زایمان اجباری، مثل حجاب اجباری نتیجه عکس دارد/شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری

آیا درصد اعتقاد به حجاب طی این سال‌ها بیشتر شده است؟ وقتی حاکمیت بخواهد با زور موضوعی را جا بیاندازد، نتیجه عکس می‌دهد، همانطور که پهلوی اول هم نتوانست با زور حجاب را بردارد.

زایمان اجباری، مثل حجاب اجباری نتیجه عکس دارد/شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در گفتگو با خبرفوری بیان کرد: مگر با حجاب اجباری توانستیم مشکل بی حجابی را حل کنیم که حالا بخواهیم با زایمان اجباری مشکلی حل شود؟

وی تاکید کرد: آیا درصد اعتقاد به حجاب طی این سال‌ها بیشتر شده است؟ وقتی حاکمیت بخواهد با زور موضوعی را جا بیاندازد، نتیجه عکس می‌دهد، همانطور که پهلوی اول هم نتوانست با زور حجاب را بردارد.

میبدی اظهار داشت: اعتماد بین مردم و حاکمیت سلب شده چراکه نتوانستیم به وعده‌هایمان در قبال مردم عمل کنیم.

فاضل میبدی ادامه داد: تا به وعده‌هایی که دادیم عمل نکنیم و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل نشود و اعتمادشان را جلب نکنیم، مشکلی با قانون گذاشتن حل نمی‌شود.

وی گفت: ارزش‌های دینی و اخلاقی را هم می‌توان با ضرب قانون، زنجیر، تهدید و کمیته‌های امربه معروف و نهی از منکر حاکم کرد و هم روش‌های تربیتی؛ روش اسلام که در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است روش تربیتی است.

میبدی تاکید کرد: قرآن هرگونه اجبار را نهی کرده است. حجاب یک ارزش اخلاقی است اما ترویج آن با روش‌های سلبی و اجباری و انتشار تصاویر آن در شبکه‌های مجازی، حیثیت جامعه دینی را از بین می‌برد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: من در توییتی که با عنوان زایمان اجباری زدم، ابلاغیه محدودیت توزیع لوازم پیشگیری از بارداری را زیر سوال بردم اما برخی گمان کردند آن را تایید کرده‌ام!

وی بیان کرد: متاسفانه دولتمردان ما همیشه خواسته‌اند با قانون، مشکلات را حل کنند اما باید ریشه‌های عدم اقبال به ازدواج و فرزندآوری در جوانان را پیدا کنند. اینکه زنان نتوانند جلوی بارداری خود را بگیرند و مجبور به فرزندآوری شوند، راه حل مشکل کاهش جمعیت نیست.

 دوچرخه سواری زنان هیچ اشکال شرعی ندارد

 عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از نظر من دوچرخه سواری زنان هیچ اشکال شرعی ندارد. افرادی که مخالف دوچرخه‌سواری زنان هستند، معتقدند ممکن است این موضوع مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. اما از هر چیزی ممکن است سوءاستفاده شود، آیا باید همه چیز را ممنوع کرد؟

وی ادامه داد: وقتی چنین چیزهایی را حرام بشماریم مشخص است که بی‌اعتمادی به وجود می‌آید و حرف درستی مانند حجاب را هم جامعه از ما نمی‌پذیرد.

او یادآور شد: در سال ۴۱ یا ۴۲، علما رای دادن زنان را هم حرام اعلام کردند.

مفسده‌های تعدد زوجات(چند زنی) در جامعه ایران

حجت الاسلام فاضل میبدی بیان کرد: معتقدم تعدد زوجات ممکن است که نسل را زیاد کند اما عوارض جانبی نامطلوبی مانند افزایش درگیری‌های خانوادگی و طلاق‌ها دارد. فرهنگ و عرف جامعه ایران این موضوع را نمی‌پسندد‌.

او تاکید کرد: ازدواج و تعدد زوجات یک مسئله عرفی است که اسلام هم برایش قانون دارد. این موضوع در عرف ما، موضوعی اخلاقی تلقی نمی‌شود چون مفاسد غیرقابل انکاری دارد.

شکایت از حجاب بازیگران زن، خطرناک است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: افرادی که از تعدادی بازیگر زن با عنوان بدحجابی شکایت کردند، عده ای معدود در حوزه علمیه هستند که معلوم نیست از کجا هدایت می‌شوند که هر چندوقت یک‌بار چنین کارهایی می‌کنند، مثلا زمانی که بحث برجام شد گوشه‌ای جمع می‌شدند و شعار "استخر فرح در انتظارت" سرمی‌دادند.

وی ادامه داد: در زمان دولت اصلاحات هم این اتفاقات می‌افتاد اما در دوره احمدی‌نژاد چون از خودشان بود این کارها را انجام نمی‌دادند. دولت و حاکمیت هم با اینها مخالف است.

فاضل میبدی گفت: اینکه بخواهیم در مسئله هنر و سینما اینقدر سختگیر باشیم و به حجاب و گریم زنان بازیگر ایراد بگیریم و شکایت کنیم، موضوع خطرناکی است. هنر و سینما بخشی از هویت یک ملت است نباید اینقدر سخت گرفت.

شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری!

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرفوری بیان کرد: چون مردم مشکلات موجود را نتیجه عمل روحانیت می‌دانند، وقتی ما را تنها ببینند بازخواست می‌کنند در حالی که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد طلبه‌های حوزه حقوق بسیار اندکی دارند که حداکثر آن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خیلی از این طلبه‌ها به شغل دوم روی آورده‌اند، از سرایداری تا حیاط شویی و رانندگی اسنپ را مجبورند انجام دهند. اختلافات خانوادگی در بین طلاب به خاطر وضعیت بد معیشتی زیاد شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها