مقاومت سلول‌های جانداران در برابر نانوذرات نقره متفاوت است

پژوهشگران لهستانی با مطالعه میزان رهایش نانوذرات نقره از باندهای زخم، اعلام کردند سلول‌های انسانی نسبت به نقره مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

مقاومت سلول‌های جانداران در برابر نانوذرات نقره متفاوت است

به گزارش روز شنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در برخی باندها، از نانوذرات نقره برای تسریع التیام زخم استفاده می‌شود زیرا نانوذرات نقره دارای خاصیت آنتی‌باکتریال هستند. باند به آرامی نانوذرات را رها می‌کند اما اگر سرعت رهایش بالا باشد، ممکن است به سلول‌های انسانی آسیب برسد. بنابراین، اندازه‌گیری دقیق سطح نانوذرات نقره اهمیت زیادی دارد.
محققان دانشگاه علوم پزشکی ورشو لهستان با همکاری چند موسسه تحقیقاتی مختلف اقدام به اندازه‌گیری سطح نانوذرات با استفاده از الکتروفوریز ستونی کرده است. علاوه‌بر این طیف‌سنجی مرئی/فرابنفش نیز برای اندازه‌گیری غلظت نانوذرات به کار گرفته شده و در عین حال از طیف‌سنجی جذب شعله‌ای نیز برای مشخص کردن مقدار نقره استفاده شده است. این گروه تحقیقاتی، اقدام به بررسی باندهای زخم حاوی نانوذرات FKDP و Atrauman کردند.
در این پروژه باندها به مدت ۷۲ ساعت در سرم FBS قرار داده شد و در نهایت، میزان نانوذرات نقره موردمطالعه قرار گرفت. این گروه از دستگاه طیف‌سنج فرابنفش شرکت ترمو ساینتیفیک در طول موج ۲۱۴ نانومتر برای تعیین میزان رهایش نانوذرات استفاده کردند. بیشترین رهایش نانوذرات نقره در یکی از باندهای Autrauman دیده شد در حالی که باند FKDP رهایش بسیار آرام‌تری داشت. نویسندگان مقاله این پروژه چنین نتیجه‌گیری کردند که روش طیف‌سنجی مرئی/فرابنفش، نسبت به ترکیب شیمیایی ماتریکس حساس است.
برای افزایش دقت در اندازه‌گیری مقدار نقره رهایش یافته، از دستگاه اجیلنت HP۳DCE استفاده شد که در آن شناساگر آرایه دیودی در طول موج ۲۱۴ نانومتر داده‌ها را ثبت می‌کرد. نتایج نشان داد که دقت این دستگاه در سنجش میزان نانوذرات نقره رهایش یافته از طیف‌سنج مرئی / فرابنفش بیشتر است. هرچند به نظر می‌رسد تحقیقات بیشتری برای بهبود دقت این روش لازم است.
پژوهشگران از باند FKDP روی سلول‌های موش و انسان استفاده کردند، نتایج نشان داد که سلول‌های انسان نسبت به نقره مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها