مسئله تجاوز به کودکان هنوز در مجلس پیگیری نشده است

آزار جنسی کودکان یکی از اقسام مهم کودک آزاری است. می‌توان گفت تجاوز به کودک، یک عمل وحشیانه محسوب می‌شود و فردی که دست به چنین عملی می‌زد نمی‌داند چه بلایی بر سر آینده و روح و روان آن کودک می‌آورد.

مسئله تجاوز به کودکان هنوز در مجلس پیگیری نشده است

 اخبارش آنقدرها هم زیاد نیست اما خب همان تعداد انگشت شمارش هم نباید باشد. تجاوز به کودکان، موضوعی که فقط مختص جامعه ما نیست و تنها جامعه ما گریبان‌گیر این آسیب نبوده بلکه به نوعی تمامی جوامع با این معضل روبه‌رو هستند در برخی از جوامع آمار آن بیشتر و در برخی دیگر کمتر. جامعه ما هم تاحدودی با این معضل مواجه است؛ روزی خبر تجاوز به کودک 7 ساله را می‌شنویم و روز دیگری هم تجاوز به کودک 17 ماهه. گاهی کودکان از سوی نزدیکان‌شان مورد تجاوز قرار می‌گیرند و گاهی فرد، غریبه است اما هرچه هست مهم این است که مورد تجاوز قرار گرفتن کودک آسیب‌های روحی و روانی زیادی را وارد می‌کند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

[yektanet.com]

هرگونه آزار جنسی و درگیر کردن کودک در فعالیتی مانند لمس، بوسیدن، وادار کردن کودک و روابط با بزرگسال، اجبار به برهنه شدن، عکس گرفتن از بدن کودک و... کودک‌آزاری جنسی است. بر اساس گزارش اخیر یونیسف در حال حاضر ۲۷۵ میلیون کودک در سراسر جهان در معرض «کودک آزاری» قرار دارند. طبق پژوهش‌ها، بروز آسیب‌های جنسی متاسفانه روند افزایشی در کشور داشته است.

از آنجا که در اغلب موارد متجاوز یکی از نزدیکان قربانی است، حس اعتماد کودک خدشه‌دار شده و او نمی‌تواند حتی در بزرگسالی به کسی اعتماد کند. هر چه این فرد به کودک نزدیک‌تر باشد، آسیب بیشتر خواهد بود. اکثر تجاوز‌ها بدون ابراز خشونت است بنابراین موجب نوعی سردرگمی و احساس گناه زیاد در قربانی می‌شود.

آزار جنسی کودکان یکی از اقسام مهم کودک آزاری است، می‌توان گفت تجاوز به کودک، یک عمل وحشیانه محسوب می‌شود و فردی که دست به چنین عملی می‌زد نمی‌داند چه بلایی بر سر آینده و روح و روان آن کودک می‌آورد. کودکان قربانی می‌شوند، قربانی ذهن بیمارگونه بزرگسالانی که در یک لحظه تنها به هوا و هوس خود فکر می‌کنند نه چیزی دیگر.

خرید کیف پول مردانه از Dorsa.net

خرید کیف پول مردانه از Dorsa.net

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

بیشتر بخوانید:

    اتهام کودک آزاری معلم اهری در شعبه ویژه در حال رسیدگی است

    پاسخ بهزیستی به ماجرای کودک آزاری در نیک شهر سیستان و بلوچستان

مجازات نمی‌تواند در کنترل معضلات اجتماعی تاثیرگذار باشد/ خلا قانونی در حوزه تجاوز به کودکان  نداریم

علی نجفی توانا، وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره قانون برخورد با متجاوزان در کشور، اظهار کرد: تعرض و تجاوز جنسی در نظام‌های حقوقی مورد واکنش‌های مختلف اجتماعی از نوع کیفری قرار گرفته و در بسیاری از کشورها تعریف تعرض از قلمروی متفاوتی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه مجازات‌ها براساس تعاریف حقوق کیفری در برخی از نظام‌ها متفاوت است، افزود: نوع تجاوز به معنی اخص کلمه یعنی برقراری رابطه جنسی در حقوق کیفری جدید و با تعاریف سنتی متفاوت است. امروزه در برخی از قوانین کشورهای مختلف مردی بخواهد با اجبار با همسرش رابطه داشته باشد متجاوز محسوب می‌شود اما در نظام کیفری ما، تجاوزات جنسی از نوع لمس کردن و نزدیک شدن تابع قانون حد قرار خواهد گرفت و سایر خشونت‌های جنسی مثل هرزه نگاری و .... از نوع مجازات تعزیری تعیین شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه مجازات تجاوز به کودکان دو نوع است، گفت: تجاوز به دختر یا پسر جرم بوده و مستجب حد است و متجاوز اشد مجازات می‌شود. سایر سوءاستفاده‌ها شامل قانون تعزیرات بوده و حبس خواهد داشت.

نجفی توانا با اشاره به اینکه در حوزه تجاوز به کودکان ما مشکل قانونی نداریم و نیاز به قانون جدید نیست، افزود: قانون جدید مصوب سال 99، مربوط به انواع کودک آزاری‌هاست و ابعاد مختلف سوءاستفاده‌های تربیتی، جسمی و جنسی را برای حمایت از اطفال پیش بینی کرده و حتی اگر والدین مقصر باشند برای‌شان مجازات تعیین شده اما درباره تجاوز به کودک قوانین لازم را داریم.

او با بیان اینکه تربیت فرزند از وظایف والدین است، ادامه داد: بخشی از تربیت فرزندان آموزش و شناخت جنسیت، موقعیت و روابط اجتماعی است اما نوع این آموزش و چگونگی در خانواده‌های مختلف، فرق دارد. ما درخصوص جلوگیری از تجاوز باید توجه به مسئله آموزش داشته باشیم و بدانیم با مجازات مشکلی حل نخواهد نشد چراکه مجازات خود یک خشونت و برخورد قهری است و مجازات در کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخگو نیست.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: قطعا هرچه مجازات‌های شدیدتری را اعمال کنیم تا زمانی که به فکر فرهنگ‌سازی و آموزش نباشیم کاری از پیش برده نمی‌شود و این آسیب اجتماعی حالا حالاها هست و هر روز نیز بیشتر می‌شود تجربه ثابت کرده مجازات نمی‌تواند در کنترل معضلات اجتماعی تاثیرگذار باشد پس در وهله اول خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را ابتدا خودشان دریافت کرده و سپس فرزندان‌شان را بر آن اساس تربیت کنند.

والدین باید آموزش‌های لازم را به فرزندان‌شان بدهند/ عوارض آزار جنسی در کودکان

پریسا فرنودیان، روانشناس کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره آزار جنسی کودکان، اظهار کرد: بارها گفته شده والدین با کودک‌شان درباره نواحی خصوصی بدن‌شان صحبت کنند و آموزش لازم را بدهند که این بدن متعلق به خودشان است. والدین از 3 تا 4 سالگی به کودک قسمت‌های خصوصی را معرفی کنند. همچنین تفاوت بین خصوصی و راز را باید برای کودکان تشریح کرد چراکه متجاوزان هنگامی که به کودکان تجاوز می‌کنند به آن‌ها می‌گویند این راز است بین ما! به همین دلیل باید تفاوت بین خصوصی بودن و راز را برای کودک تعریف کرد.

فرنودیان درباره نحوه برخورد والدین با کودکان آزار جنسی دیده، بیان کرد: والدین باید اطلاعات اولیه در زمینه برخورد با کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفتند را داشته باشند. بزرگسالان گاهی برخورد تند و فیزیکی با فرزندان‌شان، که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، می‌کنند و این حس را در کودک ایجاد می‌کنند که فکر می‌کند مقصر است و از خودش متنفر می‌شود.

این روانشناس کودک افزود: کودکان 3 تا 6 سال در سن هیجان و کشف بُعد جنسی هستند و والدین نباید از جواب دادن به پرسش‌هایشان شرمگین باشند. به تمام سوالات فرزندانشان بدون شرم پاسخ دهند و خیال فرزندان‌شان را آسوده کنند. حتما به فرزندان‌شان این اطمینان را بدهند که برای تمام مسائل می‌توانند حرف بزنند و زمانی که کودک در این سن مورد آزار قرار گرفت نه تنها نباید به کودک حمله کنند که نباید درباره این موضوع با کسی صحبت کند بلکه باید با فرزندان‌شان همدلی داشته باشند.

او با بیان اینکه عوارض آزار جنسی، زیاد بوده و متناسب با نحوه برخورد والدین است، اضافه کرد: در کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفتند شاهد خشم، احساس دوست داشتنی نبودن، هیجانات منفی و ... هستیم، علاوه بر این کودکان دچار PTSD (استرس پس از حادثه) می‌شوند که این مسئله می‌تواند بعدها عزت نفس و حرمت نفس را در بر می‌گیرد. کودکان آزار جنسی دیده دچار حملات اضطرابی در خواب و بیداری می‌شود و آنقدر می‌تواند این موضوع پیش رود که وقتی صدایی بلندی می‌شود و یا در محیطی تنها حضور دارد استرس کودک افزایش پیدا می کند.

این روانشناس کودک ادامه داد: کودک به محیط اجتماعی نمی‌رود و منزوی می‌شود، این هراسی که در کودک ایجاد می‌شود نباید به تنفر تبدیل شود چراکه گاهی شاهد این هستیم افرادی که مورد تعرض جنسی قرار گرفتند شخصیت‌های ضد اجتماعی پیدا می‌کنند و چون خودشان قربانی بودند به نوعی می‌خواهند تلافی کنند.

فرنودیان درباره تشخیص آزار جنسی کودکان از روی رفتارشان توسط والدین، گفت: کودکان یک تا 4 سال که مورد آزار جنسی قرار گرفتند، خیلی تمایلی برای دستشویی رفتن و یادگیری توالت رفتن ندارند، از مردان می‌ترسند و دائم به مادرشان می‌چسبند. کودکان 4 تا 6 شکایت‌های جسمانی زیادی دارند و آنقدر این شکایت‌های جسمانی زیاد است که به پزشک مراجعه می‌کنند همچنین رفتارهای پرخاشگرایانه در این کودکان زیاد است و والدین می‌گویند «بچه‌ام چند وقته وحشی شده»، شاهد رفتارهای وسواس گونه و تکراری در این کودکان هستیم. رفتارهای کودکان بعد از آزار جنسی متفاوت است افرادی که 10 تا 13 هستند در صحبت کردن درباره این مسئله مشکل دارند به همین دلیل احساسات‌شان را سرکوب می‌کنند.

این روانشناس کودک با تاکید بر اینکه سن 3 تا 4 سالگی بهترین زمان برای آموزش مسائل جنسی است، ادامه داد: والدین باید در این زمینه مطالعه داشته باشند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند در این خصوص با فرزندان‌شان صحبت کنند. بچه‌دار شدن مسئله ساده‌ای نیست و افراد باید برای تربیت فرزندان‌شان مطالعه کرده و دوره‌های آموزشی لازم را ببینند.

البته در کنار آموزش و تربیت فرزندان که مسئله اصلی و حائز اهمیتی است نباید به راحتی از کنار وضع قوانین بازدارنده از بروز آسیب‌های اجتماعی و حمایتی از کودکان غافل شویم. مجلس شورای اسلامی در زمینه کاهش آمار تجاوز به کودکان و به صفر رساندن موارد تجاوز به اطفال را باید طرحی را در دستور کار قرار دهد هرچند این مسئله آنقدرها مورد توجه وکلای ملت نبوده است.

مسئله تجاوز به کودکان هنوز در مجلس پیگیری نشده است

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره ورود مجلس به معضل تجاوز به کودکان، اظهار کرد: موضوع تجاوز به کودکان جزو مسائلی است که نیاز به کارهای پژوهشی دارد و علاوه مرکز پژوهش مجلس، مرکز پژوهش‌ دولت نیز به این موضوع ورود کند.

او با اشاره به اینکه این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا مسئله حائز اهمیتی است، گفت: تجاوز به کودکان موضوعی است که از منظر آسیب‌های اجتماعی قابلیت بررسی دارد.

بابایی کارنامی ادامه داد: آمارهای موجود در این حوزه در مجلس مورد بررسی قرار است اما هنوز در قالب طرح و یا لایحه پیگیری‌هایی توسط نمایندگان صورت نگرفته ولی در دستورکار کمیسیون اجتماعی قرار دارد.

تدوین قوانین جامع برای جلوگیری از آزار جنسی کودکان

برای کاهش و رفع آسیب اجتماعی کودک آزاری، برخی از مهارت‌های زندگی مانند فرزندپروری باید به والدین آموزش داده شود و والدین آموزش‌های لازم را درخصوص مسائل جنسی را داشته باشند و برای کودک دختر از سوی مادر و برای کودک پسر از سوی پدرش انجام شود اما با توجه به سن کودک و میزان آگاهی او آموزش باید به صورت فردی در مدارس و خانواده‌ها انجام گیرد. علاوه بر این، برای کاهش این آسیب اجتماعی در جامعه، قوانین و ضوابط جامعی باید تدوین شود البته شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی حقوق کودک و نوجوان را به تصویب رسانده و رئیس جمهور نیز در همان ابتدای دولت سیزدهم این سند را ابلاغ کرده است باید دید این سند چقدر می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها