یک جامعه شناس مطرح کرد

کور شدن انگیزه ازدواج با گرانی و بیکاری

افزایش روابط نامشروع در سایه تجرد گرایی

یک جامعه شناس درباره تبعات تجرد گرایی در جامعه گفت: تجرد گرایی می تواند زمینه ساز افزایش معضلات اجتماعی در جامعه شود.

کور شدن انگیزه ازدواج با گرانی و بیکاری

گروه اجتماعی مستقل آنلاین/الهام صمدزاده

 

امان الله قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره مطلب فوق اظهار داشت: افزایش روابط نامشروع و همچنین بر هم خوردن نظام خانواده می تواند از جمله مهمترین پیامد های منفی افزایش تجرد گرایی در جامعه باشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین پیش بینی می شود در چنین شرایطی سلامت آینده جامعه نیز به مخاطره بیفتد. چرا که تجربه گرایی می تواند به مثابه برهم خوردن تعادل اجتماعی فرهنگی یا حتی اقتصادی حاکم بر جامعه باشد.

قرایی مقدم گفت: کاهش جمعیت و افزایش بحران سالمندی از دیگر معایب تجرد گرایی محسوب می شود هرچند باید و افزایش آمار سقط جنین نیز اشاره کرد.

وی بروز مشکل در تامین نیروی انسانی از دیگر مشکلات پیش روی تجرد گرایی دانست و ادامه داد: در جامعه ای که جوانان تمایل به ازدواج ندارند بقای نسل و در نهایت نیروی انسانی نیز با مشکل مواجه خواهد شد که در این صورت مجبور به واردات نیروی انسانی از کشورهای دیگر هستیم که این موضوع به تنهایی می تواند تبعات منفی بسیار گسترده‌ای را از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و یا حتی سیاسی به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال  در سال ۱۹۷۰ تنها کشوری که با سقط جنین مخالف بود آمریکا بود چرا که بر این باور بودند سقط جنین می تواند باروری را به خطر بیندازد و در نهایت نیروی انسانی به اندازه کافی تامین نشود. بنابراین در آن زمان سقط جنین در آمریکا به طور کامل ممنوع شد.

قرایی مقدم در ارتباط با دلایل کاهش تمایل افراد به تشکیل زندگی مشترک گفت: وجود مشکلات اقتصادی و همچنین تغییر خرده فرهنگ ها نقش به سزایی در کاهش تمایل افراد به ازدواج دارد چرا که امروزه در سایه رواج ازدواج سفید بسیاری از جوانان متاسفانه از ازدواج های قانونی به دلیل وجود مشکلات عدیده مانند مهریه‌های نسبتا بالا یا مشکلات دیگر روی گردان هستند که این خود نقش بسزایی در پایین آمدن آمار ازدواج دارد.

این جامعه شناس در ادامه افزود: افزایش تمایل افراد به ادامه تحصیل یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل به ازدواج است.

قرایی مقدم افزایش معضل بیکاری را در کاهش تمایل جوانان به ازدواج موثر ارزیابی کرد و گفت: نبود شغل مناسب و همچنین عدم استقلال مالی جوانان را می‌توان در زمره دیگر دلایل افزایش سن ازدواج را نام برد هرچند این عامل نقش بسزایی در کاهش تمایل به ازدواج دارد چرا که وجود مشکلات مالی می‌تواند در تشکیل خانواده یا بروز مشکلات جدی و در نهایت طلاق موثر باشد.

قرایی مقدم گفت: افزایش تنوع طلبی در میان جوانان نیز از دیگر دلایل کاهش تمایل جوانان به تشکیل زندگی از دیگر دلایل کاهش تمایل جوانان به تشکیل زندگی مشترک است. چرا که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته متاسفانه بسیاری از جوانان امروزه تنها با یک نفر در ارتباط نیستند که این خود می تواند نشان از شیوع تنوع طلبی و عدم پایبندی در میان بسیاری از جوانان باشد.

قرایی مقدم در خاتمه یادآور شد: عدم مسئولیت‌پذیری در میان برخی از جوانان نیز عاملی تاثیر گذار برای کاهش تمایل افراد به ازدواج می باشد. چرا که در حال حاضر به دلیل تغییر خرده فرهنگ ها بسیاری از جوانان چندان مسئولیت پذیر نیستند. بنابراین تمایل به تشکیل زندگی مشترک ندارند و به هر بهانه‌ای از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کند. ‌

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها