دفتر عمرت را در چهارشنبه سوری نبند

هشت سال از رفتنش می گذرد، هشت سال است که مادر در غم از دست دادن، دردانه اش، اشک می ریزد، چشمان پدر به در خانه خیره شده که شاید بازگردد اما این غم تمامی ندارد؛ هر سال که می گذرد این درد سنگین‌تر می شود و بیش از پیش قلبت می شکند که چرا به ناحق فرزندم را به کام مرگ کشاندید.

دفتر عمرت را در چهارشنبه سوری نبند

از جوانی صحبت می کنم که در سال ۱۳۹۲ در چنین روزهایی بخاطر به اصطلاح شادی عده ای جوان به کام مرگ فرو رفت، ستوان دوم هادی جوان دلاور مامور نیروی انتظامی که در اثر برخورد موادمحترقه از نوع نارنجک دستی به سرش با وجود داشتن کلاه ایمنی دچار مجروحیت شدید شد و دیگر تاب ماندن در این دنیا را نداشت و بعد از ۲ ماه تحمل مجروحیت شدید در سپیده دم ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به درجه رفیع شهادت نائل شد.

جوانی که امروز می توانست، باشد و تشکیل خانواده دهد همان گونه که در تدارک عروسی اش بود، قبل از اینکه لباس دامادی به تن کند، روانه خانه ابدی شد و قبل از اینکه گل های دامادی را تقدیم نوعروسش کند، در چهارشنبه آخر سال به خاطر شادی تو و من، خاکستر شد.

او اکنون در قطعه ۵۰ مزار شهدای بهشت زهرا، مزار شهدای راه امنیت نیروی انتظامی آرمیده است و بر سر قبرش نوشته شده، خوشا آنان که با غیرت ز گیتی،  ندای یا حسین گفتند و رفتند،  در این بازار این دنیای فانی،  شهادت را خریدند و رفتند.

در چهارشنبه آخر سال افراد بی گناه که هیچ نقشی در آتش بازی های خطرناک دیگران نداشتند اما در این جریان دچار آسیب های جبران ناپذیری شدند نیز جای بحث دارد، مثل عرفان پسر جوانی که اکنون ۲۵ ساله است و زمانی که در چهارشنبه سوری دچار آسیب های جدی شد، ۱۶ سال بیشتر نداشت.

رضا هاشمی راد پدر عرفان می گوید، چهارشنبه سوری سال ۹۴ بود، برای اینکه فرزندم از مراسم خطرناک این شب دور باشد و در خیابان ها نباشد، او را خانه دایی اش فرستادم. چون خودم در کودکی در شب چهارشنبه سوری هنگام پریدن از روی آتش دچار سوختگی شده بودم از خطرات این شب خیلی می ترسیدم.  پسرم از خانه دایی اش به منزل باز می گشت در حال برگشت به خانه، در حالی که در خودرو نشسته بود در اثر برخورد نارنجک به صورتش دچار آسیب های جدی شد. هنگامی که سر و صورت سوخته او را دیدم و وقتی دیدم خون از گوش هایش بیرون می آید، در جا روی زمین نشستم، هنگامی که عرفان داخل ماشین در راه برگشت به منزل بود، چند نفر در پیاده رو مشغول بازی با مواد منفجره بودند و هنگام رد شدن خودرو، نارنجک دستی را به طرف شیشه خودرو که نیمه باز بود، پرت می کنند و نارنجک به ستون در ماشین برخورد می کند و چون شیشه ماشین تا نصفه پایین بوده است، انفجار آن پسرم را می گیرد. دکتر می گفت که اگر این نارنجک به سر پسرم برخورد می خورد، سرش را قطع می کرد. او دچار ضربه مغزی شده بود، بنابراین او را به بیمارستان حضرت رسول بردم و فورا آنجا از سر پسرم عکس انداختند و گفتند که یکی از مویرگ های مغز بر اثر انفجار پاره و خون در مغز جمع شده و هر لحظه امکان دارد که به کما برود.  

وی ادامه می دهد: در اتاق عمل، کاسه سر پسرم را برداشتند و خونابه هایی که در مغز جمع شده بود را خالی کردند؛ عرفان ۹ ساعت در اتاق عمل بود. بعد از انتقال پسرم به بخش، او به من گفت که گوشم نمی شنود. متخصصی آوردم و او گفت که بر اثر انفجار زیاد، حلزونی گوش از بین رفته و گوش عفونت کرده و باید تخلیه شود وگرنه عفونت وارد مغز می شود، او را به بخش دیگری در همان بیمارستان برای تخلیه عفونت گوش، منتقل کردند. ایام عید را در بیمارستان سپری کردم و پنجم عید گفتند دکترها مرخصی رفته اند و پسرم را مرخص کردند و دوباره پنجم اردیبهشت ماه برای تخلیه عفونت گوش به بیمارستان رفتم. دلم از این می سوزد پسرم کاری نکرده و باید تاوان بدهد. پسرم تا ۶ ماه نخست کلاه سرش می گذاشت چون نمی خواست خطوط پیشانی ناشی از عمل برداشتن کاسه سر، مشخص باشد.

وقتی خودت سوژه می شوی 

در این بین افرای نیز بودند که با ترقه بازی و آتش بازی های خطرناک برای دیگران ایجاد مزاحمت کرده بود، یکی از این افراد که دوست نداشت نامی از او برده شود و اما جزء افراد نادمی است که حرف ها برای جوانان دارد، جز افرادی بود که به هیچ عنوان در مورد آتش بازیهای چهارشنبه آخر سال، متنبه نمی شد، عشق به آتش بازی، عقل و هوش را از او گرفته بود، فیلم و سریال و صحنه های مستند پخش شده از صدا و سیما، نصیحت های پدر و مادر، صحبت های حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال هیچ کدام در او تاثیری نداشت تا اینکه خود تبدیل شد به یک مصدوم و خاطره ای تلخ که در ذهنش باقی خواهند ماند.

می گوید: ۱۰ ساله بودم که علاقه عجیبی به مواد محترقه و آتش زا داشتم، اما نسبت به این مواد خطرناک هیچ گونه آگاهی نداشتم؛ البته در سنین کودکی «تی ان تی» و «تمپو» که زیاد خطرناک نیست، استفاده می کردم، اما کم کم که بزرگتر شدم با «اکلین سرنج» آشنا شدم و نحوه مخلوط کردن آن را با سایر مواد یاد گرفته و مدام از این مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال استفاده می کردم، به مدت پنج تا شش سال از این مواد استفاده کرده و اتفاقی پیش نیامده بود. البته یک روز که در پشت خانه مان و در محلی خاکی، اکلین سرنج استفاده می کردم که برادر کوچکم که سن کمی داشت و گمان می کرد مواد محترقه آتش زا، فشفشه است، دچار سوختگی سطحی شد و با کرم سوختگی، سوختگی سطحی اش ترمیم شد.

یک بار بمب دستی درست کردم و به دیوار مدرسه کوبیدم، شیشه های مدرسه شکست، این در حالی بود که برادر بزرگترم در همان مدرسه درس می خواند و کنار پنجره نشسته بود، در اثر این اتفاق، دست معلم مدرسه زخمی شد، این اتفاق خرج روی دست پدرم گذاشت به گونه ای که حدود پنج تا شش میلیون تومان هزینه بابت دست معلم پرداخت کرد اما نمی دانم چرا با وجود این اتفاقات دور این مسائل را خط نکشیدم و به کارم ادامه دادم تا اینکه آن اتفاق بد برای خودم رخ داد، من که فکر می کردم هیچ وقت این اتفاقاتی که در تلویزیون می بینیم برای من اتفاق نخواهد افتاد. قبل از آن اتفاق، فیلم و مستندهایی مربوط به حوادث چهارشنبه آخر سال را بارها از تلویزیون دیده بودم، اما پیش خود می گفتم، این اتفاق برای من نمی افتد چون این افرادی که دچار حادثه شده اند، نمی دانند چگونه باید از این مواد آتش زا استفاده کنند، این بلاها سر من نمی آید، اما همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد.

وقتی در کوچه مشغول آماده کردن آتش بودم، هیچ گونه آتشی در کوچه نبود و بچه ای هم در کوچه نبود، همه سر کوچه بودند، مشغول قاطی کردن مواد محترقه بودم، یک آن دیدم، بچه ای سیم ظرف شویی که به یک سیم مفتولی پیچیده شده را می چرخاند، نمی دانم، این بچه از کجا پیدایش شد، خواستم بگویم، نچرخان، که فرصت پیدا نکردم این جمله را بر زبان بیاورم، همه چیز در یک ثانیه اتفاق افتاد، وقتی به خودم آمدم، دیدم آتش شعله ور شد، سوزش شدیدی را در دست و صورتم احساس کردم، در همان لحظه پیش خودم گفتم بد بخت شدم و از این به بعد باید خانه نشین شوم، مثل مجسمه ای سیاه رنگ در کوچه نشسته بودم و هاج و واج بودم، مردم به اورژانس زنگ زدند، پدرم داشت سکته می کرد، در نهایت با خودروی شخصی به همراه والدین به درمانگاه رفتم، پوست های سوخته ام را با سرم جدا کردند و بعد به بیمارستان سوانح سوختگی ونک آمدم و بستری شدم، صورتم هم سوخته بود، امیدی به آینده و زندگی نداشتم، بعد از مدتی که بهتر شدم و به خودم آمدم به اطرافیانم دقت کردم در صورتی که در شب حادثه خیلی ها را آورده بودند ولی آنقدر وضعیتم وخیم بود که به کسی دقت نمی کردم و هر کسی به فکر خودش بود، بعد از اینکه بهتر شدم، دیدم افرادی هم هستند که وضعیتشان از من بدتر است.

وقتی به تخت های اطرافم نگاه کردم، امیدوار شدم و خدا را هزار بار شکر کردم، چون دچار سوختگی ۱۵ درصد شده بودم، صورت و دست هایم کامل سوخته بود و با جراحی های بسیاری که برایمان حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه در برداشت، صورتم تا حدودی ترمیم شد اما آثار آن در ناحیه چشم هایم باقی است و جای سوختگی در دست هایم همچنان مشهود است.  وقتی به دست هایش نگاه کردم به عمق اتفاقی که برایش افتاده بود، پی بردم.

کارشناسان چه می گویند؟  

چهارشنبه سوری یک پدیده اجتماعی که باید آن را پذیرفت و هر پدیده اجتماعی نیز دو سویه است به آن معنا که اگر مسئولان جامعه آن را خوب هدایت کنند و برای آن، تمهیدات لازم را بیندیشند پیامدهای مثبت آن پدیده می تواند آشکار شود در غیراینصورت با بروز نقاط ضعف آن روبرو خواهیم شد.  جامعه مدنی اعم از رسانه ها، والدین، اصناف و نهادهای آموزشی باید دست به دست هم دهند و تمهیدات لازم برای روز چهارشنبه سوری فراهم آورند و دولت نیز با سیاستگذاری باید ابعاد موضوع را روشن سازد.

نهادهای عمومی غیردولتی و اصناف در کنار دولت با جلوه ای از وحدت و مسئولیت اجتماعی، مسئولیت برعهده دارند که آثار سوء را به حداقل برسانند و چهارشنبه سوری می تواند به صحنه ای برای تبلور وحدت ملی تبدیل شود. در بحث پدیده اجتماعی چهارشنبه سوری باید چند ملاحظه را درنظر داشت؛ نخست اینکه باید در نظر داشت بحث شادی در جامعه ما هنوز در رفتارها بطور واضح جایگاه خود را نیافته و شادی در سایه قرار گرفته است بطورمثال حتی تفکیکی از شادی با نشاط را نداریم و وظایف نهادمندی برای ارکان جامعه در خصوص شادی تعریف نکرده ایم.

نهادهای عمومی غیردولتی و اصناف در کنار دولت با جلوه ای از وحدت و مسئولیت اجتماعی، مسئولیت برعهده دارند که آثار سوء را به حداقل برسانند و چهارشنبه سوری می تواند به صحنه ای برای تبلور وحدت ملی تبدیل شود.

به گفته کارشناسان آسیب شناسی، والدین نسبت به مسئولیت خود در چهارشنبه سوری، اطلاعی ندارند اما در رابطه با رانندگی می دانند تا زمانیکه فرزندشان گواهینامه نگرفته، نمی تواند پشت فرمان بنشیند اما در خصوص مسائل شادی بنا به دلائل مختلف تاکنون نتوانسته ایم رفتاری متناسب، ایجاد کنیم، در جهان اینگونه نیست که به تک تک افراد آموزش دهند بلکه یک رفتار کلی را نهادینه و فرهنگ سازی می کنند بطور مثال ما در ایران نتوانسته ایم زندگی ایرانی اسلامی را نهادینه کنیم.

همچنین کارشناسان آسیب های اجتماعی بر این باورند که آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال تنها فرد آسیب دیده را دربر نمی گیرد بلکه تمام اعضای خانواده درگیر عواقب ناشی از این حوادث می شوند، از سوی دیگر غم و اندوه ناشی از آن، در درون همه افراد خانواده و فرد مصدوم، باقی مانده و در تصمیم گیریهای فرد و روند زندگی تاثیر می گذارد که این مساله مقدمه مشکلات بعدی را در تعامل بین فردی با دیگران به ارمغان می آورد. این غم و اندوه که مدام افراد آسیب دیده و خانواده آن ها را اذیت می کند، یک جایی سر باز می کند و فرد و حتی اعضای خانواده فرد مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را گرفتار افسردگی و ناملایمات روانی می کند.

فرهنگ سازی در این زمینه را نمی توان، کتمان کرد، فرهنگ سازی اثرات مثبتی دربر دارد و اقدامات سلبی تاثیری نخواهد داشت اما با رویکرد ایجابی، ترویج ارزش های اخلاقی و رفتارهای دینی سعی می کنیم از هر آسیب و جرمی جلوگیری کنیم، اما در عین حال وظیفه اساسی ما در برابر افرادی که به رغم فرهنگ سازی و انتشار تصاویر و فیلم های تاسف بار از وقایع چهارشنبه آخر سال، تمکین نمی کنند و برای سایرین مزاحمت ایجاد کرده اند باید اقدامات سلبی انجام دهیم، چراکه مزاحمت و رفتارهای غلط عده ای برای طیفی از جامعه مزاحمت ایجاد می کند که باید در این شرایط با اقدامات سلبی در برابر آن ها ایستاد البته باید متناسب با رفتارهای اسلامی با این افراد برخورد می شود.

با باور کارشناسان، کنترل فیزیکی فرزندان کمک کننده است اما کفایت نمی کند، به عنوان مثال کسی که بخواهد مواد محترقه را خریداری کند این کار را خواهد کرد و به خواسته اش خواهد رسید، هر چند کنترل فیزیکی تاثیر گذار است اما در مورد افرادی که به نوعی موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می کنند، تاثیری ندارد که باید در این زمینه علاوه بر اقدامات سلبی، فرهنگ سازی نیز انجام شود تا برخی افراد به آگاهی برسند.

کوتاهی از سوی خانواده و استمرار رفتار پرخطر در بروز اتفاقات بعدی تاثیرگذار بوده است، افراد در سنین پایین به ویژه نوجوانی، ویژگی هیجان خواهی دارند و از سوی دیگر دوست دارند خود را بزرگسال به اطرافیان معرفی کنند، گاه نوجوانان با سیگار کشیدن، احساس بزرگی می کنند و گاه با انجام رفتارهای پرخطر، یک نوجوان نمی داند چه رفتار سالمی را در برابر رفتار ناسالم در پیش بگیرد، از سوی دیگر باید روش های جایگزین مناسب تعریف شود تا نوجوانان بتوانند انرژی های نهفته درونی خود را تخلیه کنند.

خانواده افرادی که در آستانه رفتارهای پرخطر هستند باید در کنار فرزندان خود باشند چرا که حضور والدین میزان رفتارهای هیجانی نوجوانان را کاهش می دهد چون این دسته از نوجوانان نگران آسیب رسیدن به خانواده خود هستند براین اساس میزان هیجانات خود را کاهش داده و کنترل می کنند. هیجان نوجوانان برخاسته از احساسات و عواطف است نه عقلانیت اما هیجان و عواطف در بزرگسالی با عقلانیت همراه است.

کوچ فروش مواد محترقه به فضای مجازی

سازندگان مواد محترقه و فروشندگان آن نیز طی سال های اخیر به ویژه از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع یافت، به فضای مجازی روی آورده اند. این در حالی است که راه اندازی سایت و وبگاه و هر گونه تبلیغ در فضای مجازی در مورد آموزش ساخت و فروش مواد محترقه جرم است.

براین اساس شاهد کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم، این فروشندگان، کسانی هستند که فقط به دنبال کسب سود خود هستند و پایبند به هیچ اخلاقیاتی نیستند. بدتر از کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا، شاهدیم که برخی افراد، آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند، ساخت موادی که بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

مراقب کوچ فروشندگان مواد محترقه به فضای مجازی و آسیب های جدی کودکان و نوجوانان باشیم.

دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت باعث شده تا این قشر از جامعه بدون توجه به تبعات و عواقب این امر در خانه و بدون حضور والدین اقدام به ساخت مواد محترقه کنند که در پی کوچک ترین اهمال و سهل انگاری، انفجاری را شاهد خواهیم بود که در پی آن، صدمات بدنی جبران ناپذیر و خسارت مادی به افراد تحمیل می شود.

خانواده ها با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند. فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی، جرم است و فعالان در این زمینه بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

همان طور که گفته شد ایجاد وب برای خرید و فروش انواع مواد محترقه و منفجره جرم تلقی می شود که کارشناسان پلیس فتا ضمن رصد شبانه روزی درصورت مشاهده تخلف بدون اغماض در این زمینه برخورد می کنند. این در حالی است که برخی  از افراد سودجو در فضای مجازی اقدام به آموزش ساخت مواد محترقه می‌کنند در حالی که همچنان عده ای از والدین و نوجوانان و جوانان به رغم آموزش های بسیار در رسانه های دیداری و شنیداری نسبت به خطر آن آگاه نیستند.

بر این مبنا اقدامات انتظامی در فضای سایبر آغاز شده است و با شناسایی سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منجره و فروش این مواد در فضای سایبر، برای گردانندگان این سایت‌ها و کانال‌ها تشکیل پرونده می شود و این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی می‌ شوند.

خانواده ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی دارند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخرسال را کاهش داد، هرچند در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعدادی  از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدیدی و حتی غیرقابل جبران شوند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به فرزندان خود عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال  است، چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است. طبق تجربه های سال های گذشته  افراد زیادی دچار سوختگی شده‌اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت و استفاده از مواد محترقه خطرناک از دست داده اند که کاربران فضای مجازی می توانند در صورت مشاهده سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت یا خرید فروش مواد محترقه را به واحد مشاوره پلیس فتا اطلاع دهند.

برخی افراد سودجو و کج اندیش با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند به گونه‌ای که در سال‌های گذشته نیز شاهد بروز حوادثی در ارتباط با ساخت و تولید مواد محترقه بودیم که حتی تلفات جانی داشت. این در حالی است که کارشناسان توصیه می کنند خانواده‌ها باید نظارت جدی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و مراقب باشند آنها فریب این دست کانال‌ها و سایت‌های آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره را نخورده و جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، توصیه والدین به کودکان و نوجوان در این خصوص که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند، ضروری است و آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است. غفلت از این موضوع می‌تواند باعث آسیب جانی یا مالی برای فرزندان به همراه داشته باشد که افسوس‌های بعدی فایده و سودی ندارد.

در این گزارش به کشفیات و حوادثی که تا کنون در این زمینه اتفاق افتاده است، اشاره می شود: 

آغاز تلخ حوادث چهارشنبه آخر سال فارس با مصدومیت شدید ۳ کودک

مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آستانه فرارسیدن چهارشنبه آخر سال موسوم به چهارشنبه سوری، هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی این مراسم را منجر به زیانهای جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبران دانست و از مصدومیت شدید سه کودک در اثر استفاده از مواد آتش‌ زا خبر داد.  سه کودک هفت، پنج و چهار ساله در زمان حضور نداشتن والدین در یکی از شهرستان های استان فارس اقدام به آتش زدن یک حلقه لاستیک به وسیله نفت کردند و هر سه دچار سوختگی شدید شدند و در حال حاضر در بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) بستری و تحت مداوا هستند. کودک هفت ساله با ۵۳ درصد سوختگی عمیق دست، پا و صورت، کودک پنج ساله با ۸۹ درصد سوختگی عمیق کل بدن و کودک چهار ساله با ۹۰ درصد سوختگی عمیق کل بدن در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وضعیت وخیم این کودکان در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) این شهر اظهار کرد: تیم های درمانی شامل متخصصان اطفال، سوختگی و آی سی یو با بکارگیری تمام امکانات لازم در حال ارایه خدمات درمانی به این مصدومان هستند.

آژیر خطر حوادث چهارشنبه آخر سال با مرگ ۲ کودک در فارس به صدا درآمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با هشدار نسبت به پیامدهای تلخ حوادث چهارشنبه آخر سال گفت: ۲ کودک در اثر استفاده از مواد آتش‌زا در این استان جان باختند. بر خلاف همه هشدار ها و اطلاع رسانی ها در خصوص حوادث چهارشنبه سوری، متاسفانه در اثر وقوع نخستین حادثه در فارس ۲ کودک جان باختند. سه کودک هفت، پنج و چهار ساله در زمان عدم حضور والدین در یکی از شهرستان های استان فارس، بر اثر استفاده از مواد آتش زا به ترتیب دچار سوختگی ۵۳درصد، ۸۹درصد و ۹۰درصد شدند که هر سه کودک برای مداوا به بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز اعزام و در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند که متاسفانه به دلیل شدت سوختگی در کل بدن، دو کودک پنج و چهار ساله جان باختند.

انفجار ترقه در کازرون دو نوجوان را راهی بیمارستان کرد

بهمن جمشیدی رئیس اورژانس ۱۱۵ کازرون گفت: بر اثر انفجار ترقه، دو نوجوان با سوختگی شدید مصدوم و راهی بیمارستان شدند.  این حادثه ساعت ۱۳:۳۶ دقیقه امروز پنجشنبه در خیابان باغ آسیایی کازرون گزارش و نزدیکترین تیم امدادی اورژانس به محل اعزام شد. ۲ نوجوان ۱۰ و ۱۶ ساله به دلیل انفجار ترقه دچار سوختگی  شصت درصدی و  آسیب چشمی شدید شده‌اند که  پس از انجام اقدامات درمانی توسط اورژانس به بیمارستان ولیعصر کازرون منتقل شدند.

۲۰ هزار و ۴۳۰ عدد مواد محترقه در خراسان شمالی کشف شد

سرهنگ سجاد نامور معاون اجتماعی و فرهنگی فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفت: در آستانه فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال، ۲۰ هزار و ۴۳۰ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در این استان کشف شد.  این مواد محترقه غیرمجاز از شهرستان اسفراین و شیروان کشف شده است. بازرسی ها در زمینه تخلفات چهارشنبه سوری در اسفراین منجر به کشف ۱۵ هزار و ۳۰ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز شد. در اسفراین سه متهم در زمینه توزیع مواد محترقه دستگیر شدند.  در شیروان، فردی که با خودرو نسبت به توزیع مواد محترقه اقدام می کرد شناسایی شد و در بازرسی از خودرو پنج هزار و ۴۰۰ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز کشف شد. در این زمینه یک دستگاه خودرو توقیف و یک نفر دستگیر شد. متهمان این پرونده ها برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شدند.   

کشف ۶ هزار ترقه در بم/ پلیس: برخورد جدی با عاملان می‌شود

سرهنگ یوسف سلیمانی فرمانده انتظامی بم از کشف ۶ هزار و ۶۴۰ قلم انواع موادمحترقه در بازرسی از ۲ باب مغازه خبر داد و گفت: برخورد با عاملان نگهداری و فروش این اقلام با جدیت انجام می شود.  ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی با انجام اقدامات پلیسی از نگهداری و فروش انواع مواد محترقه در ۲ باب مغازه در شهر بم مطلع شدند. در این زمینه ماموران ضمن هماهنگی قضایی در بازرسی از این محل ها ۶ هزار و ۶۴۰ قلم انواع موادمحترقه غیرمجاز کشف و ۲ متهم را نیز دستگیر کردند.  متهمان با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند از خانواده ها خواست به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار ناشی از در دسترس بودن هرگونه موادمحترقه بویژه در ایام چهارشنبه آخر سال اینگونه موارد را به پلیس اطلاع دهند.

۲۴۰۰ قلم مواد محترقه در جیرفت کشف شد

سرهنگ رضا محمدرضایی فرماندهی انتظامی شهرستان جیرفت از کشف ۲ هزار ۴۰۰ قلم انواع مواد محترقه در این شهرستان خبر داد. این مواد در اجرای طرح مقابله با تولید و توزیع مواد محترقه غیرمجاز کشف شده است.  در این طرح ماموران انتظامی از واحد صنفی بازدید کردند و موفق به کشف مواد محترقه غیرمجاز شدند.

۲۰۳ هزار عدد انواع مواد محترقه در تهران و حومه کشف شد

سرهنگ پیام کاویانی رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ اعلام کرد: بیش از ۲۰۳ هزار عدد انواع مواد محترقه در تهران و شهرستان ری کشف و توسط پلیس ضبط شد.  در راستای اقدامات پیشگیرانه حوادث چهارشنبه آخر سال، تیم‌های مختلف این پلیس از واحدهای صنفی مربوط بازرسی و موفق شدند در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ هزار و ۹۸۳ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز و همچنین ۲ کلیو و ۵۰۰ گرم اکلیل سرنج کشف کنند.  طبق نظر کارشناسان ارزش ریالی مواد کشف شده بیش از ۲ میلیارد ریال است، در این عملیات به  ۲۲۳ واحد صنفی تذکر داده شد و  ۲۰ واحد صنفی اخطاریه دریافت کردند و سه واحد صنفی با هماهنگی قضایی پلمب شد. : هشت متهم که کار تجمیع، توزیع و تولید مواد محترقه غیرمجاز انجام می‌دادند نیز دستگیر شدند؛ افرادی که در چهارشنبه آخر سال با رفتارهای هنجار شکنانه برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کنند و نظم و امنیت عمومی را برهم بزنند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

کشف مواد محترقه از مغازه موبایل فروشی در ری

سرهنگ دوستعلی جلیلیان فرمانده انتظامی شهرستان ری نیز از کشف ۶ هزار و ۸۱۸ عدد انواع مواد محترقه از یک مغازه موبایل فروشی در شهر ری خبر داد و گفت: تیم عملیاتی پلیس امنیت شهرستان ری با رصدهای میدانی و تحقیقات تخصصی موفق به شناسایی متصدی یک واحد صنفی شدند که در پوشش مغازه موبایل فروشی انواع مواد محترقه می‌فروخت. پس از هماهنگی‌های قضایی تیم عملیات پلیس امنیت شهرری در محل حاضر و در بازدید انجام شده تعداد ۶ هزار و ۸۱۸ عدد انواع مواد محترقه کشف و متهم به همراه مواد محترقه به پلیس امنیت این شهرستان منتقل شد. ارزش ریال اموال کشف شده توسط کارشناسان ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد؛ مواد محترقه مکشوفه با دستور قضایی توقیف و پس از پایان تحقیقات متهم به مراجع قضایی تحویل شد.  

کشف بیش از ۸ هزار انواع مواد محترقه در شمال تهران

سرهنگ علی کریمی رئیس کلانتری ۱۳۳ شهر زیبا از کشف هشت هزار عدد انواع مواد محترقه در شمال تهران خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش اموال کشف شده را ۶۰۰ میلیون ریال محاسبه کردند.  روز گذشته ماموران عملیات کلانتری ۱۳۳ شهرزیبا موقع گشت‌زنی به فردی که با یک کوله پشتی که به نظر وزن زیادی داشت، مشکوک شدند.  متهم با مشاهده ماموران کوله پشتی را رها کرد و متواری شد که در تعقیب و گریز کوتاهی متهم دستگیر و در بازرسی اولیه تعداد بیش از هشت هزار انواع مواد محترقه کشف شد.  پرونده متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

سه هزار مواد محترقه قاچاق در بیجار کشف و ضبط شد

سرهنگ شهریار قربانی فرمانده انتظامی بیجار از کشف و ضبط سه هزار عدد مواد محترقه قاچاق توسط پلیس امنیت در بیجار خبر داد و گفت: در راستای طرح عملیاتی مبارزه با عاملین تهیه و توزیع مواد محترقه با رصد خبری و اشراف اطلاعاتی به محل های خرید و فروش مواد محترقه موفق شدند در یک عملیات پلیسی، سه هزار عدد مواد محترقه قاچاق وغیر مجاز کشف کردند.

وی با بیان اینکه توزیع و فروش مواد محترقه امنیت و سلامت جامعه و فرزندانمان را به خطر می اندازد اظهار داشت: متخلفان دستگیر شده در این پرونده پس از تکمیل و طی مراحل پلیسی، به مراجع قضایی تحویل شد.  در آستانه‌ی نوروز خاطره‌ای تلخ و اندوهبار را برای خانواده‌ی خود رقم نزنیم.

کشف یک میلیون فشفشه قاچاق در هرمزگان

سردار سرتیپ دوم غلامرضا جعفری فرماندهی انتظامی هرمزگان گفت: با هوشیاری و تلاش کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی استان، یک دستگاه کانتینر حامل یک میلیون عدد فشفشه و ترقه قاچاق کشف شد.  ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان با  کار اطلاعاتی و بهره گیری از شیوه های پلیسی یکی از قاچاقچیان که اقدام به قاچاق مواد آتش زا  (محترقه) از کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده و قصد انتقال آن به شهرهای مرکزی کشور را داشت، شناسایی کردند و موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قراردادند. ماموران پس از بررسی های تکمیلی و اطلاعاتی، محل انباشت (دپو) کالای قاچاق و ممنوعه را در یکی از بنادر تجاری استان شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی به محل اعزام شدند که در بازرسی از یک‌دستگاه کانتینر تعداد یک میلیون عدد انواع مواد محترقه خارجی قاچاق (فشفشه) کشف و ضبط کردند.  ارزش ترقه و فشفشه های قاچاق  ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

اجرای پویش «هر دانش آموز مراقب یک همکلاسی» برای چهارشنبه آخر سال

صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای پویش «هر دانش آموز مراقب یک همکلاسی» برای چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: پویشی با عنوان «هر دانش آموز مراقب یک همکلاسی» راه‌اندازی کردیم که دانش‌آموزان از خود و همکلاسی‌هایشان در چهارشنبه آخر سال مراقبت کنند.
وی با اشاره به مخاطرات ناشی از فعالیت‌های چهارشنبه سوری به دانش آموزان، اظهار داشت: خانواده‌ها در راستای حفظ سلامت دانش آموزان در چهارشنبه آخر سال از تجمعات غیرضروری و حضور در امکان شلوغ خودداری کنند و ترجیحا در این روز همراه فرزندانشان باشند تا بتوانیم از آسیب‌های احتمالی چهارشنبه آخر سال جلوگیری کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در راستای آگاهی‌بخشی به دانش آموزان برای چهارشنبه سوری، برنامه‌های آموزشی خوبی تدارک دیده است که از طریق خانواده‌ها و بستر شاد منتقل خواهد شد.
ستاری فرد ادامه داد: این آگاهی‌بخشی‌ها در راستای هر چه بهتر برگزار شدن چهارشنبه سوری است تا شاهد اتفاقات ناگوار در این روز برای خانواده‌ها و دانش آموزان نباشیم.
وی اضافه کرد: همچنین برنامه‌ای مشارکتی با جمعیت هلال احمر و اورژانس در راستای آگاهی‌بخشی و ارائه دانش لازم برای مواجهه منطقی دانش‌آموزان در چهارشنبه آخر سال داریم که شاهد اتفاقات کمتری باشیم.

پلیس تهران: متخلفان چهارشنبه سوری، عید را در بازداشت می مانند

سردار رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ نیز چندی پیش در جمع خبرنگاران هشدار داد: کسانی که مخل امنیت و آرامش مردم در شب چهارشنبه آخرسال باشند در ایام عید نوروز در بازداشت پلیس می‌مانند و افرادی که با خودرو اقدام به انفجار مواد محترقه کنند خودروهایشان متوقف می‌شود. در این چند روز مداوم تاکید کرده ایم و به مخلان امنیت و آسایش مردم هشدار داده ایم که با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.
وی افزود: ماموران پلیس از ساعت ۱۵ امروز حضور گسترده ای در نقاط مختلف شهر تهران داشته اند و تاکنون انفجار مواد محترقه را بیشتر در خیابان های فرعی تا خیابان های اصلی شاهد بودیم.  امسال و تا این ساعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حوادث کمتری در شب چهارشنبه آخر سال داشتیم.  بر اساس آمارها، ۲۵ مورد انفجار و تخریب گزارش شده است که در این حوادث ۲۲ نفر مصدوم، چهار نفر قطع عضو و پنج نفر از ناحیه چشم و صورت دچار آسیب شدند.
سردار رحیمی از مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده و یا گزارش موارد انفجار مواد محترقه به سرعت با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند تا همکاران پلیس در صحنه حضور پیدا کنند.

توصیه پلیس به شهروندان

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در توصیه به شهروندان در گفت و گو با ایرنا افزود: از هم اکنون باید مراقب فرزندانمان به خصوص با نزدیک شدن به پایان سال و فرا رسیدن (چهارشنبه پایانی سال) باشیم که به تعبیری چهارشنبه سوری یا به عبارتی چهارشنبه سوزی است که متاسفانه شاهد استفاده برخی از نوجوانان و جوانان از مواد منفجره و محترقه هستیم.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پلیس مراقب است، ادامه داد: مراقبت پلیس به تنهایی کافی نیست و لازم است که مردم به کمک پلیس بیایند و مواظب فرزندان خود باشند تا از رفتارهای پرخطر در این ایام دور باشند.

بیشتر مصدومان چهارشنبه آخر سال دچار آسیب چشم و قطع عضو هستند

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بیشتر مصدومانی که در چهارشنبه آخر سال به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند دچار آسیب چشم و قطع عضو هستند که با تمهیدات لازم به بیمارستان‌های تخصصی منتقل می‌شوند. در پایان هر سال با پدیده‌ای به نام چهارشنبه سوری مواجه هستیم که همیشه با حوادث تلخ و مرگباری همراه بوده و اورژانس کشور برای چهارشنبه آخر سال تمهیدات زیادی در نظر گرفته است که در صورت وقوع هرگونه حادثه به سرعت بتوانیم خدمت‌رسان مردم باشیم.
وی ادامه داد: نیروهای امدادی و پرسنل فوریت‌های پزشکی سازمان اورژانس برای هرگونه حوادث و ناهنجارهای چهارشنبه آخر سال آمادگی لازم را دارند و در همه مناطق حادثه‌ساز حاضر خواهند بود. سازمان اورژانس کشور براساس تجربه سال‌های گذشته، آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی خود را در مسیرهای تعیین شده مستقر خواهد کرد همچنین به بیمارستان‌هایی که افراد مصدوم ناشی از سوختگی ترقه‌بازی و آتش‌سوزی مراجعه کنند، پوشش امدادی و امکانات درمانی مناسب اختصاص می‌دهد.
رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد:تعداد فوت شدگان ناشی از انفجار مواد محترقه در کشور تاکنون چهار نفر بوده است و استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و فارس بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال را داشتند تعداد فوت‌شدگان ناشی از انفجار مواد محترقه در کشور تاکنون چهار نفر بوده و تعدادی هم دچار نقص عضو و جراحت شدند که این آمار اصلا خوشایند نیست و تلخی آخر سال را برای خانواده‌های مصدومان به همراه دارد که اورژانس کشور از خانواده‌ها خواستار نظارت و رسیدگی بیشتر جهت جلوگیری از بروز این گونه حوادث برای کودکان و نوجوانان است.
میعادفر اضافه کرد: درخواست اورژانس کشور از مردم این است که با توجه به شیوع مجدد بیماری کرونا و شلوغی بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی، در مراسم چهارشنبه آخر سال از هرگونه کارهای خطرناک و حادثه‌ساز پرهیز کنند زیرا باعث کار مضاعف نیروی‌های امدادی و پرسنل بیمارستان‌های کشور خواهند شد. اورژانس از خانواده‌ها درخواست می‌کند به هیچ عنوان در حیاط منزل یا پشت بام منازل آتش افروزی نکنند و حتما با نظارت بر کودکان و نوجوانان در محل‌های بی‌خطر از وسایل ایمن و استاندارد محترقه برای فرزندان خود استفاده کنند زیرا طبق تجربه سنوات گذشته، برخی سودجویان مواد محترقه غیراستاندارد در اختیار کودکان قرار می‌دهند که باعث جراحات و نقص عضو در افراد می‌شود.
رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: هموطنان سراسر کشور در صورت مشاهده حوادث آتش سوزی و انفجار مواد محترقه با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند و آدرس دقیق و توضیح نوع جراحت وارده را به پرسنل فوریت‌های پزشکی اورژانس اطلاع  دهند.

نوجوانان، بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری

حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیشتر افراد فوتی یا مصدومی حواث چهارشنبه آخر سال در سنین نوجوانی قرار دارند و این حوادث ناشی از به کارگیری وسایل خطرناک و مواد محترقه است. افرادی که در حوادث چهارشنبه سوری سال های گذشته جان خود را از دست دادند زیر ۲۰ سال بودند و فقط یک نفر از آنها ۴۰ ساله بود.
وی در مورد صدمات و آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال هشدار داد و تاکید کرد: افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره به شکل های متعددی دچار آسیب می شوند که این آسیب ها می تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی و یا شیمیایی و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض موج انفجار و ریزش ساختمان متاسفانه عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، جوشگاه های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی و دیگر آسیب ها را به دنبال دارد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آسیب های روانی ناشی از استرس وارده به افراد یکی دیگر از این نوع صدمات است ابراز امیدواری کرد که در چهارشنبه آخر امسال با رعایت اصول اخلاقی و ایمنی شاهد حوادث و آسیب های کمتری نسبت به گذشته باشیم. بیشتر افراد فوتی یا مصدومی حوادث چهارشنبه آخر سال در سنین نوجوانی قرار دارند، حوادث این شب عمدتا ناشی از به کارگیری وسایل خطرناک و مواد محترقه است.
وی با تأکید بر اینکه در سال جاری علاوه بر مخاطرات استفاده از مواد محترقه و آتش زا با موضوع همه گیری ویروس کرونا نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: از هموطنان درخواست می کنیم با توجه به خطرات استفاده از مواد منفجره و نیز همه گیری ویروس کرونا از برگزاری هر گونه تجمع و البته استفاده از وسایل و ابزار خطرآفرین و غیراستاندارد خودداری کنند.  از سال ۱۳۹۵تا ۱۳۹۹ در حوادث چهارشنبه آخر سال در مجموع ۳۹نفر جان باختند که در سال ۹۵این حوادث ۱۶ کشته (۱۵مردو یک زن)، سال و ۹۷و۹۶هم هر سال ۳فوتی که همگی مردبودند و سال ۹۸ هم ۵نفر فوتی داشتیم که ۴ مرد و یک زن بودند.

توصیه های ایمنی لازم برای خود مراقبتی در چهارشنبه سوری

علیرضا مغیثی رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد: چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در کودکان و نوجوانان که بیشترین آسیب را می بینند، ایجاد می کند و باید شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها به نسبت ایمن شود. یکی از راه های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب های تربیتی مان را به او یادآوری کنیم.
وی تاکید کرد: اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید لااقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.  قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب هـایی در ناحیه پلـک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد.
مغیثی با بیان اینکه مردم نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی دیگران را به تلخی تبدیل کنند، تصریح کرد: از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری کنید.

از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری کنید.وی با تاکید براینکه  برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده شود، ادامه داد: حضور والدین شاغل در روز چهارشنبه سوری، زودتر از زمان همیشگی در جهت کنترل و نظارت بر فرزندان توصیه شده و در این روز فرزندانتان را با خطر تنها نگذاشته و سعی کنید در برگزاری آیین باستانی چهارشنبه سوری، با آنها مشارکت کنید.
 مغیثی ضمن تاکید بر پرهیز از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری، رعایت نمی کنند، تصریح کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و هنجارشکن باشید و در صورت لزوم مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.
وی با بیان اینکه از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس های گشاد اجتناب کنید، خاطرنشان کرد: کبریت و مواد آتش زا مانند بنزین، الکل و مانند آن را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور کنید. داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان  کرده اند، آنها را پیدا کنیم. کودکان اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، داخل کمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند. توصیه می کنیم در این ایام، حتی الامکان این محل ها را مورد بازرسی قرار دهید.
مغیثی ادامه داد: ترقه ها و فشفشه ها و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه کنید و به برچسب آنها توجه کرده و از کم خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید. از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز نیز استفاده نکنید.
وی ضمن هشدار نسبت به نحوه نگهداری مواد آتش بازی در منزل، خاطرنشان کرد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کرده و هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنید. همچنین، مواد محترقه را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید.  
به گفته رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، مردم در نزدیک محل ایجاد آتش، از وجود آب یا دیگر مواد خاموش کننده آتش باید مطمئن شوند و  وجود یک کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است، از پرتاب کردن مواد آتش زا مانند فشفشه، بالن، دارت و غیره بر روی درختان، پشت بام ها و منابع سوخت و از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان جدا خودداری کنید. همچنین، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار و غیره نیز پرهیز کنید.  
مغیثی افزود: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف و از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به طرف افراد دیگر و به سمت ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آنها و نمای شهرمان می شود، جدا خودداری کنید.
وی بر پرهیز از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و پارکینگ تاکید کرد و گفت: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین بر روی آتش روشن خودداری کنید.
مغیثی تاکید کرد: هنگام استفاده از فشفشه، دست را باز نگهداشته و از جلوی صورت دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید. تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند، سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشید. فقط در فضای باز از فشفشه و ترقه استفاده کنید؛ از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و غیره)، وسایل شیشه ای مانند آمپول و قوطی های فلزی مانند اسپری و کنسرو، به درون آتش جدا بپرهیزید. در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند بنزین، نفت و الکل جدا خودداری کنید.  

وی افزود: برای روشن کردن آتش از محل هایی استفاده کنید که امکان سرایت به جاهای دیگر را نداشته باشد. در نزدیکی پمپ بنزین ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی است نیز آتش بازی نکنید. همچنین، از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی نیز پرهیز کنید.  

وی تاکید کرد: با مشاهده خرید و فروش مواد محترقه غیر استاندارد به هر شکل، سریع مامورین نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار دهید.  

مغیثی گفت: از پارک اتومبیل در کوچه ها و معابر تنگ خودداری کنید، آتش بازی در نزدیکی آنها این وسایل را مبدل به بمبی می گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است. در هر زمان فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کرده و همزمان تعداد زیادی از آنها را باهم آتش نزنید. ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید. در پایان شب چهارشنبه سوری، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید، لااقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنیم و بعد بر روی آن یک سطل آب بریزیم و قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شویم.

وی درخصوص ارائه کمک های اورژانسی به افراد آسیب دیده، گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشوییم و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید. در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی خودداری کنید. فردی که دچار سوختگی شده را هرچه سریع تر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کرده و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنیم. در صورتیکه چشم در اثر اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید. اگر فردی دچار سوختگی شد، از دویدن خودداری کرده و بلافاصله بر روی زمین بغلتد. از پتو برای خاموش کردن فردی که لباسش آتش گرفته است، استفاده کنید و هرگز از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن او، استفاده نکنید.

وی تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

از:معصومه نیکنام

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها