مرد هم از مهریه ارث می برد/موضوع کاسبکاری زنان برای مهریه کم است

یک حقوق دان بیان کرد: اگر زنی فوت کرد خانواده او می‌توانند مهریه اش را بعنوان سهم‌الارث خود مطالبه کنند اما این کار به لحاظ اخلاقی کار خوبی نیست و البته مرد هم از آن مهریه ارث می‌برد.

مرد هم از مهریه ارث می برد/موضوع کاسبکاری زنان برای مهریه کم است

عباس شیخ‌الاسلامی در گفتگو با خبرفوری درباره مهریه و زندانی کردن مردان به دلیل نپرداختن مهریه گفت: با زندانی شدن مردان بخاطر مهریه کاملا مخالفم، ما حق نداریم فردی را به خاطر بدهی و مسائل مالی مثل مهریه و چک حبس کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه محدود کردن قانونی رقم مهریه خلاف شرع و عقل است، بیان کرد: باید ضمانت اجرایی‌های دیگری غیر از حبس مانند ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله کردن برای مردان بدهکار مهریه در نظر گرفت. حبس بخاطر مسائل مالی، شرعی و عرفی نیست و خلاف موازین حقوق بشر است.

وی ادامه داد: بعضی علمای اجتماعی و نمایندگان مجلس یک سری راهکارهایی برای کاهش مشکلات مهریه دارند که بد و بی‌نتیجه است، مانند سقف گذاشتن برای مهریه، مالیات بر مهریه، تعیین حق ثبت ازدواج بر اساس مهریه، باطل کردن مهریه‌هایی که بیشتر از توان مردان است، زندانی کردن مرد، ارائه خدمات جایگزین از سوی مرد برای مهریه و... اما این راهکارها بی‌نتیجه است و مشکلی را حل نمی‌کند.

این حقوق دان بیان کرد:اگر زنی فوت کرد خانواده او می‌توانند مهریه اش را بعنوان سهم‌الارث خود مطالبه کنند اما این کار به لحاظ اخلاقی کار خوبی نیست و البته مرد هم از آن مهریه ارث می‌برد. اگر شوهر فوت کند، زن به لحاظ قانونی می‌تواند مهریه‌اش را اجرا بگذارد و این علاوه بر سهم الارثی است که به لحاظ قانونی می‌گیرد.

شیخ‌الاسلامی همچنین گفت: در قوانین فعلی برای زنانی که مرتکب فساد یا جرایم مواد مخدر باشند محدودیتی در مطالبه مهریه وجود ندارد. در اسلام شروط ضمن عقد ظرفیت خوبی است که خیلی از آن استفاده نشده است؛ همانطور که خانم‌ها یک سری شروط ضمن عقد از آقایان می‌گیرند آنها هم باید بتوانند این شرط را بیاورند که اگر زن معتاد شد یا مرتکب فساد اخلاقی بود از نصف یا همه مهریه‌اش محروم شود، البته این جای فکر و بررسی بیشتر دارد. در حال حاضر همه شروط ضمن عقد برای خانم‌هاست.

وی با اشاره به قانون بیان کرد: ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده تعداد سکه را به عدد ۱۱۰ محدود نکرده اما ضمانت اجرایی حبس برای این تعداد حذف شد که این موضوع هم نتوانست جلوی مشکلات را بگیرد.

این حقوقدان گفت: تورم باعث افزایش پرونده‌های مهریه و حبس مردان شد چراکه با افزایش روزافزون قیمت سکه توان پرداخت مردان کاهش یافت.

وی تاکید کرد: موضوع کاسبکاری زنان برای مهریه آنقدر کم است که انگار وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها