مستقل آنلاین بررسی می‌کند

دین‌گریزی در سایه انجام رفتارهای انحرافی در ماه محرم

امروزه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و در پی آن اعمال سخت‌گیری‌ها و نظارت هرچه بیشتر از سوی پلیس شاهد این مهم هستیم که قمه زنی از سطح خیابان‌ها به حمام‌های قدیمی یا زیرزمین‌ها منتقل شده است. اتفاقی که نه تنها نمی‌تواند نشانه‌ای از عزاداری باشد بلکه خود عاملی برای به خطر افتادن سلامت افراد است.

دین‌گریزی در سایه انجام رفتارهای انحرافی در ماه محرم

 مستقل آنلاین / الهام صمدزاده-سرویس اجتماعی: متاسفانه طی سالهای گذشته با آغاز دهه اول ماه محرم شاهد انجام برخی رفتارهای انحرافی از سوی بعضی از افراد به خصوص جوانان هستیم که این خود می تواند حرمت این ماه را به زیر سوال ببرد. تا جایی که بنا به گفته روانشناسان بسیاری از جوانان با درست کردن ظاهر خود با تم عزاداری تنها قصد بیشتر دیده شدن و یا جلب توجه دارند.

گفتنی است که با آغاز مراسم عزاداری در سطح شهر، شاهد حضور خانم ها و یا آقایان با پوشش و آرایش نامتعارف و یا به اصطلاح آرایش مخصوص شب های محرم هستیم اتفاقی که طی این چند شب در بسیاری از آرایشگاه های سطح شهر بسیار به چشم می خورد اما این در حالی است که این گونه رفتارها خود می تواند نشان از عدم درک دلایل عزاداری و همچنین مسائل پیرامون آن را داشته باشد به گونه ای که طبق اظهار نظر کارشناسان رفتارهای انحرافی خود می تواند دستاویزی برای دشمن محسوب شود.

 قمه زنی در زیرزمین های خانه ها

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی از مهمترین و بارزترین رفتارهای انحرافی افراد در دهه اول ماه محرم را می توان قمه زنی در صبح روز عاشورا عنوان کرد اتفاقی که تا چند سال گذشته به صورت علنی در میدان ها و یا کوچه پس کوچه های شهر اتفاق می افتاد اما امروزه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و در پی آن اعمال سخت گیری ها و نظارت هرچه بیشتر از سوی پلیس شاهد این مهم هستیم که قمه زنی از سطح خیابان ها به حمام های قدیمی و یا زیرزمین ها منتقل شده است اتفاقی که نه تنها نمی تواند نشانه ای از عزاداری باشد بلکه خود عاملی برای به خطر افتادن سلامت افراد نیز می باشد تا جایی که بنا به گفته برخی از فقها در هیچ جایی انجام قمه‌زنی اشاره نشده است و این رفتار  تنها یک حرکت انحرافی محسوب می شود  به گونه ای که برخی از شبکه‌های معاند با پخش  تصاویر مربوط به قمه زنی  جلوه نامناسبی از کشور را به نمایش می گذارد که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود انجام این رفتارهای انحرافی از سوی عزاداران حسینی در این روز ها مشاهده نشود چرا که انجام این رفتار ها باعث به خطر افتادن سلامت آنها خواهد شد و همچنین بنا به گفته فقهای شیعه انجام این کار می‌تواند موجب وهن شیعیان شود.

 جالب است بدانیم که بر اساس تحقیقات صورت گرفته قمه زنی یکی از مراسم صبح روز عاشورا به حساب می آمد که بیشتر در شهرهای مانند تهران، زنجان و اردبیل انجام می شود و طبق گفته روانشناسان در حال حاضر این رفتارها بیشتر از سوی جوانانی که تمایل بالا به هنجار شکنی دارند انجام می شود. اما این در حالی است که در گذشته قمه زنی را بیشتر افراد متعصب به عزاداری امام حسین انجام می دادند.

یکی دیگر از رفتارهای انحرافی مخصوص دهه اول محرم را می توان برداشتن علم های بسیار سنگین عنوان کرد علم هایی که برداشتن آن شاید توسط یک فرد بسیار سخت است به گونه‌ای که برخی از افرادی که اقدام به برداشتن علم می کند  با مشکلات ستون فقرات و یا گرفتگی عضلات مواجه می‌شوند. همچنین باید یادآور شد که برداشتن علم  و چرخاندن آن در سطح خیابان‌ها خود می تواند عاملی برای افزایش ترافیک محسوب شود اتفاقی که نمی تواند به یقین نشانه عزاداری محسوب شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که انتظار می رود نظارت بیشتری بر نوحه ها و یا سوگواری های برخی از مداحان نیز انجام شود چراکه استفاده از شعر آهنگ های غربی و یا همچنین بیان برخی از مسائل که به یقین ریشه در واقعیت ندارد خود می تواند عاملی برای دین گریزی هر چه بیشتر افراد شود از این رو اعمال نظارت هرچه بیشتر عاملی برای سالم سازی برگزاری مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها