جرم رابطه بین زن مرد و مجازات آن

منظور از رابطه نامشروع چیست؟

ابتدا باید به تعریف رابطه بپردازیم. رابطه در لغت به معنی ربط دادن و پیوستگی است.

چناچه روابط بین زن و مرد بالغ از طریق شرعی و مجاز انجام نپذیرد رابطه نامشروع رخ داده است. هرچند این رابطه در حد نوشیدن چای در کافی شاپ و یا قدم زدن در خیابان باشد که در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه از آن بی خبرند. در دین مبین اسلام این رابطه حرام میباشد و در قانون اسلامی ما دارای مجازات است و فرد مرتکب شونده مجرم شناخته می شود.

رابطه نامشروع

نکته‌ای که وجود دارد این است که رابطه نامشروع صرفا به معنای رابطه جنسی نمیباشد هر رابطه ای که خلاف عنف باشد و جامعه آن را نپذیرد رابطه نامشروع نامیده می شود.

حلاق طلاق برای زن در صورت اثبات روابط نامشروع

یکی از راه هایی که زن میتواند از شوهر خود طلاق بگیرد اثبات رابطه نامشروع است. در صورتی که زن بتواند رابطه غیرشرعی همسر خود را با دیگری اثبات کند دادگاه به وی حق طلاق خواهد داد.

بهتر است بدانید که رابطه نامشروع یکی از جرایم منافی عفت میباشد بنابراین نیازی به شاکی خصوصی ندارد و حتی اگر فرد رضایت دهد مجازات فرد از بین نخواهد رفت و جنبه عمومی جرم به قوت خود باقیست.

مجازات جرم روابط نامشروع چیست

در قانون اسلامی ما برای این جرم حبس در نظر نگرفته شده است و تنها مجازات آن شلاق است و میزان آن ۹۹ ضربه خواهد بود که قابل تبدیل به جریمه نقدی می باشد . مبلغ جریمه نقدی را قاضی بر اساس شدت ارتکاب جرم تعیین میکند.

نحوه شکایت از همسر بابت رابطه نامشروع

برای شکایت از فرد مرتکب شونده رابطه باید دلایل قانونی کافی ارائه شود و بتوان آن را اثبات کرد. اما بر اساس قانون ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی در صورتیکه دلایل کافی برای اثبات این جرم وجود نداشته باشند دادگاه از هرگونه تحقیق و بازجویی برای کشف امور پنهان و خصوصی سرباز می زند. به جز در مواردی که ارتکاب به جرم با اکراه، زور، اغفال و … همراه باشد که در این موارد شامل ماده 241 نخواهد شد.

راه های اثبات رابطه نامشروع

بهترین گزینه برای اثبات این روابط خود متهم است اما به غیر از او می توان به عکس، فیلم، پیام‌های رد و بدل شده در وسایل ارتباطی در بستر فضای مجازی استناد نمود البته تمامی این موارد تنها برای کمک کردن به قاضی برای یافتن حقیقت به کار می آیند و نظر نهایی را قاضی صادر خواهد کرد.

اثبات و حکم جلب رابطه نامشروع

در صورتی که این روابط از طریق پیام کوتاه صورت گرفته باشند مرجع ذی صلاح می ‌تواند از طریق اپراتورهای تلفن همراه پرینت اطلاعات تماس و پیام کوتاه را اخذ نماید. جالب است بدانید که اپراتور ها موظفند اطلاعات تماس را تا ۶ ماه ثبت و ضبط نمایند. بنابراین این اطلاعات نهایتاً به ۶ ماه قبل باز می گردد. دریافت پرینت اطلاعات تلفن همراه همسر بدون مجوز دادگاه ممکن نمی باشد.

جرم رابطه نامشروع

اگر این روابط در برنامه های خراجی مانند تلگرام یا اینستاگرام رخ داده باشد و پس از وقوع جرم اطلاعات پاک شده باشند دسترسی به آنها ممکن نیست. بنابراین برای اثبات جرم از طریق فضای مجازی باید اسناد و ادله کافی مانند عکس از صفحه چت موجود باشد و در صورت عدم دسترسی به این مدارک و انکار متهم جرم اثبات نخواهد شد.

آیا حجاب ربطی به رابطه نامشروع دارد؟

به طور کلی انجام کاری که مخالفت داشته باشد با عفت عمومی جرم محسوب می شود. قضیه رابطه نامشروع صرفا فقط مختص به رابطه جنسی نبوده است. بلکه اگر کاری خلاف عفت عمومی باشد، به زبانی دیگر، جامعه آن را قبول نکند، جزء رابطه نامشروع به حساب می آید.

نگاه قانون به رابطه نامشروع

به نقل از وکیل رابطه نامشروع اصفهان همانطور که گفته شد، جرم محسوب می شود و قانون برای آن مجازاتی تعیین کرده است. همچنین این جرم، احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد. اصطلاح غیرقابل گذشت بودن رابطه نامشروع به این معنی می باشد که، باعث بوجود آمدن بی نظمی در جامعه می شود و جز جرایم غیرقابل گذشت به حساب می آید. به این نکته نیز باید توجه داشت که درصورت وقوع رابطه نامشروع، اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد و یا اینکه فرد رضایت دهد، مجازات مجرم از بین نمی رود.

ارتباط بین حق طلاق و رابطه نامشروع

یک سری موارد وجود دارد که زن می تواند با اثبات آن ها از همسر خود طلاق بگیرد. این موارد مانند:

  • ازدواج شوهر بدون اجازه گرفتن از زن.
  • وقوع رابطه نامشروع.

اثبات حرج و عسر

به زبان ساده یعنی تحمل زندگی برای زوجه به قدری سخت می شود که مایل به خاتمه دادن به زندگی مشترک می باشد. البته این سختی خود شامل موارد خاصی می باشد مانند: ترک زندگی توسط مرد (6 ماه متوالی یا ماه های مختلف در مدت 1 سال بدون عذر موجه)، اعتیاد، حبس شدن بیشتر از 5 سال و موارد این چنینی.

شرایط تعلق ارث هنگام بوجود آمدن رابطه نامشروع چگونه است؟

ممکن است در بعضی موارد اتفاق بیفتد که خانمی بعد از ازدواج کردن، با یک مردی رابطع نامشروع برقرار کند، در شرایطی که شوهر بتواند این امر را اثبات کند، هیچ ارثی به خانم تعلق نمی گیرد. اما موارد بسیار نادری ممکن است شوهر با اثبات کردن جرم رابطه نامشروع، بر اثر اتفاق، بیماری و غیره فوت شود. هنگام تقسیم ارث با اینکه جرم رابطه نامشروع ثابت شده است، ولی ارث به او تعلق می گیرد.

پرداخت مهریه بعد از بوجود آمدن رابطه مشروع

در ابتدا هنگامی که زن و مرد ازدواج می کنند، میزان مهریه در سند ازدواج مشخص می شود. تحت هر شرایطی که طلاق از طرف مرد انجام بپزید، باید مهریه را پرداخت کند.

حال، اگر در شرایطی زن، با فرد دیگری رابطه نامشروع برقرار کند و شوهر نیز بتواند این امر را اثبات کند، با همه این شرایط، بازهم مهریه به زن تعلق می گیرد. به طور کلی اگر مردی بخواهد برای رابطه نامشروع همسرش را طلاق دهد، باید مهریه را به طور کامل پرداخت کند.

چه تفاوتی بین زنا و رابطه نامشروع وجود دارد؟

به زبان ساده، زنا یعنی اینکه حتما رابطه جنسی صورت گرفته باشد ولی رابطه نامشروع همانطور که در بالا ذکر شد به موارد مثل پسر و دختری که بین آن ها پیامک های حاوی کلمات مستهجن رد و بدل شود، نیز تعلق می گیرد و الزام به رابطه جنسی نمی باشد. مجازات زنا، صد ضربه شلاق حدی می باشد ولی مجازات رابطه نامشروع تا 99 ضریه شلاق تعزیری است.

مراحل شکایت کردن از رابطه نامشروع

برای شکایت کردن در زمنیه رابطه نامشروع می تواند چند کار را انجام داد:

  • ابتدا می توان برای مشورت گرفتن، از یک وکیل کیفری استفاده کرد. چراکه رابطه نامشروع در دسته جرایم کیفری قرار می گیرد.
  • برای تنظیم این نوع شکایت، نیاز به شکوائیه می باشد.
  • تعیین وقت دادگاه و رسیدگی به پرونده.

آیا بین نفقه و رابطه نامشروع نقطه مشترکی وجود دارد؟

بعضی ها بر این باورند که اگر زنی با فرد دیگر رابطه نامشروع برقرار کند، دیگر قادر به گرفتن نفقه از شوهر خود نمی باشد. اما این باور کاملا اشتباه است. رابطه ناشمروع با نفقه هیچ ارتباطی به هم دیگر ندارند. اگر هم در شرایطی شوهر بتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، اگر زن بخواهد، می تواند نفقه خود را مطالبه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها