آشنایی با 15 واقعیت جالب و کمتر شنیده شده درباره خودکار

شاید فکر کنید چه چیز جالبی درباره خودکار وجود دارد؟ پس با ما همراه باشید تا با ۱۵ واقعیت جالب درباره خودکار آشنا شوید.

آشنایی با 15 واقعیت جالب و کمتر شنیده شده درباره خودکار

در طول روز خودکارها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همین در دسترس بودن باعث شده به آن‌ها توجه نشود. به میز کارتان نگاه کنید. حتما چند خودکار تبلیغاتی روی آن قرار دارد. شاید فکر کنید چه چیز جالبی درباره خودکار وجود دارد؟ پس با ما همراه باشید تا با ۱۵ واقعیت جالب درباره خودکار آشنا شوید.

۱. یک خودکار معمولی قبل از تمام شدن جوهر، قابلیت نوشتن ۴۵ هزار کلمه را دارد.

۲. بزرگ‌ترین خودکار دنیا را «Acharya Makunuri Srinivasa» در هندوستان ساخته است. طول این خودکار پنج متر و نیم و وزن آن ۳۷ کیلوگرم است. تصاویری از اساطیر هندی روی بدنه فلزی این خودکار حکاکی شده است. این خودکار در رکورد گینس ثبت شده و کاملا کاربردی است.

۳. گران‌قیمت‌ترین خودکار دنیا در ایتالیا ساخته شده است. این خودکار با ۹۴۵ الماس سیاه و ۱۲۳ یاقوت تزیین شده و قیمت آن حدود هشت میلیون دلار تخمین زده شده است.

۴. قدیمی‌ترین قلم در جهان را مصریان باستان در سه هزار سال پیش از میلاد برای نوشتن روی پاپیروس اختراع کردند. آن‌ها از چوب و نی‌های بامبو قلم را ایجاد کردند. جوهر مورد استفاده را از ترکیب دوده و موم به دست می‌آوردند.

۵. از سال ۷۰۰ تا ۱۷۰۰ پس از میلاد، پَر اصلی‌ترین ابزار نوشتن بود. پرهای قو برای نوشتن عالی به شمار می‌آمدند، اما هم گران بودند و هم پیدا کردن آن‌ها بسیار سخت بود؛ بنابراین مردم ترجیح می‌دادند از پرهای غاز استفاده کنند. پرهای کلاغ هم برای نوشتن خط ریز استفاده می‌شد.

۶. ایده ساخت قلمی که مخزن جوهر داشته باشد در سال ۹۷۳ میلادی توسط یک خلیفه آفریقایی مطرح شد. او که از ریختن جوهر روی دست و لباسش کلافه بود به شخصی سفارش کرد برایش قلمی بسازد که مخزن جوهر داشته باشد. این طراحی برای قلم تقریبا شبیه به آن چیزی شد که در حال حاضر از آن به عنوان خودکار استفاده می‎‌کنیم. درخواست عجیب و غریب خلیفه شیوه ساخت قلم را برای همیشه تغییر داد.

۱۵ واقعیت جالب درباره خودکار که نمی‌دانستید

۷. قلم بیرو (Biro) یا همان خودکار ساچمه‌ای را لازلو بیرو روزنامه‌نگار اهل مجارستان اختراع کرد. او به کمک برادرش که شیمیدان بود خودکاری ساده و ظریف ساخت و موفق شد در سال ۱۹۳۸ آن را به ثبت برساند. «Marcel Bich» فرانسوی امتیاز ثبت اختراع را در سال ۱۹۵۰ از بیرو خریداری کرد و شرکت بیک فرانسه تولید اولین مارک خودکار جهان را در دستور کار خودش قرار داد. خودکارهای محبوب بیک هنوز هم در تمام جهان به همان شکل اولیه تولید و توزیع می‌شوند.

۸. نوک ساچمه‌ای خودکار باعث می‌شود جوهر به طور مساوی روی کاغذ توزیع و سریع خشک شود. در جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی از این خودکارها استفاده می‌کردند، زیرا در ارتفاعات زیاد جوهر آن‌ها نشت نمی‌کرد.

۹. از آنجا که جوهر خودکارهای ساچمه‌ای به سرعت خشک می‌شوند استفاده از این خودکارها گزینه اول برای افراد دست‌چپ محسوب می‌شوند.

۱۰. با یک خودکار بیک می‌توان خطی به طول دو کیلومتر ترسیم کرد. طول این خط شش برابر ارتفاع برج ایفل است!

۱۱. آمریکا در سال بیش از دو میلیارد خودکار مختلف تولید می‌کند.

۱۲. پل سی فیشر در سال ۱۹۶۵ قلم فضایی را برای پروژه آپولو ثبت کرد. نوشتن با این قلم در شرایط بی‌وزنی، در زیر آب، روی کاغذ روغنی و کاغذ خیس و در دمای منفی ۴۰ سانتی‌گراد تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد امکان‌پذیر است. قلم فضایی از کاربید تنگستن ساخته شده و طوری مونتاژ شده که نشتی نداشته باشد. عمر مفید این خودکار حدود صد سال برآورد شده است.

۱۳. وقتی یک خودکار در اختیار افراد قرار می‌دهید حداقل ۹۵ درصد از آن‌ها اولین چیزی که یادداشت می‌کنند نام خودشان است.

۱۴. در سال بیش از صد نفر بر اثر بلعیدن در خودکار جان خود را از دست می‌دهند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد در خودکار را در دهان خود می‌گذارد یا آن را گاز می‌گیرد. به همین دلیل در خودکار بیک دارای سوراخ ریزی است که در صورت بروز چنین اتفاقی از بروز خفگی جلوگیری کند.

۱۵. تحقیقات نشان داده در میان تمام هدایای تبلیغاتی در سراسر جهان رایج‌ترین انتخاب صاحبان کسب‌وکارها خودکار تبلیغاتی است./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها