مستقل آنلاین گزارش می‌دهد

حاشیه نشینی زمینه ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی

جای خالی امکانات مناسب در حاشیه شهرها

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار مهاجرت در کشور هستیم که این خود می‌تواند آثار و پیامدهای منفی بسیاری را با خود به دنبال داشته باشد.

حاشیه نشینی زمینه ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/الهام صمدزاده

 

گفتنی است یکی از انواع مهاجرت ها مهاجرت از شهرها به حاشیه شهر یا از روستا به شهر می باشد. که این مهم بیشتر به دلیل نبود شغل مناسب وجود مشکلات اقتصادی یا شرایط اقلیمی رخ می‌دهد که متاسفانه طبق آمار موجود در سالهای اخیر به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است. به گونه ای که طبق گفته جعفر قادری نماینده سابق فارس در مجلس شورای اسلامی زمانی که هزینه های زندگی در شهر تهران افزایش پیدا می‌کند جمعیتی که از روستاها و شهرهای مختلف به تهران مهاجرت کردند به جای بازگشت به شهر و روستای خود در حاشیه شهر تهران ساکن می شوند.

بررسی پیامدهای منفی حاشیه نشینی

بنا به گفته جامعه شناسان، حاشیه‌نشین همواره می‌تواند نقش بسزایی در افزایش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد چراکه نبود کنترل و نظارت اجتماعی در این مناطق نقش بسزایی در جرم خیز بودن خواهد داشت.

هر چند در این مطلب باید یادآور شد که تمام افرادی که ساکن در این مناطق هستند مجرم نیستند اما احتمال بروز جرم در این مناطق در مقایسه با نقاط اصلی شهر به طرز معناداری افزایش پیدا خواهد کرد که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش آثار منفی حاشیه شهرها محسوب شود.

افزایش قیمت مسکن و رشد حاشیه نشینی

بنا به اظهار نظر محمد سعید ایزدی معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت مسکن نقش بسزایی در رشد حاشیه نشینی داشته است. به گونه ای که در حال حاضر ۶۴ درصد جمعیت شهرها در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. این کارشناس در گفتگوی خود با شرق  به شبکه‌های خوابگاهی در مجموعه شهری تهران اشاره می کند که متاسفانه مورد استقبال بیشتر برای سکونت قرار می گیرد.

به طور کلی باید در نظر داشت که گسترش حاشیه نشینی در مرحله اول ناشی از عدم تعادل است‌. بدین معنا که زمانی که با افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در کلان شهرها و به خصوص پایتخت مواجه می شویم، مردم برای انتخاب محل سکونت مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها هستند حاشیه هایی که از نظر فرهنگ با کلان شهرها تضادها یا تناقض های بسیاری دارد همچنین حضور فقر را می توان یکی دیگر از کلیدواژه های حاشیه شهرها عنوان کرد.

امکانات نامناسب در حاشیه شهرها

متاسفانه امروزه حاشیه شهرها از امکانات و خدمات مناسبی برخوردار نیستند، به گونه ای که بسیاری از افرادی که در این مناطق زندگی می کنند برای تامین مایحتاج خود و همچنین انجام امور روزمره خود در بسیاری از موارد باید به کلان شهرها یا شهرهای اصلی مراجعه کنند.

این گسترش عبور و مرور خود می تواند آثار منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد. از این رو انتظار می‌رود برای کاهش جرم خیزی و همچنین افزایش امکانات در حاشیه شهرها نیز خدمات مناسبی ارائه شود در غیر این صورت مهاجرت امکانات زیستی کم می‌تواند زمینه‌ساز بروز اعتراضات اجتماعی و مسائلی از این دست شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها