کدام واکسن به زنان باردار تزریق می‌شود؟

«وقتی واکسنی می‌خواهد برای گروه زنان باردار استفاده شود باید درباره آن یک مجوز یا تحقیق انجام شده‌ای را داشته باشیم و این تحقیق در مسیر انجام شدن برای فایزر متوقف شد، لذا وزارت بهداشت هم درباره واردات آن تجدید نظر کرد چراکه سینوفارم این تحقیق را انجام داده و نتایج آن موجود بود.»

کدام واکسن به زنان باردار تزریق می‌شود؟

مظاهر گودرزی: اگرچه پیک پنجم کرونا سیر نزولی پیدا کرده و تعداد شهرها با وضعیت قرمز در نقشه کرونایی کشور کاهش یافته است اما همزمان زمزمه‌هایی از آغاز پیک جدید به‌گوش می‌رسد. حالا پیک ششم کرونا در شرایطی احتمال دارد اوج بگیرد که تقریباً بخش زیادی از جمعیت کشور دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و احتمالاً تا یک ماه آینده دز دوم را دریافت خواهند کرد، با این وجود عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید که «واکسیناسیون کامل اگرچه نمی‌تواند جلوی شروع پیک‌های جدید را به‌طور کامل بگیرد اما تعداد موارد بستری و مرگ‌ومیرها را به‌خوبی کاهش می‌دهد.»

مصطفی قانعی درخصوص سرنوشت واردات واکسن فایزر برای زنان باردار بیان می‌کند که مطالعات فایزر برای تزریق به این گروه کامل نبود لذا وزارت بهداشت از واردات آن صرف نظر کرد. مطالعاتی که به گفته قانعی درخصوص واکسن سینوفارم در دسترس است و احتمالاً گروه زنان باردار با همین واکسن واکسینه خواهند شد.

این عضو ستاد ملی کرونا معتقد است که اگر گروه‌های ضد واکسن مراجع دینی و علمی را که واکسن تزریق کردند سرلوحه خود قرار دهند حتماً دست از لجبازی برای تزریق نکردن واکسن برخواهند داشت، درحالی‌که آن‌ها هیچ‌وقت برای ادعای ضد واکسنی خود تحقیقات علمی ارائه نداده‌اند.

درخصوص تاثیر واکسیناسیون در سیر نزولی پیک پنجم نمی‌شود چیزی گفت ولی در کاهش مرگ‌ومیر بزرگسالان نتایج نشان داده که به‌طور مشخصی مرگ‌ومیر گروه‌های واکسینه شده کاهش پیدا کرده است.

واکسیناسیون زنان باردار چطور، ابتدا مقامات وزارت بهداشت گفتند برای کادر درمان و زنان باردار واکسن فایزر وارد می‌شود اما گویی این موضوع کلاً کنار گذاشته شد، حالا برای مردم سوال شده که سرنوشت واردات واکسن فایزر چه شده است؟

برای فایزر اتفاق خاصی نیفتاده، فایزر تزریق خودش را روی ماداران باردار متوقف کرد، بنابراین وقتی واکسنی می‌خواهد برای گروه زنان باردار استفاده شود باید یک مجوز یا تحقیق انجام شده‌ای را داشته باشیم و این تحقیق در مسیر انجام شدن برای فایزر متوقف شد و وزارت بهداشت هم درباره واردات آن تجدید نظر کرد چراکه سینوفارم این تحقیق را انجام داده بود و نتایج آن موجود بود.

یعنی الان برای گروه زنان باردار از سینوفارم استفاده می‌شود؟

بله، همان‌طورکه گفتم نتیجه تحقیقات آن معلوم است.

درخصوص آسترازنکا چطور، چرا به‌قدر تقاضایی که درباره آن وجود دارد وارد نمی‌شود؟

کسی واردات آسترازنکا را متوقف نکرده است، به‌هر صورت درخصوص این واکسن باید فروشنده‌ای وجود داشته باشد که به ایران تحویل دهد. بنابراین هرآن‌چه از سهمیه کوواکس به ایران دادند ایران هم همان واکسن‌ها را وارد کرده است. به‌هرصورت کشور چین بیش از همه به وعده‌های خودش عمل کرده و بیشترین سهم را در تامین واکسن‌های ایران داشته است. نه‌فقط آسترازنکا بلکه بقیه واکسن‌ها هم سهم قابل توجهی درخصوص ایران نتوانستند ایفا کنند.

اجازه بدهید درخصوص گروه‌های ضد واکسن از شما بپرسم، تعدادی از آن‌ها حتی تجمعاتی برگزار کردند، یک نظرسنجی که اخیراً در ایران انجام شده گواهی می‌دهد حدود ۱۴درصد از جمعیت بالای ۱۸سال در ایران هیچ تمایلی به تزریق واکسن ندارند، به‌نظر شما این گروه می‌توانند اهداف واکسیناسیون که ایمنی همگانی است را با چالش مواجه کنند؟

این گروه‌ها به‌هیچ وجه هدف واکسیناسیون را زیر سوال نمی‌برند، یعنی ۱۵درصد مانع چنین هدفی نمی‌شوند. کسانی‌که مخالف هستند هیچ وقت سند، تحقیق و مقاله‌ای برای مخالفت خود ارائه نمی‌دهند، آن‌ها فقط به جوسازی در فضای رسانه‌ای به‌ویژه فضای مجازی اقدام می‌کنند. بنابراین فعلاً بنا بر این است که داوطلبین واکسن تزریق کنند اما روزی‌که مشخص شود که کشور نیاز دارد کل جمعیت را واکسینه کند تا مرگ‌ومیرها کم شود حتماً با هوشمندسازیِ قرنطینه، کاری خواهد کرد که این مخالفت‌ها به حداقل برسد و واکسیناسیون عمومی‌تر شود.

احتمال دارد واکسیناسیون اجباری شود؟

خیر، منظور از هوشمندسازی این است که هر خدماتی که افراد جامعه خواستند بگیرند باید حتما واکسن زده باشد. اما اگر کسی بخواهد در هواپیما بنشیند جایی که همه مسافران واکسن زده‌اند یک نفر بخواهد بگوید من واکسن نمی‌زنم و تبعیت نمی‌کنم گویی که فقط  به خودش آسیب نمی‌زند بلکه دارد به جامعه آسیب می‌زند بنابراین او را از برخی خدمات محروم می‌کنند.

اگر شما بخواهید کسی را برای تزریق واکسن قانع کنید چگونه او را ترغیب می‌کنید؟

اگر این افراد خودشان یا نزدیکان‌شان اهل علم هستند، از آن‌ها بخواهند نتایج واکسیناسون در دنیا را ببینند. اگر اهل این هستند که ببینند آیا بزرگان واکسن تزریق کرده‌اند یا خیر، خوب رهبر انقلاب خودشان واکسن تزریق کردند درحالی‌که یک عده به اسم مسائل خاص دینی مخالفت می‌کنند، وقتی رهبری نظام واکسن تزریق می‌کنند باید به این مسئله توجه کرد. همه پزشکان دو دز واکسن تزریق کردند اگر یکی باید از واکسن بترسد کسی اطلاعات بیشتری از پزشکان ندارد بنابراین اگر آسیبی وجود داشت باید این گروه از واکسیناسیون اجتناب می‌کردند. لذا اگر به هر وجهی نگاه کنند می‌بینند بزرگان آن گروه واکسن تزریق کرده‌اند و این خودش نکته‌ای است که فرد از لجاجت دست بردارد درغیراین‌صورت که علمی صحبت نمی‌کنند.

کشورهای دیگر برای گسترده شدن واکسیناسیون عمومی چه‌کار کردند؟

برخی کشورها اجبار کردند، برخی کشورها با اجرای محدودیت‌ها تلاش کردند واکسیناسیون را گسترش دهند.

به‌نظر شما با روندی که کشور ما دارد واکسیناسیون چه‌موقع تمام می‌شود؟

وقتی دو هفته هم از نوبت دوم واکسن بگذرد، چنین چیزی را واکسیناسیون کامل می‌گویند. بنابراین اگر واردات واکسن با همین شیوه ادامه پیدا کند به‌نظر می‌رسد یک تا دو ماه آینده کسانی‌که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند نوبت دوم واکسن خودشان را بگیرند. از آن‌جایی‌که باید حدود ۷۰درصد جمعیت واکسینه شوند به‌نظر می‌رسد در دی‌ماه یا بهمن‌ماه سال جاری باید واکسیناسیون بالای هفتاد درصد کامل شده باشد.

این‌که گفته می‌شود باید سالانه واکسن کرونا تزریق شود چقدر درست است؟

نتایج تحقیقات درخصوص افراد مسن نشان می‌دهد بعد از شش ماه پاسخ ایمنی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و دوباره برای بیماری مستعد می‌شوند. به‌همین دلیل احتمال این‌که واکسیناسیون مجدد نیاز داشته باشد وجود دارد.

دز سوم واکسیناسیون برای همه انجام می‌شود؟

فعلاً برای کادر درمان مصوب شده است اما برای مابقی جامعه به‌شرط تامین واکسن است.

همزمان با سیر نزولی پیک پنجم صحبت‌هایی درباره آغاز پیک ششم کرونا شنیده می‌شود، چقدر احتمال دارد کشور درگیر پیک ششم شود؟

در هرکشوری که به‌دلیل واکسیناسیون رعایت پروتکل‌ها را آزاد کرده باشد بیماری شیوع پیدا می‌کند اما چون واکسیناسیون انجام شده مرگ کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر بگوییم با واکسیناسیون بیماری را ریشه کن کردیم این اشتباه است، اما اگر بگوییم بیماری را کنترل کردیم و مرگ را کاهش دادیم درست است. لذا هرکشوری که تبادلات خودش را از سر بگیرد، مدارس و دانشگاه‌های خودش را بازگشایی کند انتظار پیک را باید داشته باشد ولیکن چون واکسینه شدند بستری و مرگ کاهش پیدا می‌کند. همین سبب می‌شود شهرها قرمز نشوند و کسب‌وکارها تعطیل نشود./خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها