کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی؛ واقعیت یا شایعه ؟

حتی شنیدن این خبر که به کمک سلول‌های بنیادی می‌توان موهایی طبیعی و پرپشت داشت هیجان‌انگیز و باورنکردنی است.

کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی؛ واقعیت یا شایعه ؟

اما در واقعیت این موضوع حقیقت ندارد. اگرچه کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی تکنیکی بی‌نظیر به نظر می‌رسد، اما این تکنیک تنها به‌صورت تئوری ارائه شده است.

کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی شباهت زیادی به کاشت مو به کمک تکنیک‌های رایج دارد. اما در این تکنیک به‌جای برداشتن تعداد زیادی فولیکول مو، تنها نمونه کوچکی از پوست که حاوی مو است برداشته می‌شود. به این ترتیب فولیکول‌های مو در آزمایشگاه تکثیر شده و در ناحیه فاقد مو کاشته می‌شوند. اما این پروسه نیاز به تجهیزات و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته ای دارد که در حال حاضر دنیا به آن دست نیافته است.  

با این وجود برخی از کلینیک‌های زیبایی ادعای پیاده‌سازی این تکنیک فوق پیشرفته را دارند. آیا این ادعا واقعیت دارد یا تنها قصد این افراد سودجویی از بازار موجود است؟

کمی بیشتر با کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی آشنا شویم

حتماً تا به حال اسم سلول‌های بنیادی به گوشتان خورده است، اما درباره ماهیت این سلول‌ها چه می‌دانید؟ سلول‌های بنیادی در واقع سلول‌هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به انواع سلول‌های بدن را دارند. این سلول‌ها به‌اصطلاح سلول‌های غیرتخصصی نام دارند؛ چرا که فعالیت خاصی در بدن را بر عهده ندارند.

با این حال یک خصیصه مهم این سلول‌ها را از سایر سلول‌های بدن متمایز می‌کند؛ قابلیت تقسیم و تکثیر و تبدیل شدن انواع سلول‌های بدن. با تقسیم این سلول‌ها و جایگزین شدن آنها با سلول‌های قدیمی و مرده می‌توان بافت آسیب دیده را ترمیم کرد. حالا که با این سلول‌های خاص آشنا شدیم، نوبت آن است که فرایند کاشت مو به کمک این تکنیک را بدانیم.

فرایند کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی

اولین زمزمه‌های کاشت مو به کمک سلول‌های به سال 2017 برمی‌گردد. زمانی که محققان ایتالیایی برای اولین بار ایده کاشت مو به این روش را ارائه دادند. در تئوری ارائه شده برای این تکنیک کاشت مو، مراحل زیر به چشم می‌خورد.

  • استخراج فولیکولهای مو: در این مرحله از بیوپسی پانچ برای کاشت مو استفاده می‌شود. در این روش از ابزاری که دارای تیغه‌ای دایره‌ای شکل است، استفاده می‌شود. این تیغه داخل پوست سر چرخانده می‌شود تا نمونه‌ای استوانه‌ای از بافت برداشته شود.
  • کاشت فولیکولهای مو: در فاز بعدی سلول‌های بنیادی به کمک دستگاهی به نام سانتریفیوژ از بافت جدا می‌شوند. در ادامه سوسپانسیون سلولی باقی می‌ماند که در نواحی فاقد مو به سر تزریق می‌شوند.

در حال حاضر چندین تیم تحقیقاتی در سراسر دنیا وجود دارند که روی فرایند درمان ریزش مو با استفاده از سلول‌های بنیادی کار می‌کنند. اگرچه تئوری‌های ارائه شده در این حوزه ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشند، اما اساس همه آنها رشد فولیکول‌های موی جدید در آزمایشگاه است که به کمک یک نمونه کوچک از پوست متاقضی به‌دست آمده است.

بهترین کاندیدای کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی

کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی برای افرادی که انواع روش‌های کاشت مو را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند، ایده‌آل به نظر می‌رسد و نور امیدی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش برای افرادی که ریزش مو را به دلایل زیر تجربه می‌کنند، مناسب‌ترین روش ممکن خواهد بود که در آینده‌ای نه چندان دور به کمک این افراد می‌آید:

  • افراد دارای آلوپسی آندروژنتیک مردانه (طاسی با الگوی مردانه)
  • افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی زنانه)
  • افراد دارای آلوپسی سیکاتریسیال (در این عارضه فولیکول‌های مو از بین می‌روند و بافت اسکار جایگزین آنها می‌شود)

اگر در یکی از دسته‌های فوق قرار دارید، می‌توانید امیدوار باشید که تحقیقات روی سلول‌های بنیادی و کاشت مو به کمک آنها روزی شما را رویا همیشگی‌تان برساند.

ریکاوری بعد از کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی

یکی از نکات جالب توجه درباره کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی، کوتاهی دوره نقاهت است. محققان پیش‌بینی می‌کنند بعد از انجام این تکنیک زیبایی، تجربه احساس درد را خواهید داشت. البته جای نگرانی در این باره وجود ندارد و احساس درد تنها طی یک هفته برطرف می‌شود. خبر خوش اینجاست که بعد از کاشت مو به این روش، به ریکاوری نیازی نخواهید داشت. تنها کافی است به‌مدت یک هفته از انجام فعالیت‌های شدید ورزشی دوری کنید. بعد از این دوره، امکان آن را خواهید داشت که فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

در ضمن در طول انجام این تکنیک، بی‌حسی موضعی روی سر اعمال می‌شود که تجربه احساس درد به حداقل برسد. بهتر است روز انجام این عمل، همراهی کنار شما باشد. با رعایت نکات مراقبتی که بعد از جراحی به شما گوشزد می‌شود، این امکان را خواهید داشت که دوره ریکاوری را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارید.

عوارض کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی

از آنجا که تکنیک کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی هنوز وارد فاز عملی نشده است، اطلاعات دقیقی در رابطه با عوارض آن در دسترس نیست یا اطلاعات موجود بسیار محدود هستند. درست مانند هر تکنیک زیبایی دیگری، کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی نیز عوارض خاص خود را دارد؛ با این تفاوت که در این تکنیک سعی شده است عوارضی که در روش‌های قدیمی وجود داشت، برطرف شوند.

به‌طور کلی همواره خطر خونریزی و عفونت در محل برداشت نمونه و محل تزریق سلول‌های بنیادی وجود دارد. همچنین ممکن است که در محل برداشته نمونه‌ها شاهد به‌جای ماندن اسکار باشیم. اگرچه عوارض ناشی از بیوپسی پانچ چندان قابل توجه نیست، اما همچنان احتمال آسیب‌دیدگی شریان یا اعصاب در بخش زیری نمونه وجود دارد. با این وجود با انتخاب پزشکی ماهر در این حوزه می‌توان عوارض کاشت مو را به حداقل رساند.

درصد موفقیت کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی

تحقیقات انجام شده روی تکنیک کاشت موی سلول‌های بینیادی نتایج امیدوارکننده‌ای را خبر می‌دهند. نتایجی که شاید آینده کاشت مو و سایر تکنیک‌های زیبایی را دگرگون کند. با این حال بسیار بعید به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک بتوان به تکنولوژی های مورد نیاز برای این کار دست یافت. نتایج تحقیقات یک گروه ایتالیایی نشان از آن دارد که تنها با گذشت 23 هفته از درمان، تراکم موها در ناحیه دچار طاسی به‌اندازه 29 درصد با افزایش همراه بوده است. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه نیز در حال انجام است.

اگرچه این نتایج بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما برای اثبات موفقیت این تکنیک هنوز به زمان بیشتری نیاز است. کلنیک‌های زیبایی که در حال حاضر ادعای پیاده‌سازی این تکنیک زیبایی را دارند، به هیچ عنوان تایید نشده‌اند و حتی هیچ تضمینی در رابطه با موفقیت نتیجه نهایی این روش وجود ندارد.

آیا پیاده سازی کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی در حال حاضر ممکن است؟

با وجود اینکه کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی مزایای زیادی به دنبال دارد و خبری خوش برای متقاضیان کاشت مو است، اما این تکنیک هنوز نیاز به تحقیقات و آزمایشات بیشتر دارد. کلینیک‌های زیبایی وجود دارند که ادعا دارند خدمات کاشت مو سلول‌های بنیادی را ارائه می‌دهند، اما این تکنیک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان بهداشت ایران مورد تایید قرار نگرفته است.

جالب است بدانید که سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2017 هشداری را برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان منتشر کرد. حتی کلینیک‌های زیبایی که ادعای اجرای این روش در ایران را دارند، هیچ تضمینی برای نتیجه عمل به شما نمی‌دهند. بنابراین بهتر است که از تکنیک های جایگزین برای آن استفاده کنیم و گول تبلیغات خوش رنگ و لعاب کلینیک های زیبایی سودجو را نخوریم.

هزینه کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی

همانطور که بارها مطرح کردیم، کاشت مو به کمک سلول‌های بنیادی همچنان در مراحل تحقیقاتی است و بعید است که در آینده ای نزدیک نتایج تحقیقات به ثمر بنشیند. بنابراین اگر در مورد هزینه‌های این تکنیک زیبایی کنجکاو هستید، باید گفت که هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. البته در حال حاضر روش‌های جایگزین این تکنیک به‌روز وجود دارند که در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی اجرا می‌شوند. هزنیه نهایی کاشت مو با توجه به الگوی ریزش و بزرگی ناحیه تحت درمان متفاوت است.

با توجه به اینکه کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی تکنیکی جدید است و به آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات فوق حرفه‌ای نیاز دارد، هزینه آن هم به نسبت بالا خواهد بود. بنابراین شاید در آینده ای دور این تکنیک به‌صورت عملی و عمومی رایج شود و افراد در سراسر دنیا به آن دسترسی داشته باشند. متخصص یا پزشک، موقعیت جغرافیایی، انتظارات شما و پارامترهایی از این قبیل از دیگر عواملی هستند که هزینه نهایی کاشت مو را تعیین می‌کنند.

کاشت مو با استفاده از سلول های بنیادی اگرچه ایده‌ای هیجان‌انگیز به نظر می رسد، اما بعید است که بتوان این تکنیک را با استفاده از فناوری‌های امروزی اجرا کرد و عملا اجرای این روش در حال حاضر غیرممکن است. به همین خاطر بهتر است که تحت تأثیر تبلیغات دروغین سایت‌های سودجو قرار نگیریم و هزینه، زمان و از همه مهمتر سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهیم.

 

منبع : کاشت مو به روش سلول های بنیادی - خانه سفید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها