در صورت اصابت رعدو برق به اشیاء و انسان چه اتفاقی می افتد؟

صاعقه در صورت اصابت به انسان فاقد بار الکتریکی است و مردم در صورت آشنایی با کمک‌های اولیه را می‌توانند اقدامات اولیه برای نجات جان مصدوم انجام دهند.

در صورت اصابت رعدو برق به اشیاء و انسان چه اتفاقی می افتد؟

رعد و برق و توفان از حوادث‌های طبیعی و غیر پیش بینی به حساب می‌آید که هر چیزی را می‌تواند به سمت نابودی یا خسارت‌های فراوان کشاند. اگر در ساختمان بلند سکونت دارید، پس از بررسی ساختمان توسط کارشناس ذیصلاح، به منظور حفظ ایمنی و کاهش خسارات ناشی از برخورد صاعقه، نسبت به نصب سیستم حفاظت صاعقه (برق گیر) برای ساختمان خود اقدام کنید. به منظور حفظ ایمنی و کاهش خسارات ناشی از توفان، لازم است شاخه‌های پوسیده و خشکیده درختان اطراف ساختمان خود را که هنگام وقوع توفان احتمال سقوط دارند را قطع کنید یا برای انجام این عمل، شهرداری را مطلع کنید.

اشیای خارج از خانه که احتمال سقوط یا جابه‌جا شدن دارند، در جای خود محکم و تثبیت کنید. به منظور پیشگیری از آب‌گرفتگی جوی‌های آب، ناشی از بارش باران هنگام وقوع توفان‌های تندری، جوی‌های محله خود را تمیز و باز نگه‌دارید البته این کار وظیفه شهرداری است، اما در صورت گیر کردن وسایلی مانند فیبر، برگ درختان در پاییز و امثال این موارد، می‌توانید با یک بیل جوی محله خود را پاک‌سازی کنید.

برای دسترسی به اطلاعات و اخبار وضعیت هوا هنگام وقوع توفان‌های تندری و احتمال قطع برق، یک رادیو با چند باطری یدک تهیه و در دسترس قرار دهید. محل قرارگیری کیف شرایط اضطراری و کپسول آتش‎نشانی را برای همه اعضای خانواده مشخص و نحوۀ استفاده از خاموش‌کننده حریق را به آن‌ها آموزش دهید. محل قرار گرفتن کلیدها، شیرفلکه‌های شریان‌های اصلی آب، گاز و برق را برای اعضای خانواده مشخص کنید تا در مواقع اضطراری و داشتن زمان کافی آن‌ها را قطع کنند.

رعدوبرق چه بلایی بر انسان‌ها تحمیل می‌کند؟

چنانچه پس از دریافت هشدار وقوع توفان از منابع رسمی، تصمیم به ترک منطقه گرفتید بستگان و همسایگان را از مقصد خود مطلع کنید. هنگام وقوع رعدوبرق داخل ساختمان بمانید همچنین از نزدیک شدن به پنجره‎ها اجتناب و تا جای امکان فعالیت‌های بیرون را متوقف کنید. هنگام وقوع توفان تندری توصیه شده وسایل برقی منزل را برای جلوگیری از آسیب دیدن از پریز برق جدا کنید.

گفتنی است، هنگام وقوع توفان‌های شدید، امن‎ترین مکان خانه، قسمت مرکزی زیرزمین هست. درصورتی‌که زیرزمین ندارید، به یک اتاق مرکزی، بدون پنجره در پایین‌ترین طبقه بروید و یا وسط یکی از اتاق‌های داخلی واقع در طبقات پایین ساختمان به دور از کنج‌ها، پنجره‌ها و دیوار‌های بیرونی پناه بگیرید. هنگام وقوع رعدوبرق، اگر در فضای بیرون از ساختمان بودید، می‌توانید برای پناه گرفتن به نزدیکترین پناهگاه مانند ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌های اداری و داخل وسیله نقلیه‌ای که سقف محکمی دارد، بروید. به یاد داشته باشید از رفتن به ساختمان‌های کوچک در فضا‌های باز خودداری کنید.

هنگام وقوع رعدوبرق در ارتفاعات و فضا‌های باز قرار نگیرید، از رفتن به زیر تک‌درختان بلند، رفتن به ساحل دریا یا قایق‌سواری و رفتن به نقاط مرتفع در فضای باز خودداری کنید. چنانچه در مناطق مرتفع بودید هر چه سریع‌تر این مناطق را ترک کنید. چنانچه مجبور به پناه‌گیری در نواحی کم ارتفاع مانند دره یا گودال شدید، مراقب وقوع سیل ناگهانی در این نواحی باشید.

اگر هنگام وقوع رعدوبرق در مناطق جنگلی بودید، به نواحی کم ارتفاع در زیر درختان تنومند و کوتاه پناه ببرید. لازم به ذکر است، هنگام وقوع رعدوبرق از سوارشدن روی تراکتور، ماشین‌آلات کشاورزی، موتورسیکلت و دوچرخه خودداری کنید.

هنگام وقوع رعدوبرق از هادی جریان الکتریسیته مانند درب، پنجره، بخاری دیواری، شوفاژ و نظایر آن‌ها دوری کنید و از رفتن به حمام و دوش گرفتن بپرهیزید. به خانواده و اطرافیان خود یادآوری کنید که در رعدو‌برق از تلفن ثابت استفاده نکنند. هنگام وقوع توفان تندری از آسانسور استفاده نکنید، چون ممکن است برق قطع و شما در آن بمانید.

شایان ذکر است، اگر هنگام وقوع رعدوبرق موهایتان سیخ شد، نشانه نزدیکی برخورد جریان رعدوبرق به شما را می‌دهد، به صورت چمباتمه روی زمین بنشینید. دست‌ها را روی گوش‌ها و سر را بین زانو‌ها قرار دهید. تماس خود را با زمین به حداقل برسانید. به‌هیچ‌وجه روی زمین دراز نکشید. هنگام وقوع رعدوبرق در صورتی‌که داخل وسیله نقلیه هستید در محل مطمئن توقف سپس موتور را خاموش‌کنید و آنتن ماشین را پائین بکشید، بدنه فولادی یک وسیله نقلیه سقف‌دار به شرطی که فلز آن را لمس نکنید از شما به‌خوبی محافظت می‌کند.

پس از وقوع توفان از نزدیک شدن و لمس کردن خطوط برقی که روی زمین افتاده اجتناب کنید و در صورت مشاهده هرگونه اتفاق غیرمنتظره در رابطه با شکستگی یا افتادگی تیر برق، آتش‌سوزی در تجهیزات برقی و پارگی سیم، فوراً به مراکز امدادی منطقه اطلاع دهید.

گفتنی است، پس از وقوع توفان و رعدوبرق در صورت نیاز به کمک و متناسب با نوع درخواست کمک می‌توانید با اورژانس (۱۱۵)، آتش‌نشانی (۱۲۵)، امداد و نجات (۱۱۲) و سایر مراکز امدادی تماس بگیرید./باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها