معرفی کتاب

حقوق به زبان ساده؛ حقوق متهم

هرکسی ممکن است در طول زندگی‌اش یک بار با دادسرا و دادگاه سر و کار داشته باشد و در جایگاه شاکی یا متهم قرار گیرد و به همین دلیل باید نه فقط با حقوق خود بلکه با حقوق طرف مقابلش آشنا باشد تا امکان تخلف از قانون، توسط هیچ‌یک از طرفین پرونده یا متصدیان امر و مسئولان قضایی، به سادگی میسر نشود. به این ترتیب می‌توان گفت متهم کسی است که گمان می‌رود ارتکاب بزه از ناحیۀ وی صورت گرفته است و اثبات اتهام گناه‌کار بودن نیز برعهدۀ کسی است که او را متهم کرده است. بنابراین به صرف وجود گمان و تردید بر این که جرمی توسط کسی ارتکاب یافته است نمی‌توان آن شخص را به عنوان مجرم تلقی و معرفی کرد. نگارندگان این کتاب در مجموعۀ حاضر اطلاعاتی را در زمینۀ حقوق متهم عرضه می‌کنند. آن‌ها ضمن تعریف متهم، آگاهی‌هایی را به خواننده می‌دهند تا چنانچه در دادگاه در جایگاه متهم قرار گیرد بتواند از حقوق اولیۀ خویش دفاع کند. بر این اساس پاره‌ای از موضوعات کتاب به این شرح است: حقوق متهمین، انواع جرایم، حقوق متهم، تفیهم اتهام و دلایل آن، حق استفاده از وکیل، منع تهدید و شکنجۀ متهم، و حق برخورداری از دادرسی عادلانه و دادگاهی صالح و بی‌طرف.

حقوق به زبان ساده؛ حقوق متهم

عبدالفتاح سلطانی کیست؟

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری است اما اسمش از سال‌ها پیش در صفحات سیاسی رسانه‌ها دیده می‌شد. او از اواخر دهه‌ی ۷۰ برای قبول پرونده‌های موصوف به «حقوق بشری» که خواه ناخواه «سیاسی» قلمداد می‌شدند شناخته شده بود.

سلطانی با پذیرش پرونده‌های جنجالی در کانون خبرها قرار گرفت و به سرعت به وکیلی شناخته‌شده تبدیل شد تا اینکه گردش روزگار به گونه‌ای رقم خورد که خودش بارها به عنوان «متهم» در صدر اخبار قرار گرفت.

سلطانی در سال ۱۳۸۱ به همراه چند حقوقدان دیگر از جمله محمد سیف‌زاده، محمدعلی دادخواه، شیرین عبادی و محمد شریف، نهادی به نام «کانون مدافعان حقوق بشر» را در تهران پایه‌گذاری کرد که فعالیت آن در زمینه‌های دفاع از زندانیان سیاسی، حمایت از خانواده‌های آنان و موضع‌گیری در قبال نقض حقوق بشر، تعریف شده بود.

سلطانی در طول دوران حرفه‌ای خود پرونده‌های پرسروصدای زیادی را قبول کرد و وکالت اشخاصی را بر عهده گرفت که برخی از آنان چهره‌هایی جنجالی بودند: اکبر گنجی، زهرا کاظمی، هاله اسفندیاری، حبیب‌الله پیمان، علی افشاری، محمدجواد روح، علی‌اکبر موسوی خویینی، احمد شیرزاد، تقی رحمانی، فرید مدرسی، سعید مدنی، علیرضا رجایی، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان و عده‌ی زیادی از فعالان صنفی، فعالان دانشجویی، فعالان ملی - مذهبی، معلمان و روزنامه‌نگاران.

عبدالفتاح سلطانی در ادامه‌ی فعالیت حرفه‌ای خود همواره با فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر و اظهارنظر درباره‌ی مسائل حقوقی و قضایی حساس و با اخبار مربوط به موکلانش که متهمان مطبوعاتی، سیاسی، امنیتی بودند، در صفحه‌ی رسانه‌ها حضور داشت تا اینکه بار دیگر نام او به عنوان «متهم»، تیتر رسانه‌ها شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها