بهای چراغ‌های روشن بزرگراه‌های تهران و اتوبان‌های بین شهری را مردم اراک می‌پردازند

مقامات تهران‌ نشین اراک را در حالی به مازوت‌سوزی ملزم می‌کنند که عمده کلان شهرهای دیگر از مصرف آن منع شده‌اند!

بهای چراغ‌های روشن بزرگراه‌های تهران و اتوبان‌های بین شهری را مردم اراک می‌پردازند

جمعی از شهروندان، کسبه، فعالان و سازمان‌های مردم نهاد خطاب به فرماندار اراک نامه‌ای اعتراضی نوشته و آن را امضا کرده و در ادامه برای تجمع اعتراضی در روز سه شنبه ۱۲ دی ساعت ۱۶ در باغ ملی میدان شهدا نسبت به مازوت سوزی نیروگاه اعلام آمادگی کردند.

در این نامه آمده است:

با سلام و احترام

همان‌طور که مستحضرید از تاریخ ۲۰ آذرماه امسال بنا بر رسم ناصواب ۳ سال گذشته نیروگاه مازوت سوزی را آغاز کرده است. متأسفانه تلاش اعتراض و پیگیری‌های مختلف فنی و حقوقی تشکل‌های مردم نهاد ( NGO ) متخصصین دانشگاهیان و در کل جامعه مدنی استان در این سه سال برای تأمین سهمیه گاز به نیروگاه کارساز نبوده است و به هیچ یک از راهکارهای جایگزین معرفی شده از سوی صاحب نظران توجهی نشد. برای حل مشکلی که مجهولات متعدد دارد و توان و ظرفیت تصمیم گیری مسئولین استانی خارج است چاره دیگری جز اعلام اعتراضمان به علنی ترین شکل آن باقی نمانده است.

همان‌طور که استاندار محترم در مراسم معارفه خود گفتند مسئله محیط زیست در استان ما مسئله تعارض منافع است. مردم اراک شاهد بوده‌اند که بین تامین گاز مورد نیاز نیروگاه و صادرات انتخاب چه بوده است. آیا پتروشیمی حاضر می‌شود چند ماه سود کمتر داشته باشد و مقداری از گاز خود را نیروگاه بدهد؟ یا در تعامل با پالایشگاه تولید سوخت‌های جایگزین را تسهیل کند؟ آیا نیروگاه به جای توسعه به فکر خرید و نصب مخازن ذخیره گاز مایع برای زمان‌های اضطرار هست؟ وقتی شرکت برق هیچ درخواست انشعاب را رد نمی‌کند و برق صنایع پر مصرف را نیز محدود نمی‌کند حل مشکل نیروگاه غیر ممکن می‌نماید ما می‌دانیم که بهای چراغ‌های روشن بزرگراه‌های تهران و اتوبان‌های بین شهری را چه کسی می‌پردازد نهایتاً در انتخاب بین بد و بدتر سوزاندن مازوت کم سولفور در نیروگاه نیز آگاهیم که درآمد یورویی حاصل از فروش مازوت گوگردزدایی شده برای پالایشگاه مانع راه بود و هیچ گاه به عنوان یک اقدام مقطعی در کاهش آلودگی هوا اجرایی نشد. وقتی نه، نیروگاه نه، پالایشگاه به شرکت گاز نه پتروشیمی ... هیچ کدام حاضر به از دست دادن منافعشان در کسب سود نیستند این سلامت شهروندان اراک و شازند است که از دست می‌رود.

در معادله‌ای چند مجهولی ساده‌ترین راه برای صادرکنندگان دستور مازوت‌سوزی در اراک، حراج جان شهروندان و هزینه از سلامتشان بوده است. باوجود همه تلاش‌ها و درخواست‌های پیشین و اثبات اثرات مازوت سوزی بر هوای شهر اراک مقامات تهران‌نشین در اقدامی تبعیضی اراک را در حالی به مازوت‌سوزی ملزم می‌کنند که عمده کلان شهرهای دیگر از مصرف آن منع شده‌اند و عجیب‌تر آنکه نامه الزام به مازوت سوزی را حتی پیش از شروع اوج سرما و پیک مصرف گاز به این استان ابلاغ کرده‌اند که اگر مقاومت دادستان محترم مرکز استان نمی‌بود بسیار زودتر از سال گذشته نیز مازوت سوزی را (در یکی از گرم‌ترین پاییزهای تاریخ) شروع می‌کردیم. جمیع این عوامل ضمن نقض اصول متعدد قانون اساسی گویای بی‌توجهی و بی‌احترامی و تبعیض ناروای مقامات مرکز نشین نسبت به خواسته بر حق مردم این شهر است. حال نظر به اینکه تمام راه‌های ممکن برای مقابله با این تهدید سلامت عمومی و تخریب محیط زیست را از طرق مختلف از جمله نامه اعلام جرم با بیش از ۵۵۰۰ امضای مستند شهروندان، جلسه با وزیر نیرو، جلسه با وزیر نفت، جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حضور در دیسپاچینگ ملی برق و گاز، تصویب وعده تأمین گاز در سفر هیات دولت به استان، نوشتن مقالات و مصاحبه‌ها و جلسات کارشناسی متعدد و ... به انجام رسانده و در همه موارد با بی‌توجهی و یا وعده‌های پوچ و پوشالی و دروغین مواجه شدیم حال تنها راه را آن می‌دانیم که مستند به اصل ۲۷ قانون اساسی و ماده ۲۹ آیین نامه تشکل‌های مردم نهاد از حق قانونی خود مبنی بر برگزاری تجمع اعتراضی استفاده نماییم. بدین منظور از روز سه شنبه ۱۲ دی ساعت ۱۶ در باغ ملی میدان شهدا تجمع خواهیم کرد و از جنابعالی به عنوان رئیس محترم شورای تأمین شهرستان اراک تقاضای تأمین امنیت شرکت کنندگان در این تجمع را داریم.

توییت

توییت

توییت

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها