روند بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه چگونه است؟

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت:برای رعایت فاصله‌ اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به چند بخش ۱۰ تا ۱۵ نفره تقسیم کنند و براین اساس دانش‌آموزان دو یا سه روز از هفته در مدرسه حاضر خواهند شد.

 روند بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه چگونه است؟

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش تمام مدارس کشور تا پایان آبان ماه به تدریج بازگشایی می‌شوند، در فاز نخست مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری، کلاس‌های عملی هنرستان‌ها و کلاس اولی‌ها (یک روز در هفته) آموزش حضوری را آغاز کردند اما بازگشایی در همین فاز نخست هم به خوبی محقق نشده است، به گونه‌ای که علیرضا کمره‌ای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس چندی قبل گفت: آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکرده‌اند و فقط 49 درصد مدارس کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای آموزش حضوری خود را آغاز کردند که انتظار می‌رفت 100 درصد مدارس فعالیت‌های حضوری را آغاز می‌کردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از 10 درصد مدارس توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول خود را به‌صورت حضوری به مدارس بیاورند.

در حالیکه هدف‌گذاری بر این است که تا پایان آبان مدارس به سمت بازگشایی حضوری بروند اما هنوز مسائل و ابهاماتی وجود دارد که نیازمند شفاف سازی است به عنوان مثال هنوز تکیلف دانش‌آموزان دوره ابتدایی که واکسن شامل این گروه سنی نمی‌شود، مشخص نیست آیا این دانش‌آموزان هم تا پایان آبان به مدارس خواهند رفت؟

برخی معلمان دوره ابتدایی، دانش‌آموزان دارای ضعف یادگیری را یک روز هفته و در ساعات محدود برای رفع اشکال به مدرسه فرامی‌خوانند با این وجود هنوز سیاست آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس دوره ابتدایی به صورت شفاف اعلام نشده است.

از سوی دیگر با توجه به اختیاری که به مدارس و مناطق برای بازگشایی حضوری تفویض شده است، اگر مدرسه‌ای در اینباره اقدام نکرد، تکلیف چیست؟

علیرضا کمره‌ای سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی  مدارس با اشاره به اینکه مدارسی که باید در نیمه اول آبان بازگشایی شوند خود را ارزیابی کردند و برای بخشی مجوز صادر شده است مثلاً منطقه آموزشی تعیین کرده، این مدرسه مشمول بازگشایی در نیمه اول آبان یا نیمه دوم آبان ماه متناسب با الگو است بر این اساس مجوز صادر شده است، اظهار کرد: اگر تعدادی از مدارس باقی مانده باشند با توجه به فرصتی که برای مدارس تا نیمه دوم آبان ماه وجود دارد، می‌توانند برای بازگشایی اقدام کنند.

وی افزود: بعد از صدور مجوز، مدرسه باید در بخشی دیگر، روش آموزشی خود را ثبت و اعلام کند آیا پیوسته آموزش حضوری را ارائه می‌دهد؟ الگوها و مشخصات ارائه خدمت چگونه است از جمله اینکه چند روز در هفته آموزش حضوری دارند، جمعیت کلاس‌های درس را چند نفر تعیین کرده‌اند، ساعت‌های تفریح چگونه است؛ حدود 28 شاخص تعیین شده است که مدارس برای ورود به فرآیند آموزش حضوری باید آنها را تکمیل کنند تا وضعیت قابل پیگیری و نظارت باشد.

کمره‌ای به صدا و سیما گفت:  برای رعایت فاصله‌ اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به چند بخش 10 تا 15 نفره تقسیم کنند و براین اساس دانش‌آموزان دو یا سه روز از هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و بقیه روز‌ها را به آموزش مجازی خواهند پرداخت./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها