ازدواج سفید مناسب ایران نیست!

یک جامعه شناس درباره هم‌باشی (ازدواج سفید) و آسیب هایی که در پی دارد توضیح داد.

ازدواج سفید مناسب ایران نیست!

شهلا کاظمی‌پور در گفتگو با خبر فوری به سوالاتی درباره ازدواج سفید پاسخ داد. او فرهنگ ازدواج سفید را متعلق به جامعه ای دانست که این گونه رابطه تعهد ایجاد می کند و نه ایران که 90 درصد این روابط به ازدواج ختم نمی شود. گفتگو با این جامعه شناس را بخوانید و ببینید.

شما با ازدواج سفید موافق هستید؟

اول باید بگویم من اساسا با کلمه ازدواج سفید مخالف هستم، این اصطلاح یک ترجمه غلط از واژه انگلیسی co_habitation به معنای هم‌باشی است. در کشورهای غربی چون آزادی روابط جنسی وجود داشت به این نتیجه رسیدند که افراد قبل از ازدواج به منظور آشنایی بیشتر و به صورت هم‌باشی زیر یک سقف با هم زندگی کنند.

من با هم‌باشی موافقم اما نه در ایران؛ در ایران این موضوع بیمارگونه وارد جامعه ما شده و بیشتر به خاطر برطرف کردن مسائل جنسی است تا از نظارت‌های اجتماعی و خانوادگی به دور باشند. این شکل از رابطه در ایران بخاطر تعصبات مذهبی و اجتماعی به شدت برای دخترها مضر است.

دخترانی که امکان ازدواج ندارند و به خاطر حمایت های عاطفی، اقتصادی و نیاز جنسی به سمت ازدواج سفید می‌روند دچار چه آسیب‌هایی می‌شوند؟

در ازدواج سفید در دنیا هر چند تعهد محضری داده نمی‌شود اما دو طرف نسبت به یکدیگر متعهد هستند و به یکدیگر خیانت نمی‌کنند، اما در جامعه ما، این نوع ارتباط، گاهی دچار بی بند و باری می‌شود.

اگر فردی شرایط ازدواج ندارد و برای ارضای مسائل عاطفی و جنسی خود تن به ازدواج سفید می‌دهد، باید بداند که آیا نیت طرف مقابل او هم همین هست؟ در خیلی موارد افراد در این نوع رابطه دچار سرخوردگی می‌شوند زیرا طرف مقابل شان خلوص نیت ندارد و ممکن است همزمان با چند نفر دیگر نیز باشد، یا اینکه تصمیم به ازدواج با فرد دیگری بگیرد.

با توجه به اینکه در جامعه ما صدور شناسنامه برای فرزندان، مبتنی بر وجود عقد در شناسنامه والدین است، ازدواج سفید پیامدهایی بسیار منفی دارد. همچنین، تنوع طلبی جنسی و ناباروری در جوان‌ها از دیگر تبعات منفی این شکل از ارتباط است.

طبق تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا، بیش از ۵۰ درصد هم‌باشی ها به ازدواج ختم شده، آیا در ایران نیز چنین آماری وجود دارد؟

خیر، در ایران چنین آماری وجود ندارد، ولی طبق اطلاعات من، کمتر از ۱۰ درصد هم‌باشی‌ها در ایران به ازدواج می‌انجامد، زیرا هدف از هم‌باشی، ازدواج نیست بلکه پاک کردن ازدواج است.

برای جلوگیری از ارتباط‌هایی مانند ازدواج سفید، باید بحث ساده زیستی و ازدواج مبتنی بر دوستی و علاقه را اشاعه دهیم.

ازدواج‌های فعلی جامعه ما مبتنی بر معامله است و خیلی از جوان‌ها اگر بخواهند درباره توان مالی خود صداقت داشته باشند اصلا نمی‌توانند ازدواج کنند و همین بی صداقتی‌ها خودش پایه طلاق است.

چه کنیم که ازدواج به تأخیر نیفتد تا افراد تن به هم‌باشی ندهند؟

من شدیدا با مهریه مخالف هستم. الان اکثر خانم ها شاغل هستند و نیازی به مهریه ندارند و برای زنانی که شاغل نیستند، می‌توان بیمه را جایگزین مهریه کرد.

مهریه، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی به ویژه از سوی خانواده دختر، ازدواج را به تأخیر می‌اندازد، زیرا پسر با این شرایط حاضر نیست ازدواج کند.

دخترها بخاطر نگرانی از طلاق، در ازدواج سخت‌گیری می‌کنند، غافل از اینکه این موضوع میخ اول طلاق است، زیرا عوامل طلاق از بدو ازدواج آغاز می‌شوند و هر ازدواجی که با چانه‌زنی آغاز شود، به طلاق می‌انجامد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها