خطر سیل در 7 استان کشور اعلام شد + اسامی

این وضعیت جوی در روز چهارشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق هرمزگان، ارتفاعات سمنان، در روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات سمنان، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، یزد و جنوب اصفهان و در روز جمعه (۸ اردیبهشت) در شرق سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی یزد و شمال شرق سمنان مورد انتظار است.

خطر سیل در 7 استان کشور اعلام شد + اسامی

به گزارش مستقل آنلاین؛ سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل در ۷ استان، احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۶ استان و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در ۸ استان براثر تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی هشدار داد.

 سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز چهارشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق هرمزگان، ارتفاعات سمنان، در روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات سمنان، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، یزد و جنوب اصفهان و در روز جمعه (۸ اردیبهشت) در شرق سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی یزد و شمال شرق سمنان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۶ استان

این سازمان با صدور هشداری زردرنگ نیز از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد احتمال ریزش تگرگ خبر داد.

این مخاطرات در روز چهارشنبه (۶ اردیبهشت) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، قم، دامنه و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، در روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) در  چهارمحال و بختیاری، شرق کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، دامنه و ارتفاعات در گلستان، شمال شرق تهران و مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی، سمنان و شمال خراسان رضوی و در روز جمعه (۸ اردیبهشت) در اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، یزد، غرب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی فارس، هرمزگان، دامنه و ارتفاعات مازندران، تهران و البرز مورد انتظار است.

همچنین این وضعیت جوی در روز شنبه (۹ اردیبهشت) در کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان، شرق فارس، سمنان، ارتفاعات تهران و مازندران، آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی و در روز یکشنبه (۱۰ اردیبهشت) در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان دور از انتظار نخواهد بود.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد.

این سازمان برای کاهش تلفات اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را لازم می‌داند.

خسارت به محصولات کشاورزی ۸ استان

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ دیگری در سطح کشاورزی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد، گردوخاک و ریزش تگرگ هشدار داد.

این وضعیت جوی از روز چهارشنبه تا جمعه (۶ تا ۸ اردیبهشت) در شرق هرمزگان، ارتفاعات سمنان، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، یزد و جنوب اصفهان، شرق سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی یزد و شمال شرق سمنان رخ خواهد داد.

براثر این مخاطرات خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نخواهد بود.

بدین جهت این سازمان برای کاهش آسیب‌های ناشی از این وضعیت جوی زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها ، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی ، تسریع در انتقال محصولات آماده برداشت یا برداشت شده به مکان های مسقف ، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی ، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام بارش ، عدم استفاده از آب باران برای دام ها ، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر ها ، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی ، خودداری دامداران و عشایر در عبور از ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ ها و مسیل‌ ها با توجه به وقوع بارش ها‌ ، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش را توصیه می‌کند.

طبق گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. همچنین هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها