حمله دسته بزرگ موش های گرسنه به رباط کریم / مردم وحشت کردند

هجوم موش ها به مزارع کشاورزی رباط کریم در حالی دردسر ساز شده است که کشاورزان از عدم اقدام قابل قبول جهاد کشاورزی در مقابله با این حیوانات موذی گلایه مند هستند.

حمله دسته بزرگ موش های گرسنه به رباط کریم / مردم وحشت کردند

ذبیح الله اصغری: مدتی است، گزارش‌هایی در خصوص جولان موش‌های گرسنه در مزارع کشاورزی رباط کریم می‌رسد، طبق اعلام کشاورزان، هدف عمده موش‌ها پیاز زعفران است، اما آن‌ها در برخی مناطق به دیگر محصولات کشاورزی و یا حتی به خوراک دام نیز یورش برده اند.

به گزارش رکنا، رئیس جهاد کشاورزی رباط کریم  هجوم بی رویه موش‌ها به اراضی کشاورزی رباط کریم را تأیید کرد و افزود: جمعیت موش‌ها در اراضی کشاورزی رباط کریم رو به افزایش است و همین مسئله خسارت زیادی به اراضی کشاورزی وارد می‌کند.

علی عباسی با بیان اینکه مبارزه با موش‌ها نیاز به صرف وقت و هزینه مستمر دارد، افزود: توسعه بی رویه خانه باغ‌ها باعث افزایش جمعیت موش‌ها شده است و همین مسئله به کشت زعفران و سایر محصولات آسیب وارد می‌کند.

از بین رفتن عقاب‌ها و مارها عامل افزایش جمعیت موش‌ها

یکی از کشاورزان رباط کریم نیز در تائید هجوم بی رویه موش‌ها به اراضی کشاورزی این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر ساله بخش زیادی از پیازهای زعفران‌ها در رباط کریم را موش‌ها می‌خورند.

احمد رجبی که در روستای «منجیل آباد» سال‌ها است، مشغول کشت زعفران است، اضافه کرد: افزایش موش‌ها در اراضی کشاورزی به خاطر از بین رفتن عقاب‌ها و مارها توسط خود کشاورزان است و در غیاب این دو شکارچی امروز جمعیت موش‌ها زیاد شده است.

هجوم موش‌ها به مزارع رباط کریم

وی ادامه داد: کشاورز یک تولید کننده است و این کارشناسان جهاد کشاورزی هستند که باید کار علمی و نحوه مبارزه با موش‌ها را پیدا کنند تا ما بتوانیم محصولات خود را تولید کنیم.

کشاورز دیگر رباط کریمی نیز خشکسالی و کاهش بارش‌ها را سبب افزایش جانوران موذی مانند موش‌ها دانست و به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هدف اصلی موش‌ها نیز پیاز زعفران است، این در حالی است، که ما برای بهره وری مناسب پیاز زعفران سال‌ها انتظار کشیدیم و حال باید شاهد از بین رفتن زحمات خود طی یکی دو ماه توسط موش‌ها باشیم.

وی که خود را محمد معرفی کرد، افزود: متأسفانه جهاد کشاورزی تنها نظاره گر تخریب مزارع زعفران توسط موش‌ها است و اقدام عملی در این خصوص نمی‌بینیم، سال‌های قبل نیز از هجوم ملخ‌ها و دیگر آفات مانند سن در امان نبودیم و آن سال‌ها نیز شاهد اقدام مؤثری از سوی جهاد کشاورزی نبودیم.

حداقل ۱۵ درصد از محصولات کشاورزی خسارت دیده اند

کشاورز دیگری که موش‌ها به مزرعه جو و گندم وی حمله کرده اند، نیز به خبرنگار مهر گفت: موش‌ها زحمات یک ساله ما را به راحتی از بین می‌برند، برای مقابله با این حیوانات تله موش و طعمه مسموم به کار می بریم، اما جمعیت آن‌ها آن قدر زیاد است که با کشته شدن یکی دو موش اتفاقی نمی‌افتد و تعدادشان بیشتر نیز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «میزان خسارت هجوم موش‌ها را چقدر ارزیابی می‌کنید؟» گفت: نمی‌توان در این خصوص تخمین درستی زد، اما موش‌ها حداقل به ۱۵ درصد از محصولات کشاورزی ما خسارت وارد کرده اند.

هجوم موش‌ها به مزارع رباط کریم/ جهاد کشاورزی نظاره گر است!

کمبود سموم و عدم مقابله هماهنگ کشاورزان مهمترین عوامل شکست مقابله با موش‌ها

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دود موتور و یا گاز روشی برای فراری دادن و مبارزه با موش‌ها است، افزود: استفاده از طعمه‌های مسموم و تله برای مقابله با موش‌ها نیز مؤثر است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا آموزش‌های لازم در خصوص مقابله با موش‌ها به کشاورزان ارائه شده است یا خیر؟» گفت: اغلب کشاورزان از این روش‌ها برای مقابله با موش‌ها بهره می‌برند، اما آنچه که مهم است، هوشیاری موش‌ها در برابر طعمه‌های مسموم است، آن‌ها به زودی این طعمه‌ها را شناسایی می‌کنند.

این کارشناس جهاد کشاورزی عدم مقابله هماهنگ و دسته جمعی کشاورزان با موش‌ها را از مهمترین دلایل افزایش جمعیت این جانواران موذی دانست و گفت: اگر مبارزه هماهنگ باشد، موش‌ها از منطقه دور می‌شوند، البته نباید کمبود سموم مبارزه با موش‌ها را نیز در ناکامی مقابله با این جانور نادیده گرفت، حذف علف‌های هرز و دور کردن آن‌ها از محل زراعت نیز در کاهش جمعیت موش‌ها مؤثر است.

به نظر می‌رسد، بهتر است، جهاد کشاورزی برای مدت کوتاهی هم که شده همه توان خود را به‌جای صرف تخریب‌های بی‌ثمر روی نجات کشاورزی منطقه متمرکز کند.

اینکه ۱۵ درصد از محصول تولیدی یک کشاورز آسیب ببیند، مانند این است که یک کارمند برای حدود دو ماه کارکرد، حقوقی دریافت نکند که میزان زیادی است پس نباید هیچ مسئول و یا کارشناسی در کمک به مقابله با آفات و جانوران موذی کوتاهی کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها