قالیباف در انتظار لایحه‌‌ی حجاب از طرف قوه قضائیه و دولت؛

رئیسی با قانون حجاب چه خواهد کرد؟

تعدادی از سلبریتی‌ها و به‌ویژه ورزشکاران و هنرپیشگان سینما و تلویزیون هم جزو زنانی هستند که آشکارا در فضاهای مجازی و حقیقی کشف حجاب کردند و به‌نظر می‌رسد از اولین کشف حجاب در مقابل انظار عمومی که مهرماه از سوی کتایون ریاحی سر زد تا آخرین نمونه آن که احتمالاً همین دیشب بوده، مداوماً تعدادی از زنان مشهور و شناخته‌شده برخلاف آنچه عرف مطلوب حاکمیت است، تصاویر خود را منتشر می‌کنند.

رئیسی با قانون حجاب چه خواهد کرد؟

سرویس اجتماعی مستقل: این روزها، نوع پوشش و حجاب برخی از زنان حاضر در کوچه و خیابان‌ها و خودروها، مطلوب بخشی از جامعه نیست و متولیان امر تلاش کرده‌اند با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله اعمال زور، بهره جستن از زبان نرم و ارشاد لسانی، برخورد تند و سخت و گاهی خشن، به‌کارگیری ظرفیت‌های تبلیغی و فرهنگی و مسائلی از این دست، زنانی که پوشش کامل را انتخاب نکرده‌اند را به استفاده از حجاب مورد تایید ترغیب کنند. این رویه تاکنون نتیجه‌ای نشده که بتوان آن را درخور توجه دانست و حداقل در شهر تهران هر روز و شب می‌توان زنان و دخترانی را دید که کشف حجاب کرده و در معابر تردد می‌کنند.

اما سوال این است که چرا دولت و قوه قضاییه لایحه‌ای برای حجاب نمی‌دهند؟
 


انتخاب نوشت: قالیباف اعلام کرده که بنا بر مصوبۀ شورای امنیت ملی در مورد حجاب، بناشده در صورت نیاز، لایحه‌ای از طرف قوه قضائیه و دولت آماده شود

کمیسیون فرهنگی پیشنهاد داد برای اثربخش شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با تحولات اجتماعی، قوه قضاییه لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کند.
در نهایت رئیس مجلس علت قرائت نشدن این طرح را مصوبات شوراهای بالادستی در موضوع حجاب و عفاف اعلام کرد و گفت: رئیس کمیسیون فرهنگی مصوبات شوراهای بالادستی ( شورای انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی و شورای امنیت کشور) را مطالعه کرده‌اند و من شخصا این مصوبات را به ایشان دادم و وظیفه ما این است که اگر موضوعی آمد آن را بررسی کنیم و اکنون نیز آماده هستیم. اگر هر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد چه با لایحه دولت و چه با لایحه قوه قضائیه خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد

 

شرکت در مراسم رسمی بدون حجاب

تعدادی از سلبریتی‌ها و به‌ویژه ورزشکاران و هنرپیشگان سینما و تلویزیون هم جزو زنانی هستند که آشکارا در فضاهای مجازی و حقیقی کشف حجاب کردند و به‌نظر می‌رسد از اولین کشف حجاب در مقابل انظار عمومی که مهرماه از سوی کتایون ریاحی سر زد تا آخرین نمونه آن که احتمالاً همین دیشب بوده، مداوماً تعدادی از زنان مشهور و شناخته‌شده برخلاف آنچه عرف مطلوب نظام است، تصاویر خود را منتشر می‌کنند.

انتخاب این رفتار منجر به بازداشت برخی از این چهره‌های مشهور از جمله کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی، دو تن از بازیگران توانای سینما و سریال کشورمان منجر شد؛ هر چند تعداد بازداشت‌ها و احضارها در این باره کم نیست، اما این دو هنرپیشه محبوب، تنها برای کشف حجاب مدتی را در بازداشت به‌سر بردند.

اما انتشار تصاویر کشف حجاب در اماکن عمومی با حضور تعداد اندکی از مردم، جای خود را به اقدام متحیرانه دیگری توسط این گروه از زنان داد. کتایون ریاحی بدون حجاب در مراسم تشییع حسام محمودی شرکت کرد، فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان، بدون حجاب در آیین بزرگداشت آتیلا پسیانی شرکت کردند، پانته‌آ بهرام بدون حجاب در اکران عمومی آخرین قسمت از سریال پوست شیر حاضر شد و ... تعدادی دیگر از هنرپیشگان هم به نمایش تصاویر خود بدون حجاب ادامه دادند.

تشکیل پرونده قضایی برای دو بازیگر زن

اقدام کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به مذاق پلیس به‌عنوان ضابط قضائی خوش نیامد و مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران 4 اردیبهشت از «تشکیل پرونده قضایی برای خانم‌ها "کتایون ریاحی" و "پانته‌آ بهرام" به علت جرم کشف حجاب در ملأ عام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» خبر داد.» در خبر پلیس آمده بود که پرونده نامبردگان به دادسرای ارشاد ارسال شد.

در 20 اردیبهشت هم این خبر به صورت رسمی منتشر شد که؛ کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، بازیگران سرشناس سینمای ایران به اتهام کشف حجاب در ملأ عام یک میلیون و 500 هزار تومان جریمه نقدی شده‌اند.

البته این توضیح هم داده شد که این دو بازیگر به اتهام حضور بدون حجاب شرعی و کشف حجاب در انظار عمومی به پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند و پرونده آن‌ها در موارد دیگر اتهامی همچنان مفتوح است.

انتقادهای دوطرفه به رأی دادگاه

فاصله کم بین انتشار خبر تشکیل پرونده قضایی تا انتشار حکم صادره، تعجب بسیاری را از جمله مهدی کوهیان برانگیخت. این حقوقدان و عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما در توییتر خود نوشت:

«از تشکیل پرونده تا صدور حکم قطعی غیر قابل تجدیدنظر، کمتر از ۱۰ روز یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. خانم پانته‌آ بهرام هم به فهرست رکوردداران تشکیل پرونده تا صدور حکم قطعی غیر قابل تجدید نظر کمتر از ۱۰ روز پیوست.»

اما انتشار خبر جریمه یک و نیم میلیونی پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی، واکنش‌های دیگری هم داشت و رسانه‌ای اصولگرا را به اعتراض واداشت تا از مقدار کم جریمه در نظر گرفته شده گله کنند.

این واکنش سبب شد تا دستگاه قضائی اعلام کند جرائم کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، مربوط به پرونده گذشته این دو نفر است.

اما همزمان خبرگزاری میزان وابسته قوه قضاییه یادداشتی به قلم جلیل محبی، حقوقدان و عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر و علت جریمه یک و نیم میلیون تومانی این دو هنرپیشه را فقط اجرای قانون عنوان کرد.

قانون خوب است یا بد؟

محبی نوشته است: «آنچه درباره بی‌حجابی از منظر قانونی وجود دارد تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ است که برای عدم رعایت حجاب شرعی (وجه و کفین) مجازات نقدی قرار داده است. جزای نقدی اعلام‌شده که برخی افراد به آن محکوم شده‌اند مستند به همین تبصره قانونی است و تا تغییر قانون نیز همین موارد نسبت به فردی که حجاب شرعی را رعایت نکرده است اعمال می‌شود.»

بنابراین اگر جرمی از سوی کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام رخ داده است، باید حکم محکومیت آن بر اساس قانون صادر شود و لاغیر، موضوعی که سکینه‌سادات پاد که از سوی سید ابراهیم رئیسی، مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی شده است هم به آن تأکید دارد و تأکید او واکنش حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان را برانگیخت.

به هر حال شخصیت‌هایی که نسبت به جریمه بر مبنای قانون ریاحی و بهرام اعتراض کردند، زمانی که در تبیین فلسفه حجاب با ذهن پرسش‌گر مخاطبین مواجه می‌شوند، رعایت حجاب را امری می‌دانند که در قانون ذکر شده و توصیه می‌کنند که طرفداران آزاداندیشی و مطالبه‌گران اجتماعی و سیاسی در وهله اول به قانون رجوع کنند و با توجه به تأکید قانون، حجاب خود را حفظ کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها