محمد علی نجفی در اولین جلسه دادگاه/ برخی نهادها من را مجبور به عقد میترا استاد کردند

مستقل آنلاین/ گروه اجتماعی- اولین جلسه دادگاه محمد علی نجفی وزیر اسبق دولت سازندگی در حالی برگزار شد که اولیاء دم در جلسه حضور نداشتند.

محمد علی نجفی در اولین جلسه دادگاه/ برخی نهادها من را مجبور به عقد میترا استاد کردند

امروز 22 تیر ماه آغاز اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی است. محمد علی نجفی وزیر پیشین آموزش پرورش دولت سازندگی در خردادماه سال جاری به دلیل قتل همسر جوانش دستگیر و به زندان فرستاده شد. دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی از ساعاتی پیش در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی آغاز شده است. قاضی کشکولی با  مهم خواندن این مسئله اجتماعی و امکان تکرار آن در جامعه خواست تا الزمات اخلاقی در دادگاه رعایت شود. در ادامه قاضی‌ از نماینده دادستان خواست کیفرخواست را بخواند.

قاضی شهریاری نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست پرونده اتهامات محمدعلی نجفی گفت:او متهم به مباشرت در قتل عمد همسر دوم خود مرحوم میترا استاد ۳۶ ساله با سلاح گرم و دوم حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و دیگر ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح غیرفوتی است. سپس بازرسی کارآگاهان در منزل شخصی مشخص شد که آپارتمان مذکور به هم ریخته و حکایت از  اسباب‌کشی هفته قبل از حادثه داشته است. همچنین یک دست نوشته از نجفی پیدا شد مبنی بر اینکه در یکسال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خونریزی و توافق مشکلات را حل کنیم اما او هیچ راهکاری را مبنی بر طلاق توافقی و گرفتن تمام حقوق خود، نپذیرفت.

در این دست نوشته تاکید شده «همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید، هم‌بستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد با تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید می‌کرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست‌بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهین‌های زشت قرار می‌داد.» محمد علی نجفی در خصوص به کار بردن کلمه مهدور الدم در یادداش خود اظهار کرد: می‌دانستم که به دلیل قتل تحت فشار زیادی قرار خواهم گرفت برای همین این کلمه را به کار بردم تا از بار فشارها کم کنم.

میترا استاد چند بار با مردان مختلف عقد کرده بود

محمد علی نجفی در این دست نوشته در خصوص نحوه آشنایی با میترا استاد بیان داشت: "مطالب را به مختصر می‌نویسم، البته دوست ندارم برخی از این مسائل در سطح عمومی پخش شود، میترا استاد اردیبهشت 96 به دیدن من آمد، آن موقع خیلی محجبه و با چادر و روسری بود، پس از مدتی تقاضای دیدار خصوصی از من کرد که آن دیدار منجر به ایجاد احساس علاقه بین طرفین شد، میترا می‌گفت مطلقه و مسلمان است اما مشخص شد که قبل از مسلمان شدن با فردی رابطه داشته، بعد با دیپلماتی آشنا و مسلمان شد، چند بار با افراد مختلف عقد کرده بود، در نهایت با بافتن دروغ‌هایی در تیرماه به عقد موقت من درآمد که خیلی اشتباه کردم. محمد علی نجفی همچنین بیان داشت که با دخالت برخی از نهادها مجبور شدم میترا استاد را با قبول مهریه‌ای سنگین به عقد خود در بیاورم.

زهرا نجفی (دختر محمد علی نجفی) ، علیرضا بربری (داماد محمد علی نجفی) و (آقازاده راننده متهم) به عنوان مطلع در جلسه حاضر شدند. همة اولیای‌دم در جلسه حضور پیدا نکردند (البته مسعود استاد برادر مرحومه استاد در دادگاه حاضر است). در ادامه اظهارات پسر مقتوله در روز وقوع جنایت در دادگاه بیان شد.

 قاضی محمد شهریاری، نماینده دادستان و سرپرست دادسرای امور جنایی در خصوص اظهارات پسر مقتول گفت: مهیار صفری، پسر 16 ساله میترا استاد در تحقیقات به عمل آمده می‌گوید: در ساعت 12:20 تا 12:30 مورخ 7 خرداد 98 به داخل منزل مادرم برای گرفتن پول آژانس مراجعه کردم دیدم دو نفر غریبه (راننده و داماد آقای نجفی) همراه با دختر نجفی مقابل در هستند، پس از ورود به منزل با پیکر خونین مادرم مواجه شدم، فکر نمی‌کردم مرده باشد از دختر آقای نجفی خواستم با اورژانس تماس بگیرد و هر چه با نجفی تماس می‌گرفتم تلفن همراهش خاموش بود، نجفی از شب گذشته در آپارتمان بود، صبح حدودا ساعت 9 می‌خواستم از خانه خارج شوم که آقای نجفی داخل خانه بود، آقای نجفی با مادرم درگیری لفظی و بدنی داشت و گفته بود در خانه اسلحه ندارد.

سرپرست دادسرای ویژه قتل پایتخت در ادامه گفت: در  یادداشتی که محمد علی نجفی نوشته است آمده مشکلات عمیق‌تر می‌شد و میترا بارها توهین کرده و به من تهمت میزد و تهدید به افشای ارتباطات و فاش کردن مسائل می‌کرد و امروز کارش را یکسره کردم. امیدوارم خدا مرا ببخشد و از همه دوستان و آشنایان پوزش می‌طلبم و تقاضای عفو دارم.

با برداشت از این دست نوشته‌ها احساس شد که (متهم) دست به خودکشی زده است. در نتیجه به منزل ولنجک دخترش و سپس ویلای لواسان رفتیم و بررسی‌ها را آغاز کردیم اما آنجا نبود. از همه دوستان او پرس و جو کردیم اما خبری نداشتند که در ساعت ۱۹ همان روز نجفی خود را به پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی معرفی کرد.

او (نجفی) گفته "به سمت حمام رفته و اسلحه را مسلح کردم البته اشتباه کردم که  مرتکب قتل شدم و در مدت ۸ ماه عقد موقت و یکسال عقد دائم تماماً درگیری و جدل داشتیم و مدام به خانواده‌ام توهین می‌کرد. مجموعه این اختلافات وجود داشت حتی به درگیری فیزیکی منجر و چند بار منجر به ضرب و جرح شد و حتی میترا استاد چاقوکشی کرد. به او پیشنهاد طلاق دادم اما او گفت که می‌خواهم از تو و دخترت انتقام بگیرم.

زهرا نجفی نیز در ادامه به دادگاه اظهار داشت: در خانه بودم که راننده پدرم ( آقای آقا زاده) آمد و نامه را به من داد. نامه خیلی طولانی بودم و پدرم در انتهای نامه از همه حلالیت خواسته بود. فوری به همسرم تلفن کردم تا خود را برساند. راننده پدر گفته بود شلوار پدر خونی بوده که من را مضطرب و هراسان کرده بود. به اتفاق همسرم به محل حادثه رفتیم و در را گشودیم. جنازه را غرق در خون دیدیم، تلاش کردیم که بدنش را احیا کنیم اما بی‌فایده بود.

در ادامه داماد محمد علی نجفی( علی رضا بدری) به دادگاه گفت : سر کار بودم که زهرا با من تماس گرفت و گفت اتفاق بدی رخ داده است. ابتدا گمان کردم برای دکتر اتفاقی افتاده است، وقتی به منزل رسیدیم در قفل بود که با کلید در را گشودیم. راننده دکتر جسد را در حمام پیدا کرد. ابتدا گمان نمی‌کردیم که خانم استاد مرده باشد. با اورژانس تماس گرفتیم و سعی کردیم به میترا استاد تنفس مصنوعی بدهیم اما متوجه شدیم که خون از جای گلوله بیرون می ریزد و متوجه شدیم او تمام کرده است. پسر خانم استاد هم با ما به محل حادثه رسیده بود. سعی کردیم او با جسد خون آلود مادرش مواجه نشود.

علی رضا بدری در خصوص اختلافات خانوادگی مقتول با خانواده  محمد علی نجفی اظهار داشت: تا حدودی در جریان بودم. چند ماهی بود دکتر به خواسته خانم استاد با دختر و همسر سابقش قطع رابطه بود.

 

افشاگری در روزنامه‌ها توسط میترا استاد

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: متهم اعلام کرده که مقتوله در روزهای آخر قصد افشاگری از طریق مصاحبه با خبرنگار انصاف‌نیوز را داشته است که به همین دلیل خبرنگار انصاف نیوز را دعوت کردیم و از او تحقیقات لازم به عمل آمد. طبق تحقیقات صورت گرفته از معصومه رشیدیان او گفته که به دنبال علت استعفای شهردار تهران بوده سوالاتی در این رابطه برای همه وجود داشته است. لذا از طریق یک کانال تلگرامی شماره میترا استاد را پیدا کرده و در تاریخ 11 آبان 97 مصاحبه‌ای با او انجام داده و قرار بوده مصاحبه دیگری در دی 97 انجام شود که به بعد موکل می‌شود. میترا استاد در تاریخ 6 خرداد تماس گرفته و برای 7 خرداد قرار مصاحبه می‌گذارد اما شب قبل از وقوع قتل به خبرنگار پیامک می‌دهد که سفری برایش پیش آمده و نمی‌تواند مصاحبه را انجام دهد و مصاحبه را به روز دیگر موکول می‌کند.

پایان جلسه اول دادگاه محمد علی نجفی

شهریاری اولیای دم مقتول را پدر، مادر و فرزند وی خواند و افزود:‌ اولیای دم مقتول با حضور در شعبه بازپرسی همگی تقاضای قصاص متهم را کرده‌اند.

قاضی کشکولی در پایان جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی در رابطه با عدم حضور اولیای دم در این جلسه، گفت: به هر حال آن‌ها تصمیم گرفتند که وکیل معرفی کنند البته ضروری است که در جلسه بعدی دادگاه بیایند.

وی در پاسخ به اینکه عدم حضور آن‌ها آیا خللی به جلسه وارد می‌کند، گفت: در روند رسیدگی به پرونده خللی ایجاد نخواهد شد.قاضی کشکولی در مورد اینکه عدم حضور فرزند میترا استاد به دلیل مشاهدات عینی آیا مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر، پاسخ داد: در مورد ماهیت پرونده بهتر است صحبت نشود. وی در مورد تعداد برگزاری جلسه رسیدگی گفت: بستگی به دفاع طرفین دارد. قاضی کشکولی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی‌ها اصرار دارند شهردار اسبق تهران قتل را به گردن گرفته، گفت: این موضوع در رابطه با ماهیت پرونده است و اجازه دهید در جلسه دادگاه بررسی شود.

وی همچنین در مورد اینکه گفته شده شاید این پرونده ختم به صلح و سازش شود، گفت: بهتر است این موضوع را از خودشان بپرسید. اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به پایان رسید و به گفته قاضی محمدی‌کشکولی جلسه بعد ساعت 9 روز چهارشنبه 26 تیر برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها