قانون سربازی تا یک ماه آینده اصلاح می‌شود + جزئیات

در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم آمده که متاهلین ۳۵ سال دارای ۳ فرزند معاف می شوند، همچنین پیشنهاداتی برای معافیت افرادی با ۳۰ سال سن با یک فرزند و یا ۳۵ سال سن با ۲ فرزند هم مطرح است.

قانون سربازی تا یک ماه آینده اصلاح می‌شود + جزئیات

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام وظیفه گفت: در برنامه هفتم توسعه یک چارچوبی از اصلاح فرآیند سربازی و یکسری از معافیت های جدید برای مشمولان غایب متاهل دارای فرزند دیده شده است.

وی افزود: در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم آمده که متاهلین 35 سال دارای 3 فرزند معاف می شوند. البته پیشنهاداتی برای اصلاح در صحن هم مطرح است از جمله اینکه معافیت از خدمت شامل افرادی با 30 سال سن با یک فرزند و یا 35 سال سن با 2 فرزند هم شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه سعی شده تا مراحل تصویب اصلاحات قانون نظام وظیهف با هماهنگی کامل با سایر مراجع تصمیم گیر در حوزه سربازی باشد تا دچار تعدد نظر نشویم، عنوان کرد: ما با ستاد کل جلسات متعددی درباره بحث نظام وظیفه داشتیم و بر روی چارچوبی که باید اصلاح شود توافق وجود دارد.

شخص آقای قالیباف پیگیر موضوع بودند و جلسات متعددی را در این رابطه ترتیب دادند و از سوی دیگر سرلشکر باقری به شخصه برای اصلاح فرآیندهای سربازی انگیزه داشتند.

بنابراین هماهنگی در سطح رئیس مجلس و رئیس ستادکل در حال پیگیری است تا اگر پیشنهادی در حوزه اصلاح قانون نظام وظیفه مطرح می شود، این پیشنهاد با هماهنگی و توافق کامل بین مجلس و ستادکل نیروهای مسلح پیش برود.

دهنوی بار دیگر با تاکید بر اینکه انگیزه و عزم اصلاح قانون سربازی هم در مجلس و آقای قالیباف به شکل خاص و هم در ستادکل و شخص سرلشکر باقری وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته گردش کار اصلاح قانون نظام وظیفه باید براساس مکانیزم های قانونی طی شود.  

وی ادامه داد: به طور مثال بخشی از اصلاحات در قانون نظام وظیفه باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود، بخشی دیگر نیازمند این است که در قوانین دائمی مورد اصلاح قرار گیرد و بخشی دیگر مربوط به آیین نامه هایی است که باید در داخل ستادکل نیروهای مسلح مورد اصلاح قرار گیرد. 

دهنوی گفت: امیدوارم تا در یک ماه آینده ما به یک نقطه اشتراک کامل با ستادکل در ارتباط با پیشنهادات اصلاحی برای قانون نظام وظیفه دست پیدا کنیم. 

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین درباره دغدغه همیشگی ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر کاهش غیرقابل کنترل تعداد سربازان ناشی از اصلاحات بر روی قانون نظام وظیفه تصریح کرد: این نگرانی الان به هیچ وجه وجود ندارد چراکه آمارهای ستادکل نیروهای مسلح در دو سال گذشته بیانگر این است که  پس از افزایش قابل توجهی حقوق سربازان، روند افزایش تعداد مشمولان غایب به شکل محسوسی کاهشی شده است. 

دهنوی با بیان اینکه هم اکنون در حال بررسی ماده 70 برنامه هفتم هستیم و مواد 102 و 103 مرتبط با سربازی است، خاطرنشان کرد: ما احتمالا هفته آینده وارد بررسی این مواد  خواهیم شد اما به هر حال امیدواریم تا آن زمان هماهنگی کامل بین مجلس و ستاد کل شکل بگیرد تا مسئله اصلاح قانون نظام وظیفه در برنامه هفتم دیده شود و در نهایت یک متن مشترک تنظیم و آماده شود تا شورای نگهبان نیز دیگر ایرادی به مصوبه مجلس نداشته باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها