نادرترین علائم ویروس کرونا که از بی خبرید

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه برخلاف برخی گفته ها مسواک زدن و خمیر دندان خاصیت پیشگیری از کرونا را ندارد...

نادرترین علائم ویروس کرونا که از بی خبرید

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه برخلاف برخی گفته ها مسواک زدن و خمیر دندان خاصیت پیشگیری از کرونا را ندارد ، عنوان کرد: در خصوص دهان شویه ها هم برخی منابع از اثربخشی آن برای از بین بردن ویروس کرونا می گویند که هنوز این ها در حد ادعاست و ثابت نشده است.

دکتر مینو محرز با بیان اینکه از ابتدای مهر ابتلای خانوادگی افزایش یافته است،گفت: مراجعه کنندگان کرونا طی ماه اخیر اینقدر زیاد شده که وقتی یک نفر در خانواده بگیرد بقیه افراد نیز مبتلا می شوند. در گذشته شاید یک نفر در خانواده مبتلا می شد اما الان می بینیم که همه افراد خانواده مبتلا می شوند. ویروس از خرداد ماه جهش داشت و قدرت سرایت آن ده ها برابر شد.

وی افزود: طی روزهای اخیر افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای دارای علائم شدید کووید 19 و بدحال هستند و چه در بیمارستان های خصوصی و چه دولتی، افراد مسن بیشتر بستری می شوند.

 

شایع ترین و نادرترین علائم کرونا

او در خصوص شایع ترین و نادرترنی علائم کووید 19 هم گفت: در حال حاضر شایع ترین علائم ویروس کرونا که باعث مراجعه بیشتر مردم طی روزهای اخیر شده است، تب، سرفه، تنگی نفس، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ است. البته الان داشتن علائم ساده سرماخوردگی هم می تواند نشانه کووید باشد و افراد باید مراجعه کنند و بررسی شوند تا مشخص شود کرونا دارند یا نه.

 

محرز خاطرنشان کرد: یکی از عوارض نادر این بیماری سکته مغزی و سکته قلبی و آمبولی ریه است زیرا یکی از خصوصیات این ویروس این است که در عروق لخته ایجاد می کند. البته این عارضه کم اتفاق می افتد ولی وجود دارد و حتی در افراد جوان دیده شده که منجر به مرگ شده است.

 

اثر مسواک و دهان شویه برای پیشگیری از کرونا

وی در خصوص شیوع ضایعات پوستی در اثر کرونا هم گفت: ضایعات پوستی جزء علائم شایع کرونا نیست اما اگر اتفاق بیفتد منجر به تظاهرات پوستی گسترده می شود و در بچه ها شایع تر است البته در بزرگسالان هم دیده شده است. در نتیجه اگر فردی نشانه های پوستی مشکوک را در خود دید، در صورت داشتن تماس با فرد مبتلا به کووید یا حضور داشتن در جامعه بدون ماسک، باید به پزشک مراجعه و بررسی شوند.

این متخصص عفونی در خصوص شایعاتی پیرامون اثرات پیشگیرانه مسواک و دهانشویه بر پیشگیری کرونا هم اشاره کرد: برخلاف برخی گفته ها مسواک زدن و خمیر دندان خاصیت پیشگیری از کرونا را ندارد و در خصوص دهان شویه ها هم برخی منابع از اثربخشی آن برای از بین بردن ویروس کرونا می گویند که هنوز این ها در حد ادعاست و ثابت نشده است.

 

بادو باران ویروس کرونا را منتشر می کند؟ در روزهای بارانی چه ماسکی بزنیم؟

او در پاسخ به اینکه آیا باد و باران باعث انتشار ویروس می شود یا نه هم گفت: این ویروس زیاد روی سطح نمی نشیند که باد و باران آن ها را بتواند روی هوا پخش کند، وقتی شما ماسک داشته باشید و فاصله فیزیکی را حفظ کنید، این ویروس نه از فرد مبتلا و  نه از طریق باد و باران نمی تواند به شما منتقل شود.

 

دکتر محرز توصیه ای به استفاده از ماسک در روزهای بارانی داشت: مردم خصوصا در روزهای بارانی به جای ماسک های جراحی که ماندگاری کمی دارند و گران هستند، بهتر است از ماسک های پارچه ای استفاده کنند. برای نگهداری این ماسک ها باید هر روز آن را بشویند، اتو کنند و در آفتاب قرار دهند و دوباره استفاده کنند تا زمانی که غیر قابل استفاده شود و آن را دور بیندازند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ماسک های پارچه ای دولایه حتی اگر در باران خیس هم بشوند باز هم اثربخشی دارند و خیس شدن ماسک باعث جذب کردن بیشتر ویروس نمی شود.

 

منبع : بهداشت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها