زنان و خشونت های خیابانی

مستقل آنلاین / صبا عرب زاده- دو جنس وقتی از یکدیگر جدا باشند با هم مشکل ارتباطی پیدا می کنند، و اینگونه است که یک مرد نمی داند با یک زن چگونه باید برخورد کند و بالعکس.

زنان و خشونت های خیابانی

زنان و دختران در محیط های مختلف اجتماعی همواره به شکل های مختلفی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، این خشونت ها انواع مختلفی دارند از متلک های خیابانی تا دست درازی های گستاخانه،  در مواردی حتی ممکن است این خشونت ها نه به شکل کلامی رخ بدهد و نه به صورت جنسی بلکه به صورت نمودی از نا برابری اجتماعی در محیط های کاری خود را نشان دهد. یا حتی به صورت لمس های دوستانه ای که زنان و دختران را معذب و مکدر می کند اما بنابر ملاحظاتی سکوت می کنند!

 این روزها خبرهای حوادث را که میخوانی میبینی این خشونت ورزی علنا و به شکلی بارزتری خود نمایی می کند،  در کشور هند اخبار مربوط به تجاوز به دختران و قتل آنها بعد از تجاوز به میزان بسیار زیادی بالاست! اما آخرین خبر مربوط به ایران بود،  دختری که به دلیل تجاوز سه مرد خودش را از پل هوایی حلق آویز می کند خبر شوکه کننده ای بود که در این رابطه پخش شد. به راستی چرا یک چنین میلی به خشونت ورزی در میان انسان ها وجود دارد و چرا به چنین شکل ظالمانه ای بروز می کند؟

در همین مورد خبرنگار مستقل آنلاین  با دکتر امیر حسین صالحی  جامعه شناس در این باره گفتگوی کوتاهی داشت، او نگاه متفاوتی به مسئله خشونت نسبت به زنان دارد، وی این مسئله را مربوط به ساختار قدرت در اجتماع می داند و معتقد است خشونت امری است که در جامعه از سوی افراد قدرتمند نسبت ضعفا اعمال می شود.

صالحی دراین خصوص مثال سالمندان را عنوان کرد و بیان داشت: این خشونت نسبت به سالخوردگان، کودکان و به خصوص معلولان اعمال می شود اما هر کدام در رابطه با  خصوصیات سوژه مورد نظر شکل خاص خود را می گیرد، فضای شهری که برای زندگی معلولان و تردد آنها ساخته نشده و امکان فعالیت آن ها و همچنین حضور آنها را در جامعه فراهم نمی کند و سالخوردگانی که خانه نشین شده اند چون فضا برایشان مناسب نیست، اینها همه شکلی از خشونت است که جامعه نسبت به گروه های ضعیف تر از خود نشان می دهد، که این خشونت در خصوص زنان  به شکل خشونت جنسی خودش را نشان می دهد،.

صالحی  همچنین افزود این خشونت ها تنها جنسی نیست در محیط های کاری می بینید که زنان معمولا کمتر از مردان حقوق می گیرند، خیلی مواقع بیمه آنها پرداخت نمی شود و جایگاهشان معمولا به عنوان مدیر تعریف نشده است. وی ساختار قدرت را زور اعمال شده از جانب گروهی بر گروه دیگر تعریف کرد و در این خصوص افزود ساختار قدرت در خصوص زنان از دل پدر سالاری ایرانی بیرون آمده است، ساختاری که آن هم به نوعی از ساختار اقتصادی نشات گرفته، پدری قدرتمند که پول در اختیار اوست.

این جامعه شناس اما معتقد است در ایران انقلاب هایی نیز در این خصوص شکل گرفته، انقلاب هایی که با حضور زنان و دختران در دانشگاه و در متن نقش های اجتماعی خود را نشان می دهد که قدرت چانه زنی را در زنان افزایش داده است.

صالحی همچنین به این نکته اشاره کرد که مسئله خشونت نسبت به زنان به بحث ساختاری جامعه بر می گردد او همچنین به مسئله جدا سازی دختران و پسران از یکدیگر اشاره کرد و اضافه کرد جدای از مسئله ساختار قدرت  این دو جنس وقتی از یکدیگر جدا باشند با هم مشکل ارتباطی پیدا می کنند، و اینگونه است که یک مرد نمی داند با یک زن چگونه باید برخورد کند  و بالعکس، طوری که حتی این برخورد به شکلی خشونت آمیز خود را نشان می دهد. فاصله ذهنی بین این دو بسیار زیاد است و نسبت به هم عدم شناخت  و به خصوص عدم اعتماد لازم را دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها