استاد دانشگاه:

تغییر اقلیم از جمعیت فلات مرکزی کشور می‌کاهد

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه اقلیم شناسی گفت: فرار جمعیت از فلات مرکز کشور در صورت تشدید خشکسالی و تغییر اقلیم در دهه‌های آینده دور از انتظار نیست.

تغییر اقلیم از جمعیت فلات مرکزی کشور می‌کاهد

سعید کامیابی افزود: تغییر اقلیم به عنوان یک چالش مهم و جدی، کشور را فراگرفته که با اتخاذ راهبردهای علمی باید برای مهار این پدیده اقدام کرد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه اقلیم شناسی خاطر نشان کرد: اگر برای مهار تغییر اقلیم با رویکرد جهانی و ملی اقدام نشود، فرار جمعیت از مناطق کویری کشور در دهه‌های آینده محتمل است.

وی گفت: خشکسالی به دلیل کاهش بارش‌ها و دست درازی انسان بر عرصه‌های طبیعی در مناطق مرکزی کشور روز به روز در حال افزایش است که رفع این چالش افزایش حجم پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های آبخیزداری را می‌طلبد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه اقلیم شناسی تصریح کرد: انتقال آب از سایر حوزه‌ها به فلات مرکزی کشور از رویکردهای اصولی برای تثبیت جمعیت و عبور از خشکسالی در بخش کشاورزی و اقتصادی است.

کامیابی ادامه داد: حفر بی‌رویه چاه و افت آب‌های زیرزمینی از رویکردهای اشتباه در سال‌های گذشته در تشدید فرسایش بادی و فرونشست زمین در کشور بوده است.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه اقلیم شناسی اضافه کرد: برنامه ریزی و اجرای طرح‌های مهم علمی و کارشناسی برای مهار بیابانزایی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد و نخگبان دانشگاهی برای درمان تغییر اقلیم ایده ارائه کنند.

در دوره بلند مدت ۳۰ ساله میزان بارش‌های ملایم استان سمنان بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده که این امر باعث خشکی سفره‌های آب زیرزمینی و گسترش کانون‌های فرسایش بادی در فلات مرکزی کشور شده است.
تغییر اقلیم یا قهر طبیعت در چند سال گذشته باعث افزایش سیلاب‌ها و خسارت‌های مالی و جانی در منطقه‌های شهری و روستایی کشور شده است.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها