حسین باهر جامعه شناس در گفتگو با مستقل آنلاین:

همسرکشی و راه های رو یا رویی با آن

مستقل آنلاین/ صباعربزاده-از دلایل چنین رفتارهایی بالا رفتن میزان استرس و پایین آمدن سطح تحمل است طوری که حتی مشاور هم نمی تواند کمکی در این زمینه بکند.

همسرکشی و راه های رو یا رویی با آن

خانواده مهم ترین و کوچکترین بخش تشکیل دهنده  یک جامعه است. ابتدا یک مرد و یک زن در کنار هم قرار می گیرند و سپس فرزندی این پیوند را بیش از پیش مستحکمتر می کند.زن و شوهر جزو نزدیکتران یکدیگر به شمار می روند،  عنوان شریک زندگی به نوع ارتباط زوجین نسبت به یکدیگر اشاره می کند. دو نفر که در زندگی یکدیگر شریک هستند ، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ عاطفی، مهمتر از همه آنکه موجود کوچکی را با یکدیگر به این دنیا آورده و با مشارکت هم اقدام به بزرگ کردن  او می کنند. موجود کوچکی که نیمی از زن و نیمی از شوهر را در وجود خود دارد. اما در خبرهای حوادث گاهی ماجراهای تکان دهنده ای می خوانیم که عجیب است.

پدیده همسر کشی، چند روز پیش در خبرهای حوادث مردی از شدت خشم و عصبانیت همسرش را با بند کیف خفه کرده بود! آن هم جلوی چشمان پسرش، در یکی دیگر از خبرها زنی با خوراندن قرص خواب آور همسرش را خواب کرده بود و سپس با روسری اقدام به خفه کردن همسر خود کرده بود. رفتارهای جنون آمیزی که در لحظه و در خانواده رخ می دهد! حال پرسش اینجاست که چه علل و عواملی باعث یک چنین خشونت هایی می شود؟ و آیا راه چاره ای برای جلوگیری از یک چنین رفتارهای خشن و افسارگسیخته ای وجود دارد. در این مورد خبرنگار مستقل آنلاین گفتگوی کوتاهی با حسین باهر جامعه شناس داشت. این استاد دانشگاه و جامعه شناس در خصوص دلایل بروز یک چنین خشونت های در خانواده گفت: این خشونت ها مسلما یک شبه در خانواده به  وجود نیامده است، و دلایل بسیار زیادی نیز ممکن است داشته باشد، از جمله اختلافات فرهنگی و اقتصادی و دلایل سیاسی و اجتماعی. هر موردی با موارد قبلی ممکن است متفاوت باشد. در مواردی ممکن است مسئله ناموسی باشد و در مواردی صرفا از سر عصبانیت های شدید.

این جامعه شناس دلایل بروز این خشونت ها را در پاره ای موارد فردی و دربعضی موارد دیگر اجتماعی خواند. وی افزود  شیوه تربیتی و بستری که افراد از آن بر بر می خیزند نیز در این رابطه نقش مهمی دارد.

این استاد دانشگاه در خصوص راه حل هایی که بتوان از بروز یک چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد افزود: یکی از راه هایش ابتدا صحبت کردن است، برای مثال اگر مردی از اینکه همسرش همیشه گوشی اورا چک کند مکدر می شود. ابتدا باید به او بگوید باهم حرف بزنند و اصلا در همین یک مورد با هم به یک مشاور مراجعه کنند. وی افزود: در پاره ای موارد اما مشاوره جواب نمی دهد. خداوند در مورد زوج های اینچنینی راهکار طلاق را ارائه داده است که هر چند تلخ است اما از همسر کشی بسیار بهتر است. در این مورد هم قاتل و هم مقتول آسیب دیده هستند. قاتل خود می داند که از خون خودش نیز گذشته است که دست به چنین اقدام ویرانگری زده است. چرا که این کار عقوبت دارد و برای قاتل نیز عواقبش سنگین است. بنا براین برای پیشگیری از وقوع چنین حادثه دردناکی باید طلاق گرفت. باهر همچنین افزود: یکی دیگر از دلایل چنین رفتاری بالا رفتن میزان استرس و پایین آمدن سطح تحمل است طوری که حتی مشاور هم نمی تواند کمکی در این زمینه بکند.

از جمله کارهایی که می توان انجام داد تا این خشونت ها منجر به قتل نشود ترک کردن صحنه دعوا است، آب خوردن و لحظه ای تامل کردن تا بر خشم و عصبانیت غالب شد. و بعد در درجه نهایی طلاق آخرین و بهترین راه برای زوجینی است که نمی توانند بر مشکلاتی که با یکدیگر دارند غلبه کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها