روش‌های جلوگیری از بارداری چه زمانی ضرورت دارد؟

نسرین سحر خیز با اشاره به روش‌های غیر مجاز سقط جنین که سبب آسیب جدی به اندام داخلی زنان می‌شود، گفت: داروهای هورمونی علاوه بر جلوگیری در درمان بیماری‌هایی از جمله مشکلات هورمونی، خون‌ریزی‌های غیرطبیعی، کیست‌های تخمدانی مورد استفاده است به همین دلیل چنین داروهایی باید موجود باشد تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

روش‌های جلوگیری از بارداری چه زمانی ضرورت دارد؟

نسرین سحرخیز، کارشناس جمعیت و متخصص زنان و زایمان، گفت: پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی دارد که یکی از آن روش‌ها مصرف داروهای هورمونی هستند که در اختیار قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت باید فرهنگ سازی شود، افزود: اگر فکر می‌کنیم که این جامعه باید از نظر جمعیتی تغییر کند باید به مردم تفهیم شود که این امر از طریق آموزش‌های دوران دبیرستان و دانشگاه‌ها به دختران و پسران می‌تواند صورت می‌گیرد همچنین باید برای افراد جامعه دلیل و منطق ذکر شود که به چه دلایلی جمعیت ما در حال پیر شدن است و باید جوانی اتفاق بیافتد و این موضوع حل نمی‌شود مگر اینکه خانوادهها به سمت بارداری حرکت کنند.

سحرخیز ادامه داد: باید عوارض تک فرزندی ذکر شود که چنین امری چه مشکلاتی برای خانواده و خود آن فرزند دارد که در سنین بالا ممکن است چه مسائلی برای آن فرزند اتفاق بیفتد.

او با اشاره به اینکه حذف کردن اقلام پیشگیری از بارداری حل کننده مشکل جمعیت نیست، ادامه داد:  روش‌های جلوگیری از بارداری ضرورت دارد چراکه بسیاری از زوجین در زمان آغاز ازدواج و عقد را مناسب نمی‌بینند که بخواهند دارای فرزند شوند.

این کارشناس جمعیت تصریح کرد: خانمی که زایمان می‌کند و می‌خواهد دو سال فرزند خود را شیر دهد و می‌خواهد فاصله‌گذاری بین فرزندان خود داشته باشد نیازمند روش‌های جلوگیری از بارداری است.

او با بیان اینکه حذف روش‌های پیشگیری از بارداری راه حل افزایش جمعیت نیست، ادامه داد: پیشگیری از روش‌های بارداری نیاز به مشاوره دارد چراکه داروهای هورمونی به برخی از زوجین اثرگذار نیست و باید از روش‌هایی مثل کاندوم و یا آ یو دی استفاده کرد. همچنین باید برای استفاده از روش جلوگیری با پزشک مشورت شود.

سحرخیز گفت: داروهای هورمونی علاوه بر جلوگیری در درمان بیماریهایی از جمله مشکلات هورمونی، خون‌ریزی‌های غیرطبیعی، کیست‌های تخمدانی مورد استفاده است به همین دلیل چنین داروهایی باید موجود باشد تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

او درباره عوارض سقط‌های جنایی برای مادر تصریح کرد: در ابتدا این امر زن با مشکلات روحی و روانی شدیدی مواجه است و همچنین مسائل جسمانی را نیز به دنبال دارد.

سحرخیز افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که در کتاب‌های علمی که به آن اشاره شده عوارض روحی  و افسردگی است چراکه یک نوزاد جزیی از وجود یک زن است و زمانی که نطفه بسته می‌شود تا زمانی که لقاح اتفاق می‌افتد، آن موجود از نظر شرعی و قانونی یک موجود زنده تلقی می‌شود و حق و حقوقی دارد.

او با اشاره به اینکه 90 درصد از خانم‌هایی که سقط انجام می‌دهند و به ما مراجعه می‌کنند، از کار خود پشیمان هستند، ادامه داد: آسیب‌های سقط در بخش جسمانی مهم است که سقط در چه سنی و با چه روشی رخ دهد.

سحرخیز گفت:  هر چه سن حاملگی بالاتر باشد عوارض سقط برای زن بیشتر است. ممکن است مادر برای سقط از داروهایی استفاده کند که سقط به طور کامل انجام نشود و بقایایی از حاملگی در رحم باقی بماند همچنین در چنین شرایطی ممکن است مادر متوجه نشود و مشکل به صورت خون‌ریزی‌های نامرتب و عفونت‌های رحمی خود را نشان دهد.

او با بیان اینکه سقط‌های ناقص در آینده ممکن است باعث چسبندگی‌هایی در رحم و لوله‌ها شود و این افراد در آینده دچار ناباروری می‌شوند، افزود: حتی سقط‌های غیر اصولی، ناباروری در آینده و انسداد لوله‌ها را ایجاد می‌کند.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: بعضی اوقات زمان سقط، خون‌ریزی‌های شدیدی ایجاد می‌شود که قابل کنترل نیست و فرد ماه‌ها درگیر آن است که منجر به کم خونی خواهد شد.

او درباره روش‌های فیزیکی سقط جنین گفت: چنین روش‌هایی بسیار خطرناک است و گاهی اوقات در مطب پزشکان دستکاری و یا کورتاژ انجام می‌شود که این کورتاژ باعث سوراخ شدن رحم می‌شود و در حاملگی‌های بعدی ممکن است فرد دچار سقط و یا حاملگی خارج از رحم شود.

سحرخیز ادامه داد: سقط‌های فیزیکی در حاملگی‌های بعدی زایمان زودرس ایجاد می‌کند و گاهی ممکن است فرد مجبور به درآوردن رحم خود باشد. همچنین اگر برای سقط از لوازم فیزیکی استفاده شود و با دستکاری رحم سوراخ شود و گاهی اوقات در مواردی وجود داشته است که روده‌ها و احشای لگنی آسیب جدی می‌بینند و روده و مثانه سوراخ و فرد مجبور شده در معرض حراجی‌های خطرناک قرار گیرد./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها