وحشت بی رویه از کرونا خواهرم را از ما گرفت

بدون شک می توان از اضطراب بی رویه به عنوان بلای جان بیماران کرونایی یاد کرد.اضطراب و وحشت زدگی نه تنها هیچ کمکی به بیمار نمی کند، بلکه روند درمان را با کندی رو به رو می کند، بنابراین لازم است که در وهله اول خود بیمار و در مرحله بعد خانواده و نزدیکان فرد بر نگرانی ها غلبه کنند، تا روند درمان به خوبی پیش برود و ثمربخش شود.

وحشت بی رویه از کرونا خواهرم را از ما گرفت

احمدی ضمن ابراز تاسف از اینکه هفته گذشته چهلم خواهرش را برگزار کردند، گفت: اضطراب، خوف و وحشت بی رویه از کرونا خواهرم را از ما گرفت.

وی ادامه داد: خواهرم همیشه اخبار فوتی های کرونا را با جدیت خاصی دنبال می کرد، به طوری که کم و زیاد شدن بستری ها و فوتی ها را بهتر از گوینده خبر می دانست.

احمدی اضافه کرد: معمولا این اخبار به قدری در او اثر می گذاشت که تا یک ساعت حتی یک کلمه حرف نمی زد و استرس کل وجودش را می گرفت.

وی گفت: چند روزی بود که علائم سرماخوردگی شدید در خواهرم ظاهر شده بود و من برای اطمینان از اینکه کرونا هست یا نه، با اصرار او را به درمانگاه جهت تست پی.سی.آر بردم، که جواب مثبت شد، خواهرم بعد از شنیدن این خبر به قدری حالش بد شد که نتوانست روی پاهایش بایستد و کارش به سرم و امپول آرام بخش کشید، در نهایت تا بیایم به خودم بجنبم، سکته کرد و آن اتفاقی که نباید می افتاد، افتاد!

یکی از مهم ترین راه ها برای غلبه بر استرس ناشی از کرونا، حفظ ارتباط با نزدیکان است

صنم یاوری کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به ایسنا گفت: شیوع گسترده کرونا و همه گیری ناشی از آن و اجرای قرنطینه باعث افزایش اضطراب ناشی از کرونا در افراد جامعه شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تراژدی های جمعی، به ویژه مواردی که شامل بیماری های عفونی می شوند، غالباً موج هایی از ترس و اضطراب را در جامعه ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: این قبیل اتفاقات باعث ایجاد اختلال گسترده در رفتار افراد شده و به طور قطع تهدید سلامت روان افراد زیادی در جمعیت را به دنبال دارد.

این کارشناس با بیان اینکه اضطراب بی رویه نه تنها روند درمان کرونا را با دشواری رو به رو می کند، بلکه باعث تشدید هر نوع بیماری می شود، اضافه کرد: بنابراین ضروری است که پزشکان برای تقویت روحیه بیماران خود هم برنامه ای داشته باشند.

یاوری یکی از مهم ترین روش ها برای جلوگیری از بروز افسردگی ناشی از ابتلا به کرونا را حفظ ارتباط با دوستان، آشنایان، اقوام و اعضای خانواده دانست و گفت: این روش مغایر با قرنطینه نیست، بلکه تماس های تلفنی یا آنلاین اعم از صوتی و تصویری، تماس های جمعی را پیشنهاد می کنیم.

پرهیز از استرس و هیجانات در حد امکان

دبیر قرارگاه ستاد دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا در آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه باید اعلام کنیم که سویه امیکرون در کشور و استان غالب شده است و اکثریت قریب به اتفاق بیماران را شامل می شود.

وی در ارتباط با راه های پیشگیری از ابتلاء به کرونای امیکرون گفت: واکسیناسیون و تکمیل آن مدنظر قرار گیرد، بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است.

این مسئول رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ضروری دانست و گفت: استفاده از ماسک مناسب و باکیفیت و استاندارد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب و اصولی دست ها، دست نزدن به مخاطات، عدم برگزاری تجمعات، تهویه مناسب مکان های مسقف و بسته، باز گذاشتن درها و پنجره ها برای تبادل هوا مورد توجه قرار گیرد.

وی اعتدال و میانه روی در سبک زندگی و پرهیز از استرس ها و هیجانات در حد امکان را خواستار شد و بیان کرد: استرس و نوسانات زندگی تعادل بدن را به هم می ریزد و سیستم ایمنی بدن را مختل کرده، لذا در فعال شدن ویروس کرونا و ابتلاء به آن ایفای نقش می کند.

این مسئول با بیان اینکه کرونا نیز مانند هر بیماری دیگری درمان دارد و پرسنل عرصه سلامت، بسیج، مسئولان و ... در تلاش هستند که آن را کنترل کنند، پس جایی برای نگرانی وجود ندارد، گفت: مادامی که یک فرد به واکسیناسیون، شیوه نامه های بهداشتی و ... توجه می کند، نباید نگرانی به خود راه دهد.

به گزارش ایسنا، کرونا یکی از بلایای عصر جدید است که عمدی یا سهوی توسط چین بین کشورها ریشه دوانده است، که می توان از آن به عنوان یک بحران یاد کرد.مدیریت بحران نه تنها توسط مسئولین بلکه مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از مهم ترین شاخص ها در برهه کنونی کنترل هیجانات، احساسات و اضطراب ها است./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها