توصیه روزنامه نوآوران به مردم ایران

اعلام تعطیلی رسمی یکشنبه و ممنوعیت تردد ۲۴ ساعته خودروها بخردانه ترین تصمیم ستاد مقابله با کرونا تا کنون بوده است.

توصیه روزنامه نوآوران به مردم ایران

بهروز دوست محمدی

بیاییم مختصراً بررسی کنیم با چه بهایی توانسته‌ایم از ۳۲ روز پیش تا کنون آمار مبتلایان به کرونا و قربانیان آن را تقریباً به طور روزانه در مسیر تنزل قرار دهیم. 

برای نیل به آرمان فوق، ده ها هزار قربانی، صدها هزار افراد بی سرپرست با انواع ناهنجاری های روانی، از دست دادن صدها نخبه در تمامی مشاغل منشعب از رشته های دانشگاهی از جمله کادر درمان و نیز فعالین امور اداری کشور از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... از دست داده و حتی نتوانسته ایم طبق رسوم دینی و عرفی نه در تشییع هیچ یک از پیکرهای این ده ها هزار مرحوم و مرحومه شرکت نماییم و نه حتی در حضوری بس کوتاه به بازماندگان شان تسلیتی گفته و اندکی تسلی اندوه ژرف آنان باشیم.

در خصوص مقابله قاطع و به یقین رسیده با کرونا ویروس، به انواع واکسن هایی که در حال حاضر مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و در چند کشور انگشت شمار به طور گسترده به مردم تزریق می شوند و یا به واکسنی که خود خواهیم ساخت، بیش از اندازه واقعی و شدنی دل خوش نسازیم. امکان این که ویروس کرونا با تغییر جهش غیر قابل پیش بینی به گونه ای عمل کند که بتواند به هر یک از انواع واکسن به نوعی خاص غالب آمده و افراد مورد تزریق واقع شده را مجدداً و با سختی بیشتر به خود مبتلا سازد، به همان اندازه زیاد است که امکان مصونیت آن ها پیش بینی می شود. 

در چنین احوالی و دقیقاً هم اکنون، صرفاً و صرفاً معقول ترین و اضطراری ترین راه مسیر سیر کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کووید – ۱۹ در کشورمان، اعلام تعطیلی رسمی فردا (یکشنبه) است. در غیر این صورت، یک هفته دیگر  آمار کاهشی یکباره افزایشی شده و با توجه به سرمای حاکم بر فضای کشور و تلنبار شدن برف در برخی از مناطق شهری و روستایی، احتمال قربانیان اعلام رسمی تا مرز ۸۰۰ و ۹۰۰ نفر نیز دور از انتظار نخواهد بود. به رغم تمامی هشدارها و تقاضاهای عدم گردهمایی در شب یلدا در رسانه های جمعی، جزئی ترین اطمینانی به رعایت آن از سوی توده مردم در دست نیست. در چنین مواقعی نباید از مردم خواهش کرد یا به آنان التماس کرد به طرق صواب رفتار نمایند. ایشان چنان نخواهند کرد، آن چنان که در دفعات قبل و خواهش و تمنا برای نرفتن به مسافرت و دیگر امور به مصلحت خود، وقعی ننهادند؛ اما وقتی دستور صادر شد و تحکم به عمل آمد روز ۱۳ فروردین حق خروج از خانه های شان با اتومبیل را ندارند، این چنین شد و کسی با اتومبیل از خانه خارج نشد. بگذریم که آن زمان با ورود به ابتدای تجربه قربانیان چهار رقمی (۲/۷۵۷ فوتی) نسبت به امروز با گذر از نیمه سراشیبی حرکت به سمت شش رقمی شدن قربانیان (۵۳/۰۹۵ فوتی) ده ها هزار قربانی فاصله داشتیم. 

همین اطاعت از اقتدار در کلام و رفتار در پیش اشاره شده، در محدویت های آذرماه جاری نیز مشاهده و به اثبات رسید.

فراموش نکنیم رفتار توده مردم این چنین است. ایرانی و خارجی هم ندارد. جالب این جاست که توده مردم در باطن خود از این تحکم و اطاعت خرسند و با طیب خاطر به اطاعت تام از آن راضی می شوند، چون می دانند کار درست همین است، اما قاعده خلق شان به گونه ای است که اگر به دلخواه شان باشد، ترجیح می دهند تمرد کنند و به گونه ای رفتار نمایند که این طور برداشت می شود که انگار اصرار بر مبتلا شدن خودشان به ویروس و بیماری و درد و رنج و حتی مراد و انگیزه مرگ دارند!

روزنامه نوآوران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها