توصیه‌هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش زنان در مدیریت زندگی سالم، گفت: افرادی که یک رژیم غذایی متعادل مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی در کمین آن‌ها است.

توصیه‌هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده

دکتر مژگان قاسمی، با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران اظهار کرد: همه ساله آخرین هفته مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در نظر گرفته شده و امسال شعار این هفته "زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا" تعیین شده است.

وی با اشاره به نقش زنان در مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا، گفت: تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد. افرادی که یک رژیم غذایی متعادل مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی در کمین آن‌ها است.

قاسمی افزود: حفظ و ارتقای وضعیت تغذیه مطلوب، باید بخشی از استراتژی‌های پیشگیری از کووید - ۱۹ باشد تا افراد و جامعه در برابر این بیماری مقاومت کنند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نقشی کلیدی در افزایش ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر دارد که عامل خطر مرگ و میر بیشتر ناشی از کووید - ۱۹ هستند.

نکاتی که زنان باید در تغذیه خانواده رعایت کنند

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامتی و ارتقای ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها، انتخاب صحیح مواد غذایی و مدیریت تغذیه افراد خانواده اهمیت پیدا می‌کند. افراد میانسال به ویژه زنان میانسال در بیشتر خانواده‌ها مسئولیت مدیریت تغذیه را بر عهده دارند و باید در تهیه و پخت مواد غذایی به مواردی توجه کنند.

وی ادامه داد: باید از گروه‌های مختلف غذایی به میزان توصیه‌شده و از هر کدام بر اساس هرم غذایی روزانه استفاده شود بنابراین باید روزانه شش تا ۱۱ واحد نان و غلات، سه تا پنج واحد سبزی، دو تا چهار واحد میوه، یک تا دو واحد انواع گوشت و تخم مرغ، یک واحد مغزها و حبوبات و دو تا سه واحد شیر و لبنیات مصرف شود.

غذاهای تازه مصرف کنید

قاسمی با بیان اینکه باید روزانه غذاهای تازه و فرآوری‌نشده مصرف شود، گفت: برای مصرف میان وعده باید سبزی‌های خام و میوه تازه انتخاب شود. در صورت استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های کنسرو شده یا خشک نیز باید انواع بدون نمک یا شکر مصرف شود.

وی افزود: سبزی‌ها و میوه‌ها بیش از حد پخته نشوند زیرا پختن بیش از حد این مواد غذایی، منجر به اتلاف ویتامین‌های مهم می شود.

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید مقادیر متعادلی از روغن و چربی استفاده شود، گفت: باید چربی‌های اشباع‌نشده مانند ماهی، مغزها، روغن‌های زیتون، سویا، کانولا، آفتابگردان و ذرت مصرف شود و استفاده از چربی‌های اشباع‌شده مانند گوشت‌های چرب، کره، روغن نارگیل، خامه، پنیر و روغن‌های جامد محدود شود.

وی توصیه کرد: از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر به دلیل محتوای زیاد چربی و نمک پرهیز شود.

قاسمی با تاکید بر مصرف کمتر نمک و شکر، عنوان کرد: روزانه کمتر از ۵ گرم (یک قاشق مرباخوری) نمک آن هم از انواع یددار استفاده شود. در زمان پخت و آماده‌سازی غذا، مقدار نمک و طعم دهنده‌های دارای نمک فراوان مانند سس سویا محدود شود.

وی بیان کرد: از مصرف غذاهای حاوی نمک و شکر فراوان مانند اسنک‌ها پرهیز شود و به جای اسنک‌های شیرین مانند انواع شیرینی، کیک، شکلات و کوکی، مصرف میوه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

هر روز به مقدار کافی آب بنوشید

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف نوشیدنی‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های حاوی شکر مانند آب میوه‌ها، کنسانتره آب میوه‌ها و شیره‌ها و شیرهای طعم‌دار شده، محدود شود.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب توصیه می‌شود، افزود: آب برای حیات ضروری است؛ مواد مغذی را در خون منتقل، دمای بدن را تنظیم،  مواد زائد را دفع و مفاصل را روان می‌کند.

قاسمی بیان کرد: آب بهترین انتخاب است اما می‌توان از سایر نوشیدنی‌ها و میوه‌ها و سبزی‌های آبدار مانند آب لیموترش رقیق‌شده در آب و شیرین نشده، چای و قهوه نیز استفاده شود.

وی گفت: باید از مصرف بیش از حد قهوه، آبمیوه‌های شیرین، شیره‌ها، کنسانتره آب میوه‌ها،  نوشیدنی‌های گازدار و تمام  نوشیدنی‌های دارای شکر نیز پرهیز شود.

چرا نباید بیرون غذا بخوریم؟

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با بیان باید تا حد امکان در بیرون از منزل غذا مصرف نشود، ادامه داد: در مکان‌های شلوغ مانند رستوران‌ها و کافه‌ها امکان حفظ فاصله حداقل یک متری میسر نیست. از طرفی نیز قطرات تنفسی افراد آلوده روی سطوح و دست‌های مردم می‌نشیند و به علت مراجعه تعداد زیاد افراد، نمی‌توان انتظار داشت که دست‌ها به طور مرتب و به اندازه کافی شسته شوند و سطوح نیز سریع و به میزان لازم تمیز و ضد عفونی شوند.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید در منزل غذا مصرف شود تا میزان تماس با سایر مردم و احتمال قرار گرفتن در معرض کووید - ۱۹ کاهش یابد./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها