در گفتگو با پروفسور باهر مطرح شد

گرانی عاملی برای افزایش یاس اجتماعی

پدر جامعه شناسی ایران در خصوص یاس اجتماعی گفت: یاس اجتماعی می‌تواند بنا به دلایل مختلفی که ریشه در حال و گذشته دارد رخ دهد.

گرانی عاملی برای افزایش یاس اجتماعی

حسین باهر در گفتگو با خبرنگار ما و با اشاره به مطلب فوق افزود: وجود استرس در زندگی خود می‌تواند نقش بسزایی در ابتلا به یاس داشته باشد از این رو طبق بررسی‌های به عمل آمده یکی از مهمترین دلایل افزایش یاس اجتماعی را می توان وجود فشارهای روحی و روانی زیاد بر افراد جامعه دانست.

وی ادامه داد: گرانی و تورم را می توان یکی دیگر از دلایل بروز یاس اجتماعی نام برد. هرچند تحولات فرهنگی نیز در ایجاد یاس اجتماعی بسیار تاثیر گذار می باشد. به عنوان مثال ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه خود عامل موثر در بروز این پدیده به حساب می آید.

باهر نقش مدرنیته شدن را در اجتماعی مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: عبور از سنت ها و مدرنیته شدن بدون برنامه ریزی خود در اجتماعی بسیار موثر می باشد. بدین معنا که استفاده بدون فرهنگ سازی در شبکه های اجتماعی در ایجاد این ناهنجاری بسیار موثر است چرا که در حال حاضر بسیاری از موارد  زمانی وارد کشور و مورد استفاده واقع می شوند که فرهنگ سازی های لازم و برنامه ریزی های کارشناسی شده درباره آن صورت نمی گیرد که این خود می تواند بسیار آسیب زا باشد چرا که باید به خاطر داشت شبکه های اجتماعی به خودی خود آسیب زا نیست اما زمانی که برنامه‌ریزی صحیح در خصوص افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای مردم صورت نگرفته باشد و به یکباره این ارتباط جمعی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و به یقین آثار منفی آن بیشتر از ابعاد مثبت شبکه های اجتماعی خواهد بود.

واحد در ارتباط با نقش خانواده در روز یاس اجتماعی گفت: در گذشته خانواده به مثابه مثلث متساوی الاضلاع بود اما این در حالی است که امروزه خانواده به مثابه مثلث متواری الاضلاع تبدیل شده است بدین معنا که یا خانواده تشکیل نمی شود و یا اینکه از دوام و استحکام چندانی برخوردار نیست که این خود می‌تواند در ایجاد یاس و یا افزایش آن بسیار موثر باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اغتشاشات موجود در خانواده ها که امروزه باعث عدم تشکیل خانواده و یا از هم پاشیدن خانواده شده است می تواند تبعات منفی گسترده ای را بر اعضای خانواده بر جای بگذارد به گونه ای که امروز اعضای خانواده در سایه وجود این معضل با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و افسردگی در بسیاری از افراد خانواده به چشم می‌خورد.

وی افزود: امروزه این نیاز احساس می شود که از دموکراسی باید به سمت شایسته سالاری حرکت کنیم که این خود نقش به سزایی در کاهش یاس اجتماعی دارد چراکه استفاده از افراد شایسته در پست ها و یا مشاغل مختلف خود می‌توانند انگیزه و امید زندگی در افراد را به طرز معناداری افزایش دهد. به عبارت بهتر باید هر فردی را که در هر پستی انتخاب می کنیم خیرالموجودین باشد.

باهر در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افراد بر این باور هستند که شادی خلاف شریعت دین است اما این در حالی است که شاد کردن افراد باعث شادی خداوند می شود اما این شادمانی باید حلال باشد مانند خدمت به خلق حل مشکلات مردم ارائه آموزش‌های رایگان در صورت امکان و مواردی از این دست را می‌توان نوعی شادمانی حلال دانست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها