خشکسالی شدید در انتظار ایران

پژوهشگر منابع آب دانشگاه صنعتی شریف: گفت: بارش‌های امسال زیر حد نرمال بوده و پاییز خشکی را پیش‌‌رو خواهیم داشت.

خشکسالی شدید در انتظار ایران

گلاله غفاری اظهار کرد: خشکسالی پدیده‌ای خزنده است و تاثیر آن در بلند مدت مشخص می‌ شود و نمی‌ توان به‌ صورت دقیق زمان شروع و پایان آن را مشخص کرد.

وی افزود: مدل‌های جهانی پیش‌بینی فصلی وضعیت اقلیم توسط مراکز معتبر بین‌المللی هواشناسی متعددی در سطح جهان توسعه داده شده‌اند که از معتبرترین آنها می‌توان به مرکز پیش‌بینی‌های محیطی ایالات متحده (NCEP)، مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های میان‌مقیاس هواشناسی (ECMWF)، سازمان هواشناسی فرانسه (Meteo France) و دفتر هواشناسی انگلستان (UK Met) اشاره کرد.

پژوهشگر منابع آب دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: پژوهشی در بخش مطالعات جوی سازمان ناسا توسط پروفسور William Leu انجام شده که نشان می‌ دهد که در کشورهایی مانند ایران که در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع هستند اقلیم خشک‌تر از قبل خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین شدت بارش بیشتر و مدت بارش کمتر خواهد شد و در عوض بارش ‌های ملایم کمتر رخ خواهد داد، که در نتیجه آن با افزایش فراوانی و شدت وقوع پدیده ‌های حدی مانند سیل و خشکسالی روبه رو خواهیم بود.

غفاری، اعلام کرد: نتایج مطالعات سازمان‌ های مختلف در داخل کشور نشان می‌ دهد که سال ‌های خشکی را پیش‌رو خواهیم داشت به گونه ‌ای که سازمان هواشناسی معتقد است امسال، خشکسالی در انتظار ایران است؛ بارش ‌های امسال زیر حد نرمال بوده و پاییز خشکی را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال (میانگین بلند مدت آماری) پیش‌بینی می‌شود که سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است.

این پژوهشگر اعلام کرد: از نیمه دوم آذرماه 1400، شرایط بارشی در کشور مقداری متعادل شده و انتظار می‌رود بارش در اکثر مناطق کشور به نرمال گرایش یابد.

به گفته غفاری، همچنین بر اساس پیش‌ بینی‌ های مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز در بیشتر مناطق کشور (به‌جز مناطق واقع در سواحل دریای خزر و برخی از مناطق جنوبی) متناسب با پیش‌بینی دو مرکز Meteo France و NCEP  کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است که این شرایط در نیمه غربی کشور با اتفاق نظر بیشتری بین مدل‌های مختلف همراه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در بیشتر مناطق کشور متوسط دمای فصل پاییز نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود، به‌طوری‌که نتایج پیش‌بینی مدل‌ها نشان می‌دهد که در برخی از مناطق، افزایش دما نسبت به وضعیت متوسط بلندمدت تاریخی ممکن است به بالاتر از یک درجه سانتی‌گراد نیز برسد و پیش‌بینی‌ها گویای آن است که در ماه‌های باقیمانده از سال آبی هم بارش قابل توجهی نخواهیم داشت./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها