کشتار خانوادگی در صبح خونین

پسری جوان صبح روز گذشته در جنایتی هولناک، دست به سلاح برد و سه عضو خانواده‌اش را به قتل رساند.

کشتار خانوادگی در صبح خونین

صبح دیروز اهالی خیابانی در شوشتر با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفتند و خبری هولناک دادند. آنها گفتند از خانه همسایه‌شان صدای شلیک شنیده‌اند.

دقایقی بعد مأموران رهسپار محل حادثه شدند. آنها هنوز نمی‌دانستند در آن خانه چه رخ داده است و چه صحنه‌ای انتظارشان را می‌کشد؛ اما هیچ بعید نبود فاجعه‌ای بزرگ رخ داده باشد. مأموران با رعایت جوانب احتیاط وارد خانه شدند و خود را در برابر پیکرهای خون‌آلود پنج زن و مرد دیدند.

دو نفر از آنان که زنی میان‌سال و پسری جوان بودند، به کام مرگ رفته بودند، اما سه نفر دیگر که تحقیقات نشان داد پدر، پسر و دختر خانواده هستند، هنوز زنده بودند. به‌ همین‌ دلیل آنها به‌سرعت به بیمارستان منتقل شدند، اما حال دختر زخمی وخیم بود و در نهایت نیز تلاش پزشکان برای نجات جانش بی‌فایده ماند و او نیز تسلیم مرگ شد.

کارآگاهان جنایی در حالی تحقیقات خود را آغاز کردند که با سه مقتول مواجه بودند. همه شواهد نشان می‌داد تیراندازی به اعضای این خانواده به دست فردی آشنا و به‌دلیل عداوتی عمیق اتفاق افتاده است. کسی که چنین خشمگین شده و با کلت کمری و سلاح سرد به اعضای خانواده‌اش یورش برده بود، کسی جز یکی از پسران خانواده نبود. تمام مدارک و شواهد موجود در صحنه جرم این ادعا را تأیید می‌کرد.

بنابراین پلیس برای یافتن ردی از این جوان که بعد از جنایت فراری شده بود، به تکاپو افتاد. مأموران گام به گام به تعقیب متهم پرداختند تا اینکه فهمیدند او بعد از کشتار خانوادگی، شوشتر را ترک کرده و راهی شهرستان اهواز شده است. این‌گونه بود که هماهنگی‌ها با مرکز استان خوزستان انجام شد و در نهایت جوان خشمگین درحالی‌که فقط چهار ساعت از قتل‌عام خانوادگی می‌گذشت، شناسایی و دستگیر شد.

متهم بلافاصله از سوی کارآگاهان تحت بازجویی قرار گرفت. کشف کلت کمری از او و دیگر قرائن موجود برای این جوان ۲۳‌ساله چاره‌ای باقی نگذاشته بود جز اینکه بدون هیچ حاشیه و طفره‌رفتنی به واقعیت اقرار کند. او قتل را پذیرفت و گفت به‌دلیل اختلافاتی که از مدت‌ها قبل با اعضای خانواده خود داشت، زمان حادثه با آنها مشاجره کرد و سپس دست به جنایت زد و گریخت، اما خیلی زود به دام افتاد.

این متهم درحال‌حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او برای ریشه‌یابی اختلافات خانوادگی و پس‌زمینه‌های ارتکاب جنایت ادامه دارد. این جوان در شرایطی مرتکب این کشتار شد که روز دهم ماه جاری جنایتی مشابه در استان یزد رقم خورده بود. شامگاه چهارشنبه ۱۰ آذر، خبر مرگ یک زن و فرزندش در شهر مجومرد شهرستان اشکذر به پلیس اعلام شد. سپس مأموران در محل حاضر و با جسد بی‌جان زنی ۴۲‌ساله و پسر ۱۴‌ساله‌اش که به قتل رسیده بودند، روبه‌رو شدند.

درحالی‌که تحقیقات درباره قتل این مادر و فرزند ادامه داشت، جسد پدر خانواده نیز در بیابان‌های اطراف اشکذر کشف و بلافاصله تیم خبره‌ای از کارآگاهان پلیس تشکیل شد. با توجه به سرنخ‌های به‌دست‌آمده از صحنه جرم، فرزند بزرگ خانواده مورد ظن پلیس واقع شد. در ادامه کارآگاهان در عملیاتی متهم و همدستش را که از محل متواری شده بودند، در بافت قدیم شهر یزد دستگیر و به اداره آگاهی اشکذر منتقل کردند. متهمان که ۱۹ و ۲۱ سال دارند، به قتل اعتراف و انگیزه این اقدام فجیع را اختلاف خانوادگی عنوان کردند.

قتل‌های فجیع که به‌دلیل اختلافات خانوادگی رخ می‌دهند، همیشه با بازتاب‌های زیادی مواجه هستند. هولناک‌ترین این جنایت‌ها به‌لحاظ تعداد مقتولان نخستین روز آذر در شیراز رخ داد. در آن پرونده، قاتلی که پنج نفر را به قتل رسانده و دو نفر را گروگان گرفته بود، در نهایت در درگیری با پلیس کشته شد. حوالی ساعت یک بامداد اولین روز آذر ازطریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ یک فقره درگیری منجر به قتل پنج نفر حدودا ۳۵ تا ۶۰‌ساله در خیابان عدل شیراز به مأموران پلیس اعلام شد.

مأموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند قاتل که داماد خانواده است، با اسلحه کلاشنیکف پنج نفر از بستگان درجه‌یک همسرش شامل دو برادرزن، همسر، دختر و پسر برادرزنش را کشته و با گروگان‌گرفتن دو نفر از بستگان مقتولان از محل متواری شده است.

مأموران پلیس از همان لحظات اولیه اقدامات خود را برای شناسایی و دستگیری متهم شروع و با تحقیقات فنی و تخصصی محل اختفای قاتل را در همان حوالی شناسایی کردند، اما نکته مهم این بود که قاتل دو گروگان داشت و نشان داده بود از چکاندن ماشه هیچ ابایی ندارد؛ بنابراین عملیات باید طوری طرح‌ریزی می‌شد که گروگان‌ها آسیب نمی‌دیدند و جانشان به خطر نمی‌افتاد.

مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل مدنظر اعزام شدند و آنجا را محاصره کردند. قاتل به‌محض مشاهده پلیس، با اسلحه کلاشنیکف اقدام به تیراندازی به سمت مأموران کرد.مأموران تلاش کردند مرد مسلح را وادار کنند دستانش را به نشانه تسلیم بالا ببرد، اما مذاکره با او هیچ فایده‌ای نداشت و قاتل پس از حدود یک ساعت درگیری، همچنان بدون توجه به دستور پلیس اقدام به تیراندازی می‌کرد. در نهایت مأموران انتظامی در درگیری متقابل موفق شدند هر دو گروگان را صحیح و سالم آزاد کنند و قاتل ۵۵‌ساله نیز کشته شد. تحقیقات درخصوص این جنایت فاش کرد علت اصلی درگیری اختلاف مالی بر سر ارث و میراث بوده است.

یکی‌دیگر از پرونده‌های مشابه که هم‌اکنون در حال رسیدگی در مراجع قضائی است، در شهرستان آران و بیدگل گشوده شد. در این جنایت که اواخر آبان‌ رخ داد، پدر خانواده‌ای همسر و یکی از فرزندانش را در یکی از روستاهای این شهرستان به قتل رساند و در این جنایت فرزند دیگر به سبب جراحت‌های وارده پدر مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

در عملیات جست‌وجو، قاتل در استان قم دستگیر و مشخص شد متهم در این شهر نیز فرد دیگری را به قتل رسانده است. تحقیقات از این متهم برای روشن‌شدن تمام جزئیات جنایت همچنان ادامه دارد./ روزنامه شرق

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها