چین هر فردی که آزمایش کرونای او مثبت باشد، حتی بدون علائم ابتلا یا با علائم خفیف، باید قرنطینه شود.

قرنطینه کودکان مبتلا دور از خانواده

این قرنطینه شامل کودکانی که مبتلا تشخیص داده شده‌اند اما آزمایش اعضای خانواده‌شان منفی باشد نیز می‌شود.

یک عضو کمیسیون بهداشت شانگهای به خبرگزاری فرانسه گفته است، کودکان زیر هفت سال که ابتلای آنها به بیماری کووید۱۹ قطعی باشد در مراکز بهداشتی دولتی بستری می‌شوند.

بر این اساس کودکان بالای هفت سال و نوجوانان در صورتی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت باشد باید به مراکز تعیین شده برای قرنطینه مبتلایان منتقل شوند که به نسبت درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها امکانات کمتری دارند.

بسیاری از خانواده‌های چینی در شبکه‌های اجتماعی از جمله در پلتفورم "وایبو" از جدا کردن کودکان از خانواده‌هایشان به شدت انتقاد کرده‌اند.

یکی از کاربران نوشته است، اگر او یکی از والدین کودک مبتلا بود خود را عمدا مبتلا می‌کرد تا بتواند فرزندش را همراهی کند.

در فضای مجازی ویدئوهایی نیز از نوزادان و کودکانی منتشر شده که ظاهرا به خاطر ابتلا به کرونا در مراکز دولتی نگهداری می‌شوند. راستی‌ازمایی اصالت این ویدئوها به وسیله منابع مستقل تا کنون ممکن نبوده است.

منع رفت و آمد در شانگهای از ۵ آوریل ۲۰۲۲ برای مدت نامعلومی تمدید شد

با وجود افزایش انتقادها و اعتراض‌ها، مقام‌های شانگهای بر ادامه این اقدام تاکید می‌کنند و می‌گویند، این کار بخش مهمی از تدابیر برای پیشگیری و مقابله با گسترش ویروس کرونا است.

وو کیانیو، از کمیسیون بهداشت شانگهای به خبرگزاری فرانسه گفته است، ما به روشنی اعلام کردیم اگر آزمایش کرونای والدین کودکان مبتلا هم مثبت باشد آن‌ها در یک مکان واحد نگهداری می‌شوند.

ویروس کرونا، عامل بیماری کووید۱۹ نخستین بار دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان استان هوبئی در جنوب چین شناسایی شد.

چین و ادعای مهار کامل کرونا

چین چند ماه بعد از شناسایی ویروس اعلام کرد که موفق به مهار آن شده است. این ادعا همان زمان هم با تردیدهای جدی روبرو بود.

در این میان گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا، که از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی برخوردار است، استراتژی "کووید صفر" حکمرانان چین را با چالش جدی روبرو کرده است.

 

روز دوشنبه، برای دومین روز پیاپی ۱۳ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در چین شناسایی شد که حدود ۹ هزار مورد آن مربوط به شانگهای بوده است.

با توجه به این روند، خاتمه شهربندان در شانگهای به تعویق افتاده و مقررات منع رفت و آمد در این شهر تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت.

دولت چین ۳۸ هزار نیروی کمکی از ۱۵ استان دیگر را برای کمک به انجام ازمایش‌های تشخیص و انتقال مبتلایان به مراکز فرنطینه به شانگهای فرستاده است.

مقررات منع رفت و آمد در شانگهای چنان سخت‌گیرانه است که شهروندان حتی برای تهیه مواد غذایی یا هواخوری و ورزش نیز اجازه ندارند از سکونتگاه‌های خود خارج شوند.

مسئولان بهداشتی شانگهای ضمن اعلام تمدید قرنطینه هیچ تاریخی برای خاتمه یافتن محدودیت‌ها اعلام نکرده‌اند. همچنین مشخص نیست که آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا هنوز در مورد چه تعداد از جمعیت انجام نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها