شهردارِ بی‌پول تهران و سفر به پایتخت‌های جهان!

سفر اخیر علیرضا زاکانی به چین یکی از پرحاشیه‌ترین سفرهای شهردار تهران تا به امروز است که 10 روز هم به طول انجامید.

 شهردارِ بی‌پول تهران و سفر به پایتخت‌های جهان!

تهرانِ دوران زاکانی پولی در بساط ندارد؟

 

گروه سیاسی- علیرضا زاکانی که دو سال قبل خودش را تانک انقلاب معرفی کرد اولین شهردار در تاریخ 45 ساله جمهوری اسلامی است که نه تنها هیچ ایده مشخصی برای اداره کلانشهر تهران را مطرح نمی‌کند، بلکه به بی‌برنامگی خودش هم افتخار می‌کند. اما با همه این نواقص، تابستان گذشته با حفظ سمت، دستیار ویژه ابراهیم رئیسی هم شد. 

علیرضا زاکانی چندماه پس از شهردار شدن به اتفاق یک هیاتِ همراهِ مفصل به تاجیکستان سفر کرد. آن هم زمانی که خودشان آمار می‌دادند که شهرداری تهران پولی در بساط ندارد. مهدی چمران پس از انتقاد برخی از اعضای شورای شهر و لزوم ارائه گزارش از سوی زاکانی در صحن شورا درباره دستاورد این سفر در اظهاراتی عجیب گفت: «بنابر توضیحاتی که شهردار تهران دادند سفر خوب و موثری بوده است. سفر شهردار تهران به کشور مسلمان همچون تاجیکستان که فارسی زبان هم هستند و علایق شدیدی به کشور ما دارند می‌تواند موثر و مفید باشد.»

عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران خردادماه سال جاری در صحن شورای شهر تهران اعلام کرد که سفرهای صورت گرفته در این دوره از مدیریت شهری به کشورهای عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، روسیه، کره جنوبی، ژاپن، هند، تاجیکستان، قطر، اردن، آلمان، مالزی، انجام شده. این در حالی است که او مدعی شده 26 درصد سفرهای خارجی محقق نشده است.

اما نکته حائز اهمیتی که در این بین مورد توجه بسیاری از شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفته این است که در تمام این سفرها، تعداد مسافران یا همان هیات همراه زاکانی بسیار بیشتر از حد معمول بوده. 

به عنوان مثال سفر اخیر علیرضا زاکانی به چین یکی از پرحاشیه‌ترین سفرهای شهردار تهران تا به امروز است که 10 روز هم به طول انجامید. 

اما به نظر می‌رسد حامیان زاکانی، عملکرد شهردار تهران را در همین سفرهای خارجی و انعقاد قراردادها خلاصه کرده و کاری به آنچه که در تهران، طی دو سال گذشته رخ داده، ندارند.

ترکیدن بالن‌های قرمز در منطقه چیتگر که علاوه بر مصدومیت 6 نوجوان، 3 میلیاردتومان خرج روی دست شهروندان گذاشت، سهل‌انگاری در تعمیر پله‌های برقی متروی تهران، جان‌باختن 5 تن در ماجرای تخریب خانه‌ها در منطقه خلازیر، کُشته شدن دو کودک در حوضچه پارک زیتون تهران به دلیل نبود موانع محکم در اطراف این حوضچه، عدم تمهیدات لازم برای برف‌روبی در زمستان سال گذشته، انتشار فیش حقوقی ۱۱۶ میلیونی یکی از مدیران شهرداری و ماجرای خرید اسلحه در دفتر شهردار تهران و موارد متعددی از این دست، همگی حکایت از این دارد که شهردار تهران با مدرک پزشکی هسته‌ای بیش از آنکه به دنبال خدمت به شهروندان باشد، به نظر می‌رسد به دنبال صاف کردن مسیر خود برای رسیدن به ریاست‌جمهوری و ساختمان پاستور باشد.

به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، زاکانی شهر را به‌حال خود رها کرده و مشغول زد وبندهای سیاسی با دولت و اصولگرایان ‌است. استخدام ۴۰۰ نفر تحت عنوان حجاب‌بان و سیاسی کاری در عزل و نصب‌های بی‌شمار که به گفته ناصر امانی (عضو شورا) عمر متوسط مدیران شهرداری در این دوره 9 ماه شده، تدارک تور بهشت‌زهراگردی برای دختران و پسران دانش‌آموز، نصب بنرهای «ننگ با رنگ پاک نمی‌شود» اطراف سفارت انگلیس، بالا بردن بنرهایی علیه آسیب‌دیدگان چشمی معترضان پارسال و نصب تابلوی کشتار ارامنه به عنوان قحطی بزرگ در ایران مقابل سفارت انگلیس، که مشخصاً همین اشتباه بزرگ معلوم نیست چقدر خرج روی دست شهروندان گذاشته تنها بخشی از اقدامات سیاسی زاکانی در شهرداری تهران است.

اما آیا اینکه او هم مانند احمدی‌نژاد بتواند از شهرداری راهیِ ریاست‌جمهوری شود، سوالی است که برای پیدا کردن پاسخ آن باید منتظر ماند. آن‌هم در شرایطی که اکثریت مردم به بی‌تفاوتی محض در رابطه با برگزاری هرگونه انتخاباتی در کشور مبتلا شده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها