نوع آرایش و پوشش زنان، ضرر و لطمه زیادی برای جامعه دارد

لباس‌های تنگ و کوتاه، روسری‌های پایین‌تر رفته، موهای بیرون آمده، آرایش‌های تند و لباس‌ها و شلوارهایی که گاهی مواقع پوشیده نمی‌شود، بطور خلاصه نوع آرایش و پوشش زنان ضرر و لطمه زیادی برای جامعه دارد.

نوع آرایش و پوشش زنان، ضرر و لطمه زیادی برای جامعه دارد

به گزارش مستقل آنلاین آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی و در پاسخ به این سوال که «اخیرا گزارش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از بسته‌تر شدن فضای اجتماعی و برخوردهای سخت‌تر با مسئله‌ اجبار در حجاب دارد. حتی نماینده اصولگرای مجلس هم به این برخوردها واکنش نشان داده است. شما افزایش حساسیت‌ها در وضعیت فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟» تاکید کرد: من تعجب می‌کنم و انتظار داشتم شما مطرح کنید چرا «بدحجابی» اینطور گسترش پیدا کرده و هیچ واکنشی از مسئولان فرهنگی نمی‌بینیم؟ یا مطرح کنید که چرا بعضی اینطور هتک حرمت می‌کنند نسبت به احکام الهی و با حرمت‌شکنی بنا دارند بدحجابی را در جامعه به شکل‌های مختلف و حرکت‌های نمادین یا در شبکه‌های مجازی توسعه دهند؟

 

حجاب اگر مراعات نشود به بی‌بند و باری‌ ‌کشیده می‌شود

او در پاسخ به این سوال که «در تمام ارگان‌ها بخش فرهنگی داریم و سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و… که بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند نباید به دلیل کم‌کاری بودجه‌ این ارگان‌ها کاهش یابد یا حذف شود؟» گفت: من تعجب می‌کنم که چطور شما همواره اشکالات را متوجه کسانی می‌کنید که می‌خواهند نقش مثبت در حجاب ایفا کنند؟! از سوی دیگر مطرح نمی‌کنید چرا عده‌ای اینطور حرمت‌شکنی می‌کنند؟ علی‌ایحال… حجاب در سطحی که جامعه و اجتماع مقرر کرده باید مراعات شود. اگر مراعات نشود به یک بی‌بند و باری‌هایی ‌کشیده می‌شود که امروزه با آن مواجه هستیم. این هم به نفع خود خانم‌هاست. چون با آن وضعیت که بیرون می‌آیند و با روحیه‌ای که می‌خواهند به شکل‌های مختلف خودنمایی کنند، نقش ابزار را برای مقاصد مختلف ایفا می‌کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خانم‌ها باید در این رابطه تلاش کنند، افزود: عفاف و حجاب به معنای واقعی خود برای حفظ و صیانت از خانم‌هاست ولی متاسفانه در جامعه ما روز به روز آسیب آن بیشتر می‌شود. فضای مجازی هم در این رابطه نقش مهمی را ایفا می‌کند و واقعا احتمال می‌دهم این یک کار سازمان یافته شده‌ای است که پیش می‌رود تا حرمت‌ها شکسته می‌شود. طبیعتا مسئولان فرهنگی باید در این رابطه ورود بیشتری پیدا کنند و کارهای مناسب‌تری انجام دهند. آنها باید حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و این وادادگی را جبران کنند. امروز این واداداگی در جامعه محسوس است. سازمان تبلیغات و قسمت‌های مختلف فرهنگی که مربوط به ارشاد است باید با این مسئله برخورد شایسته‌تری انجام دهند. اما نیروی انتظامی باید در سطحی که حرمت‌شکنی و بی‌بند و باری است، ورود پیدا کند. نماینده مجلس هر چیزی می‌خواهد بگوید. متاسفانه بعضی از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که دوره بعد هم رای بیاورند و ژست خاصی به خود می‌گیرند، ما به آنها کاری نداریم. اما از نظر شرعی، یک حکومت دینی نمی‌تواند این مقدار بی‌بند و باری را تحمل کند.

 

صحبت این نیست که چند تار موی یک خانم بیرون است

آیت‌الله محمد غروی بیان کرد: صحبت این نیست که چند تار موی یک خانم بیرون است. البته آن هم غلط است. صحبت از بی‌بند و باری است که ما در جامعه احساس می‌کنیم. این لباس‌های تنگ و کوتاهی که ملاحظه می‌کنید، روسری‌ها پایین‌تر رفته و موها بیرون آمده، آن آرایش‌های تند و گاهی لباس‌ها و شلوارهای خاصی که پوشیده می‌شود و گاهی مواقع هم پوشیده نمی‌شود، ضرر و لطمه زیادی برای جامعه دارد و نباید ما برای آنها اشک بریزیم.

او تاکید کرد: حقیقت این است که باید به خانم‌ها برای حفظ عفاف خودشان، جامعه و خانواده‌ها توصیه کرد. اینطور بیرون آمدن و بهم‌ریختگی و سدشکنی برای خانواده مضر است و همه در این رابطه آسیب می‌بینند. اما خانم‌ها آسیب زیادی می‌بینند و بیشترین قربانی در این رابطه هستند. از طرف دیگر مسئولان فرهنگی باید کار فرهنگی بهتر و بیشتری انجام دهند. از رادیو و تلویزیون و دستگاه‌های فرهنگی انتظارات بیشتر و زیادی داریم. اگر مراعات نکردن حجاب به حدی رسید (که در بعضی مواقع رسیده است) سدشکنی و حرمت‌شکنی به اوج خود می‌رسد و اینجاست که نیروی انتظامی باید ورود پیدا کند. البته این ورود باید حساب‌شده و طبق قانون باشد. نه این که آثار منفی بیشتری به وجود آورد.

 

شبکه‌های مجازی در حرمت‌شکنی بسیار تاثیرگذار هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این که می‌فرمایید چرا مردم اینطوری شده‌اند؟ عوامل مختلف دارد و یکی از این عوامل شبکه‌های مجازی است. شبکه‌های مجازی در حرمت‌شکنی بسیار تاثیرگذار هستند و بخواهیم یا نخواهیم این موضوع بر مردم و خانواده‌ها اثر می‌گذارد. اصلا این شبکه‌ها فرهنگ خانواده‌ها را بهم ریخته است و باید یک فکر اساسی برای آن شود.

آیت‌الله محمد غروی در پاسخ به این سوال که «در دهه ۶۰ و ۷۰ خانم‌ها تا این حد در مقابل حجاب موضع‌گیری نداشتند، راحت‌تر هم در جامعه حاضر می‌شدند. از سوی دیگر بودجه‌های هنگفتی به بخش فرهنگی سازمان‌ها و ارگان‌ها اختصاص یافته و ارگان‌های پرهزینه‌ای مانند سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده است. شرایط کنونی حاصل فعالیت همین مسئولان نیست؟ بازخواست آنها در مقابله با آنچه بدحجابی خوانده می‌شود از قلم نیفتاده است؟» گفت: ملاحظه کنید آیا شرایط اجتماعی ما و این ابزارهایی که امروز در اختیار جوانان و خانواده‌هاست در گذشته وجود داشت؟ امروز موبایل‌های هوشمند وجود دارد و کوچک‌ترین حرکت را به فضای دیگری می‌برد. در این شرایط حتی کسانی که مایل نباشند هم یکباره وضعیت خاصی پیدا می‌کنند. واقعیت این است که همه متغیرها را در ارتباط با مسئولان نبینیم. این که مسئولان فرهنگی و دیگر مسئولان باید متناسب با امکاناتی موجود در دنیای امروز پیش‌بینی‌های لازم را می‌کردند اما نکردند یا کم‌کاری کردند، سرجای خودش… اما اینها موثر هستند و نباید تمام موضوع را یکجانبه و از یک زاویه بینیم و تمام آن را در ارتباط با مسائل اقتصادی و دیگر نبینیم که جنبه سیاسی پیدا کند.

منبع: انصاف نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها