اقدام جهادی زاکانی تهرانی‌ها را غافلگیر کرد!

هنوز سه ماه از انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران نگذشته است اما وی با عقد قراردار خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و رونمایی از ۱۱۰ اتوبوسT تهرانی‌ها را غافلگیر و به حل مشکلات شهر در این دوره امیدوارتر کرد.

 اقدام جهادی زاکانی تهرانی‌ها را غافلگیر کرد!

گزافه نیست اگر بگوییم زمان فعالیت قالیباف به عنوان شهردار تهران، نقطه عطف تغییر و تحولات پایتخت بود و پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف شهری صورت گرفت.

مدیریت شهری با اقداماتی که طی آن 12 سال انجام داد، کارنامه قابل دفاعی از خود به جا گذاشت و به یک معیار برای مقایسه با عملکرد شهردار و مدیران شهری بعدی تبدیل شد اما در سال 96، با تبلیغات گسترده و موجی که تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری به راه افتاد، ورق برای تهرانیها برگشت و اصلاح‌‌طلبان اداره شهر را بر عهده گرفتند.

آن زمان مردم فکر نمی‌کردند با رأی به اصلاح طلبان شاهد رکود و توقف امور در حوزه‌های مختلف شهری باشند، شاید بر این باور بودند که هر گروهی زمام امور را به دست بگیرد، مانند دوره قبل، با همان سرعت و پرتلاش باعث رونق هرچه بیشتر شهر خواهد شد! غافل از اینکه خواب زمستانی 4 ساله  در انتظار شهر است و بسیاری از حوزه‌ها مانند حمل و نقل عمومی قرار است شاهد تنزل باشد.

در دوره تصدی قالیباف به عنوان شهردار تهران به طور متوسط 18.3 کیلومتر و به عبارت دیگر  حدود 220 کیلومتر مترو طی 12 سال ساخته شد؛ اگر قرار بود در طول 4 سال مدیریت اصلاح طلبان که با حضور حناچی به عنوان شهردار سپری شد، همین میزان مترو احداث می شد باید 72 کیلومتر دیگر به میزان خطوط مترو افزوده می شد اما عملا این اتفاق رخ نداد و به اذعان عضو سابق شورای شهر تا اردیبهشت سال جاری صرفا 4.5  کیلومتر مترو در 4 سال گذشته احداث و حدود 35 کیلومتر تکمیل شد.

در دوره طلایی تغییر و تحولات پایتخت در دوره قالیباف همچنین 10 خط بی آر تی احداث و اتوبوس‌های کولردار و اتوبوس های دو کابین وارد پایتخت شد تا مردم از دست مینی بوس‌های فرسوده و اتوبوس‌های قدیمی و نامناسب راحت شوند.

خرید و بکارگیری 2544 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران از سال 1384 تا پایان 1394، بازسازی 500 دستگاه اتوبوس در سال 1393 و 286 دستگاه در سال 1394 بدون دریافت اعتبار و بازسازی تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی طی آن سال‌ها صورت گرفت اما.در دوره پنجم مدیریت شهری، مجموعا حدود 400 دستگاه اتوبوس به بهره‌برداری رسید که تعدادی از آن توسط بخش خصوصی تأمین و متأسفانه روز به روز به تعداد اتوبوس های فرسوده شهر افزوده شد.

به هر ترتیب دوره 4 ساله‌ای که برای بسیاری از شهروندان به کابوس شباهت داشت با انتخابات خرداد ماه سال جاری به پایان رسید و فصل جدیدی از تغییر و شکوفایی برای تهران و تهرانی‌ها آغاز شد چراکه مردم با تغییر در انتخابشان در حقیقت رأی به تغییر دادند و حالا می‌توانند این تغییر را با رویکرد جهادی مدیریت شهری مشاهده کنند.

روز گذشته نمونه‌ای از این رویکرد جهادی و امیدبخش به نمایش گذاشته شد و 110 دستگاه اتوبوس شهری به بهره‌برداری رسید؛ اگرچه اوضاع اتوبوسرانی تهران به شرایط بحرانی رسیده و علیرغم نیاز تهران به 9 هزار اتوبوس، حدود 2 هزار دستگاه فعال است اما مسئله قابل توجه ماجرا این است که این اتوبوس‌ها با قراردادی که اخیراً علیرضا زاکانی شهردار تهران منعقد کرده تأمین شده است.

به گفته محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، زاکانی بعد از انتصاب به عنوان شهردار اصرار زیادی بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشت و در این راستا موفق به عقد قرارداد تأمین 175 دستگاه اتوبوس شهری شد که در گام نخست 110 دستگاه روز گذشته رونمایی و وارد چرخه خدمات‌رسانی به مردم شد.

ترفع همچنین درباره محل تأمین منابع مورد نیاز این قرارداد به خبرنگار تسنیم گفت: خوشبختانه در این مدت کوتاه از محل منابع مالی شهرداری و اوراق مشارکت اسلامی، هزینه مورد نیاز خریداری 175 دستگاه اتوبوس تأمین شد و امیدواریم 65 دستگاه باقی مانده نیز تا یک ماه آینده به ناوگان اضافه شود.

از آنجایی که زاکانی 11 شهریور به طور رسمی سکان اداره شهر را بر عهده گرفت هیچکس انتظار نداشت با این سرعت گشایشی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گیرد و از طریق آن ظرفیت 50 خط اتوبوسرانی تکمیل شود.

اقدام جهادی زاکانی تهرانی‌ها را غافلگیر و به آینده امیدوارتر کرد؛ امید است با خبرهای خوشی که زاکانی درباره همکاری دولت با شهرداری برای کمک به حمل و نقل عمومی مطرح کرده و با روحیه و جسارتی که در آغاز راه به خرج داده، شاهد اتفاقات بهتر و بزرگتری در کلانشهر تهران باشیم./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها