مستقل آنلاین بررسی می‌کند

افزایش دغدغه‌های مادران شاغل با تعطیلی پی در پی مهد کودک‌ها

تعطیلی بدون برنامه مدارس و مهدکودک‌ها نه تنها عاملی برای کاهش میزان یادگیری دانش‌آموزان خواهد شد بلکه می‌تواند مشکلات والدین شاغل را نیز افزایش دهد.

افزایش دغدغه‌های مادران شاغل با تعطیلی پی در پی مهد کودک‌ها

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

متاسفانه با افزایش روزهای تعطیلی مدارس و مهد کودک شاهد افزایش مشکلات والدین شاغل هستیم. چرا که به دلیل افزایش بیش از اندازه روزهای تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بسیاری از والدین مجبور به گرفتن مرخصی هستند اما این در حالی است طبق قانون کار افزایش درخواست مرخصی میسر نخواهد بود بنابراین بسیاری از مادران که دیگر بیش از این نمی تواند مرخصی بگیرند و از سوی دیگر کودکان خود را نیز نمی توانند تنها در خانه بگذارند که این موضوع  امروزه به یکی از معضلات اساسی مادران شاغل تبدیل شده است.

گفتنی است همواره مادران شاغل با دغدغه های بسیاری مواجه هستند که این خود می‌تواند نقش بسزایی در کاهش راندمان کاری و ساعت کار مفید آنها برجای بگذارد و حال در شرایط موجود که با افزایش بی رویه تعطیلی مدارس و مهد کودک ها مواجه هستیم برخی از مادران شاغل به اجبار کودکان  را به محل کار می آورند که این مسئله نه تنها برای سلامت کودکان مضر خواهد بود بلکه می‌تواند مشکلات عدیده دیگری را در محیط کار ایجاد کند.

احداث مهدکودک ها در ادارات

همانگونه که می‌دانیم کارشناسان بارها به این نکته اشاره داشتند که احداث مهدکودک در ادارات یا نزدیکی  محل کار می تواند آثار مثبت بسیاری را با خود به همراه داشته باشد چرا که یکی از دغدغه های مادر شاغل می کاهد. اما این در حالی است که بنا به دلایل مختلف این مهم در بسیاری از ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور اجرایی نشده است و حال در شرایط موجود که شاهد افزایش روزهای تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها هستیم با بروز مشکلات متعدد در محیط کار مواجه می‌شویم که این خود می‌تواند ناشی از نادیده گرفتن نظرات کارشناسی شده داشته باشد.

پرواضح است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته  دنیا مادران می توانند کودکان را با خود به محل کار ببرند و کارفرما نیز امکانات مناسبی را برای حضور کودک فراهم می کند. هر چند در این مجال باید یادآور شد که حضور کودکان در تمام مشاغل امکان پذیر نیست و همچنین این تصمیم مهم نمی‌تواند در تمام کشورها نیز اجرایی شود بنابراین ساخت مهدکودک در نزدیکی محل کار شاید با باورهای مردسالارانه حاکم بر جامعه همخوانی چندانی نداشته باشد‌

از سوی دیگر باید یادآور شد که یکی دیگر از مزایای ساخت مهد کودک گ یا مراکز نگهداری از کودکان در ادارات یا نزدیکی محل کار خود می تواند عاملی برای افزایش اطمینان خاطر مادران شاغل شود چرا که متاسفانه در بیشتر موارد شاهد این موضوع هستیم که کارمندان همواره نگرانی و دغدغه رسیدن به موقع به مهد کودک و تحویل فرزندان خود را دارند که این موضوع می‌تواند عاملی برای پایین آمدن راندمان کاری و یا افزایش مرخصی ساعتی شود مواردی که به تنهایی در کاهش کارکرد سازمان بسیار موثر خواهد بود.

متاسفانه امروزه در سایه وجود موارد ذکر شده و همچنین افزایش دغدغه های مادران بسیاری از کارفرمایان از استخدام زنان متاهل یا مادران به راحتی سرباز می زنند که این خود می تواند تبعات منفی گسترده ای را به دنبال داشته باشد. چرا که در حال حاضر میزان اشتغال زنان به طرز معناداری افزایش پیدا کرده و با توجه به افزایش سطح تحصیلات آنها و تاثیر گذار ایشان در بازارهای اقتصادی یا حوزه های اجتماعی نمی‌توان تنها به دلیل مادر بودن یا تاهل مانع از حضور زنان در بازارهای اقتصادی یا برخی از مشاغل شد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که تعطیلی بدون برنامه مدارس و مهدکودک ها نه تنها عاملی برای کاهش میزان یادگیری دانش‌آموزان خواهد شد بلکه می تواند مشکلات والدین شاغل را نیز افزایش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها