افزایش نرخ وسایل حمل و نقل عمومی در سال آینده

به‌طور میانگین تعیین نرخ کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی در چند سال اخیر با افزایش سالانه ۲۵ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که نرخ تورم طی این سال ها روند افزایشی داشته است.

افزایش نرخ وسایل حمل و نقل عمومی در سال آینده

به گزارش خبرنگار شهر، می‌گویند رسم است که هرساله بر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی اضافه شود؛ اما مصوبه هرساله شورا که به منزله قانون شهری تلقی می‌شود، رسم و رسوم نیست. در یک کلام باید گفت که قانون،  رسم و رسوم هرساله و چندساله نمی‌شناسد بلکه تحقیقات و پژوهش‌های کارشناسان هر حوزه است که طرح را به لایحه و سپس با تأیید و رأی نماینده‌های مردم به مصوبه تبدیل می‌کند.

هفته گذشته، طبق اعلام رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، قرار شد که حداکثر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مترو و تاکسی) ۲۵ درصد باشد و همانند دو سال گذشته فراتر از این درصد (حداکثر ۳۰ درصد) نرود.

البته این پیشنهاد با تصویب در صحن و سپس در صورت تأیید فرمانداری تهران از پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ لازم الاجرا خواهد بود. برهمین اساس در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر، لایحه «نرخ جدید بلیت حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱» بررسی و درنهایت با اکثریت آراء افزایش ۲۵ درصدی آن به تصویب رسید.

شاید بد نباشد که نگاهی به آمار نرخ تصویبی کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ بیندازیم و نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را نسبت به نرخ تورم مقایسه کنیم.

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱

نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد قرار است در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ البته به نحوی که در هیچ خطی افزایش بیش از ۳۵ درصد اعمال نشود. نرخ کرایه خطوط مینی ‌بوسرانی هم در سال آینده برابر ۱/۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی (بر مبنای طول خطوط) تعیین شده است.

همچنین طبق مصوبه شورا مقرر شد که افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از اول اردیبهشت ۱۴۰۱، به‌طور متوسط ۲۵ درصد و تا ۳۵ درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

 نرخ بلیت مترو تهران هم برای سال آتی با ۲۵ درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است.

بلیط

البته در این میان، تبصره‌ها و ماده‌های مصوبه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱» ناظر بر اعمال تخفیفات و ارائه تسهیلات بسیار برای اقشار مختلف جامعه است؛ برای مثال مسافرانی که از کارت ‌بلیت‌های مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده می‌کنند، در هنگام خرید یا شارژ هربار کارت ‌بلیت مبلغ‌دار از ۵ درصد تخفیف بهره مند خواهند شد یا نرخ کرایه اتوبوس خودروهای مرکز خدمات حمل و نقل درون شهری سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنائی به صورت کاملاً رایگان خواهد بود.

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ نرخ بلیت اتوبوس به طور متوسط  ۲۵ تا ۳۵ درصد بسته به مسافت خط، نرخ کرایه‌های تاکسی نیز متوسط ۳۵ درصد و همچنین میانگین چهار نوع بلیت متروی تهران و حومه نیز ۲۵ درصد افزایش داشته است.

قیمت بلیت مترو برای بلیت تک سفره داخل شهری ۲۰۰۰ تومان، تک سفره حومه ۲۳۰۰ تومان، تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۰۰۰۰ تومان و تک سفره هشتگرد ۶۰۰۰ تومان برای سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود.

 

بلیط2

طبق گزارش روزنامه اقتصاد، پیش بینی می‌شود که نرخ تورم امسال در حالت میانه ۴۰/۶ باشد.

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال ۱۳۹۹

نرخ بلیت مترو شهر تهران در سال ۱۳۹۹، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، ۲۵ درصد افزایش یافته بود. قیمت بلیت تک سفره داخل شهری ۱۵۰۰ تومان، بلیت تک سفره حومه به تهران ۲۰۰ تومان بیشتر از نرخ بلیت تک سفره داخل شهری، بلیت تک سفره هشتگرد  ۵۰۰۰ تومان و بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) همانند سال ۱۳۹۸ بدون افزایش برابر با ۹۰۰۰ تومان بود.

نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد افزایش یافته بود؛ البته باید این نکته را متذکر شد که نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی در هر خط متفاوت بوده است.

نرخ کرایه انواع تاکسی هم در شهر تهران در سال ۱۳۹۹ تا سقف ۲۵ درصد نسبت به نرخ پایه مصوب سال ۱۳۹۸ افزایش یافته بود. ناگفته نماند که نرخ تورم سالانه ۱۳۹۹ برابر با ۳۶/۴ درصد بوده است.

بلیط3

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال ۱۳۹۸

شورای شهر تهران در پایان سال ۱۳۹۷ مصوب کرد که نرخ بلیت حمل و نقل عمومی با توجه به نرخ تورم محاسبه شود اما این مساله با مخالفت‌ مسئولان اجرایی کشور مواجه شد. درنهایت نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوسرانی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به نرخ سال ۱۳۹۷ از اردیبهشت ۱۳۹۸ اجرایی شد.

البته در آبان سال ۱۳۹۸ باتوجه به افزایش نرخ قیمت بنزین که منجر به افزایش بهای خدمات ارائه شده توسط تاکسیرانان شده بود، وزیر کشور اجازه اعمال افزایش حداکثر ۱۱ درصدی نرخ کرایه انواع تاکسی را صادر کرد. بنابراین در سال ۱۳۹۸، دوبار نرخ کرایه تاکسی (یک‌بار طبق مصوبه شورا برابر با ۲۰ درصد و چند ماه بعد حداکثر ۱۱ درصد) افزایش یافت. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم سالانه ۱۳۹۸ برابر با ۳۱/۲ درصد بوده است.

آنچه که مشهود است در هریک از این سال ها افزایش کرایه حمل ونقل عمومی اجتناب ناپذیر می نموده است، ضمن اینکه مصوبه اخیر شورا درباره نرخ کرایه حمل ونقل عمومی برای سال آتی نه تنها چیزی بیشتر از آنچه که در سنوات گذشته انجام می شده نیست، بلکه اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم شاید کمتر نیز به نظر برسد.

گزارش از:ملیکا هاشمی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها