علت اصلی ریزش مو چیست؟

ریزش و کم پشت شدن مو در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد از سبک زندگی شما گرفته تا مشکلات ژنتیکی و بیماری ها

علت اصلی ریزش مو چیست؟

ریزش و کم پشت شدن مو در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد از سبک زندگی شما گرفته تا مشکلات ژنتیکی و بیماری ها ، در این مطلب قصد داریم تا به طور مختصر به بررسی هر یک از علل ریزش مو بپردازیم.

 

رژیم غذایی : عادات غذایی نامناسب، رژیم های سخت به ویژه رژیم های عاری از پروتئین و ویتامین های لازم منجر به ریزش شدید موی سر می گردند.

 

سیگار:سموم موجود در دود سیگار باعث آسیب به DNA فولیکول موها می گردد، رشد موها را مختل می کند و موجب ریزش می گردد. دود سیگار یکی از علل شدت گرفتن طاسی مردانه است.

 

استرس:استرس، فشارهای عصبی، مشکلات زندگی و ضربه عاطفی به خودی خودی منجر به ریزش نمی گردند ولی باعث افزایش روند ریزش می گردند.

 

کم کاری یا پرکاری غده تیروئید:غده تیروئید در واقع تنظیم کنند متابولیسم بدن است و کم کاری یا پرکاری آن، چرخه رشد موها را مختل می کند. علاوه بر تاثیر در ریزش، باعث اختلال در وزن، اختلال در حساسیت دمایی بدن و اختلال در ضربان قلب نیز می گردد.

 

بارداری:ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است زیرا به علت افزایش ترشح هورمون پروژسترون در دوران بارداری موها خشک تر می شوند و در نزدیکی ریشه می شکنند.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک:که با نام تنبلی تخمدان نیز شناخته می شود در واقع باعث مختل شدن ترشح هورمون در بدن می گردد و اثراتی چون افزایش رشد موهای ضخیم در صورت و بدن، جوش و آکنه در صورت، نامنظم شدن دوران قاعدگی، ریزش و کم پشت شدن مو و افزایش وزن را در پی دارد و بهترین درمان این مشکل، مراجعه به پزشک متخصص می باشد

 

بیماری:بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس، بیماری های عفونی و قارچی نظیر پسوریازیس، عمل های جراحی، شیمی درمانی و مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی از جمله بیماری هایی هستند که به ریزش منجر می گردند و با مراجعه به پزشک و انجام مراحل درمانی می توانید این ریزش را کنترل کنید.

 

عوامل ژنتیکی :فولیکول مو به مرور زمان منقبض می شود و باعث عدم رشد موها می گردد که نتیجه آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه) و آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه) است.

 

هورمونی :اختلالات هومونی نظیر افزایش سطح هورمون تستسترون موجب ریزش مو و طاسی در مردان می گردد که با دارو و استفاده از شوینده های مناسب می توانید آن را درمان کنید.

 

البته بهترین راه برای فهمیدن علت اصلی ریزش مو انجام مجموعه آزمایشات غربالگری سلامت مو است که شامل آزمایشات خون، تعیین سطح آهن و ویتامین B، آزمایش عملکرد غده تیروئید و در نهایت نمونه برداری از پوست سر است. ناگفته نماند که از دست دادن روزانه 100 تار مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

 

راه کنترل و درمان ریزش مو

راه های بسیاری برای کنترل و درمان ریزش وجود دارد که با توجه به دلیل ریزش، درمان نیز متفاوت است. البته در کنار این درمان ها و روش ها نباید مراقبت های عمومی از مو را فراموش کنیم.

 

اصلاح رژیم غذایی:برای رژیم های لاغری و یا چاقی حتما باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید و از برنامه غذایی استفاده کنید که شامل همه گروه های غذایی باشد. وجود پروتئین و ویتامین در برنامه غذایی لازم و ضروری است.

 

ترک سیگار و الکل:همان طور که قبلا نیز گفتیم سیگار عامل تشدید کننده طاسی مردانه است و مصرف الکل نیز باعث می شود که بدن توانایی دریافت مواد مغذی را از دست بدهد در نتیجه فولیکول و ریشه مو به خوبی تغذیه نمی شود و این امر ریزش را تشدید می کند.

 

انجام فعالیت های بدنی منظم:ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر تاثیرات مثبت بر سلامت جسم و قلب، با افزایش جریان خون باعث بهبود فرایند اکسیژن رسانی به موها می گردد، در نتیجه فولیکول مو تقویت شده و تاثیر مثبتی بر کاهش روند ریزش دارد. علاوه بر این تاثیر ورزش بر کاهش استرس و اضطراب که یکی از علل ریزش مو است را نمی توان نادیده گرفت.

 

استفاده از محصولات ضد ریزش و محرک رشد مو:محصولاتی نظیر تونیک های ضد ریزش، سرم ها و ماسک های تقویت کننده مو به علت دارا بودن ترکیبات مورد نیاز موها، در کنترل و کاهش ریزش بسیار تاثیر گذارند.

 

این محصولات گزینه بسیار مناسبی برای درمان ریزش موهای هورمونی، آندروژنیک و ... نیز می باشند. علاوه بر این نمی توان تاثیر آن ها را بر رشد مجدد مو و پرپشت شدن موها نادیده گرفت.

 

درمان به موقع خارش پوست سر:خارش پوست سر معمولا دلایل مختلفی از جمله بیماری های پوستی، استفاده از شوینده قوی، تحریک بوسیله گرد و خاک و آلاینده های محیطی و ... دارد و اگر به موقع درمان نشود منجر به ریزش می گردد.

 

استفاده از شوینده های مناسب مو:شامپوها و شوینده های مو علاوه بر درمان شوره، عفونت و قارچ پوست سر ، موخوره و ... بر ریزش مو هم موثر هستند. سولفات موجود در شامپو از بین برنده پروتئین موها بوده و به موها آسیب می رساند. سولفات و مشتقات سولفات با تحریک ساختار پوست سر باعث تضعیف فولیکول مو می گردد.

 

همچنین باعث شکنندگی، خشکی، دوشاخه شدن و موخوره می گردد پس در انتخاب شامپو مهم است که شامپو بدون سولفات و دارای سورفاکتانات ملایم باشد.

 

عدم استفاده زیاد از رنگ و دکلره:کراتین اصلی ترین پروتئین سازنده مو است و رنگ و دکلره باعث می شود که مو کراتین طبیعی خود را از دست بدهد در نتیجه موها شکننده و آسیب پذیر می شوند و به راحتی می ریزند. بهتر است هنگامی که مو را رنگ یا دکلره می کنید حتما از محصولات مراقبت از موهای رنگ شده استفاده کنید که آن ها را تقویت کرده باشید. داشتن موهایی سالم و زیبا یک رویا نیست می توانید با مراقبت های درست و اصولی از موهایتان مویی زیبا و پرپشت داشته باشید.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها