مستقل آنلاین تحلیل می کند:

دهن‌کجی به حقوق کارگران با قراردادهای سفید امضا

متاسفانه علی رغم اعلام غیر قانونی بودن قراردادهای سفید امضا هنوز شاهد عدم برچیده شدن بساط این قراردادها هستیم قراردادهایی که به راحتی حقوق کارگر و یا کارمند نادیده گرفته می شود.

دهن‌کجی به حقوق کارگران با قراردادهای سفید امضا

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

 

گفتنی است با افزایش معضل بیکاری در جامعه شاهد رونق گرفتن قراردادهای سفید امضا از سوی برخی از کارفرمایان هستیم قراردادهایی که متاسفانه نه تنها مشمول بیمه نمی شود بلکه حقوق فرد نیز به طور کامل و طبق مصوبات قانونی پرداخت نخواهد شد که این مسئله می‌تواند مشکلات عدیده ای را با خود همراه کند.

نبود امنیت شغلی در سایه رواج قراردادهای سفید امضا

به طور کلی باید در نظر داشت یکی از مهمترین معایب افزایش قراردادهای سفید را می توان نبود امنیت شغلی و به دنبال آن کاهش راندمان کاری عنوان کرد چرا که امروزه متاسفانه بسیاری از کارگران و کارمندان تنها بنا به دلایل غیرتخصصی از  کار خود اخراج می‌شوند که این موضوع می‌تواند نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از  دیدگاه اجتماعی، روحی و روانی نیز آثار منفی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

اجرایی نشدن قوانین موجود

بدیهی است که امروزه قوانین متعددی در خصوص ممنوع بودن قراردادهای سفید امضا و لازم الاجرا می باشد اما این در حالی است که متاسفانه بسیاری از کارفرما یا به راحتی این قوانین و نادیده و هنوز از قراردادهای سفید امضا استفاده می کند که این خود می تواند برای کارگر بسیار آسیب زا باشد چراکه در بیشتر موارد  از کمترین حقوق قانونی خود بهره مند خواهند شد. همچنین در صورت بروز مشکل نیز نمی‌توانند شکایتی داشته باشد بنابراین در شرایط موجود بازار کار که اشتغال معضلی حل نشدنی است بسیاری از کارفرمایان از شرایط موجود به نفع خود استفاده می کنند و تنها به دلیل نبود نظارت کافی شاهد رواج قراردادهای سفید امضا هستیم.

نگاهی به قوانین موجود

جالب است بدانیم که بر اساس قوانین موجود «براساس قانون مجازات اسلامی، سوءاستفاده از هرگونه سفید امضا تا ۳ سال حبس برای فرد سوءاستفاده کننده به دنبال دارد؛ تسویه‌های سفیدی که کارفرمایان از کارگران می‌گیرند نیز مشمول همین الزام قانونی است؛ اما با توجه به اینکه اثبات این موضوع در دادگستری زمان‌بر است  و در عین حال، برای کارگر بیکار و بدون درآمد، هزینه‌بر نیز هست، این الزام قانونی نتوانسته تا امروز مشکل کارگران را حل کند؛ بنابراین باید در عرصه روابط کار به دنبال راهکاری برای تامین امنیت شغلی کارگران باشیم تا بغرنجِ تسویه‌های سفید امضا به صورت اصولی مرتفع شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار و کارفرما در زمره مهمترین دلایل رواج قراردادهای سفید امضا می باشد چراکه امروزه با آمار بالای نیروی کار مواجه هستیم نیروی کاری که با کمترین امکانات و مزایا حاضر به فعالیت هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها