نگاهی گذرا به پروازهای مرگبار

هفته گذشته متاسفانه یکی از سخت ترین و غم انگیزترین روزهای مردم ایران رقم خورد. هفته ای که در ابتدا با شهادت و ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی آغاز شد و در پایان و همزمان با اولین گام انتقام سخت شاهد سقوط هواپیما مسافربری اوکراین بودیم

نگاهی گذرا به پروازهای مرگبار

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/الهام صمدزاده: سقوط هواپیمای اوکراینی داغ تازه ای بر دل خانواده هایشان و هم وطنان گذاشت. به گونه ای که بار دیگر خاطرات تلخ سوانح هوایی را برای ایرانیان زنده کرد چرا که متاسفانه هر ساله پروازهای مرگبار در کشور رخ می دهد تا جایی که شاید بتوان ایران را پیشرو در سقوط هواپیما دانست. هر چند طبق آمار موجود بوئینگ کارنامه درخشانی در سقوط هواپیما دارد که این موضوع عاملی برای استعفای مدیر عامل بوئینگ به منظور افزایش اعتمادسازی به این شرکت هواپیما سازی شد.

گفتنی است بر اساس اطلاعات واصله بوئینگ ۷۳۷ مکس  که صبح روز چهارشنبه از فرودگاه امام خمینی به مقصد اوکراین به پرواز در آمده بود یکی از بروزترین هواپیماهای سری ۷۳۷ محسوب می شود که به روزرسانی های جدید و سیستم نرم افزاری پیشرفته ای برای هدایت خودکار و اتوماتیک جت دارد که این موضوع خود عاملی برای ایجاد یا افزایش شک و شبهه مبنی بر عدم ایجاد نقض فنی و مسایلی از این دست است.  

آمار بالای سقوط هواپیما در ایران

جالب است بدانیم که صنعت هوایی ایران از گذشته تا به امروز سقوط هواپیماهای بسیاری را تجربه کرده است که البته شاید بتوان از عوامل موثر در این مهم به تحریم های اعمال شده بر کشور، عدم به روزسانی سیستم ها، ضعیف بودن سیستم ایمنی پرواز و مواردی از این دست اشاره کرد. اما این در حالی است که امروزه با توجه به افزایش آمار مسافران هوایی و اهمیت صنعت هوایی انتظار می رود این مشکلات به طور کامل از میان برداشته شود تا شاید کمتر شاهد سقوط هواپیما در آسمان ایران باشیم. چرا که ادامه داشتن این روند می تواند آسمان ایران را به مثلت مرگ تبدیل کند که این خود می تواند نقش بسزایی در کاهش آمار گردشگری و عدم توسعه و رونق صنعت سبز و سودآور گردشگری داشته باشد.

 

نگاهی به تاریخچه سقوط هواپیما

بر اساس گزارش سرویس اجتماعی مستقل آنلاین اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در اول تیر ماه سال ۱۳۵۹ رخ داد و بعد از آن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه غیرنظامی به وقوع پیوست که آن‌ ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ کشته و ۹۷ مجروح شده‌ است. این آمار تا دوم اردیبهشت ۱۳۸۴ به ۱۳۴۵ نفر رسید که اگر تعداد ۱۲۸ کشته حادثه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ و ۱۱کشته هواپیمای فالکن-۲۰ سپاه را به آن بیافزاییم این آمار تا آغاز شهریور ۱۳۸۵ به ۱۴۸۴ نفر می‌رسد. همچنین در ظهر روز چهاشنبه ۸۸/۴/۲۴ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام تهران در حوالی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۹ سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد. به گونه ای که بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی، تعداد ۱۷۲۰ نفر تا مرداد ۱۳۸۸ بر اثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. هر چند متاسفانه این آمار طی سال های اخیر نیز به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که طبق آمار موجود می توان سال 1387 را یکی از دردناک ترین سال ها برای صنعت هوایی و مردم کشور دانست چرا که سقوط هواپیما در این سال به طرز قابل تاملی افزایش یافت. به عنوان مثال 3 شهریور 1387: سقوط هواپیمای بوئینگ 737 ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با 90 مسافر که 70 نفر از آنان جان باختند.
27 بهمن 1387: هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. همچنین در 16 تیر1387 یک فروند هواپیمای شکاری اف-پنج ارتش ایران در حین انجام ماموریت در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان آن کشته شدند.
23 خرداد 1387: یک فروند کایت موتوردار نظامی حین بارریزی با چتر سقوط کرد و 2 سرنشین آن در دم جان باختند و در 26 فروردین 1387: یک فروند هواپیمای سوخو 24 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت 19 هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد که خوشبختانه خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.

 

توپولف پیشرو در سقوط هوایپما

بدیهی است که بر اساس اطلاعات واصله به مستقل آنلاین توپولف را می توان پیش رو در سقوط هواپیما دانست چرا که طی سالهای گذشته آمار سقوط این هواپیما در ایران بسیار بالا بوده و بعد از آن بوئینگ یکی دیگر از هواپیماهایی است که آمار بالایی در سقوط هواپیما دارد که البته در این میان بوئینگ 747 آمار به نسبت بالایی در سقوط هواپیما دارد تا جایی که برخی از مسافران به این دو هواپیما لقب هواپیمای مرگ نیز داده اند.

 

فاجعه بارترین سقوط هواپیما در دنیا

به طور حتم فاجعه 11 سپتامبر را می توان یکی از دردناک ترین سقوط های هواپیما در دنیا عنوان کرد که علت اصلی آن هواپیما ربایی و حملات تروریستی بود، در مرحله بعدی فاجعه فرودگاه ترنیف که دو هواپیمای بوئینگ با یکدیگر برخورد کردند و علت این حادثه خطای خلبانان شناخته شد، پرواز هواپیما ایر ژاپن که به دلیل نقص فنی و تعمیرات نادرست تنها پس از گذشت چند دقیقه از پرواز بوئینگ سقوط کرد.

باید یادآور شد که تصادم چرخی‌دادری به دلیل خطای خلبان، پرواز 981  ترکیش ایر به دلیل نقص فنی، پرواز182 ایرابندیا به دلیل بمب گذاری، پرواز 163 هواپیما سعودی به دلیل آتش سوزی در قسمت بار، پرواز شماره 17 هواپیمای مالزی به دلیل ساقط کردن، پرواز شماره 655 ایران ایر به دلیل ساقط کردن و پرواز 007 هواپیمایی کره نیز به دلیل ساقط کردن در زمره فاجعه بارترین سقوط هواپیما شناخته می شود.

سوانح هواپیما بوئینگ 707

صبح ۲۴ دی ۱۳۹۷، یک فروند بوئینگ ۷۰۷ باری متعلق به نیروی هوایی ارتش در فرودگاه فتح کرج دچار سانحه شد و پس از برخورد با دیوارهٔ انتهای باند، وارد شهرک ویلایی پشت فرودگاه شد. این هواپیما حامل محموله گوشت از مبدأ بیشکک، پایتخت قرقیزستان، بود و قرار بود در فرودگاه پیام کرج فرود بیاید. در این سانحه ۱۵ تن از ۱۶ سرنشین هواپیما جان باختند. تنها بازمانده، یکی از مهندسان پرواز هواپیما بود. گفته می‌شود کشته‌شدگان ۱۵ مرد و ۱ زن بودند.

پرواز شماره ۱۷۱ هواپیمایی ساها در ۳۱ فروردین ۱۳۸۴ از فرودگاه بین‌المللی کیش به مقصد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در تهران پرواز کرد اما در هنگام فرود دچار حادثه شد و در رودخانه کن سقوط کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها