معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت‌زهرا(س) خبر داد

اجرای مراسم سوگواری و نمایش های آئینی برای ایام محرم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت‌زهرا(س) اجرای مراسم سوگواری، نمایش های آئینی از جمله تئاتر یک بیابان بی کسی و همچنین سخنرانی های مذهبی را بخشی از برنامه های این سازمان برای ایام محرم عنوان کرد.

اجرای مراسم سوگواری و نمایش های آئینی برای ایام محرم

مهدی قربانعلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: برنامه های در نظر گرفته شده برای این دوران بر پایه چند محور خواهد بود که دو محور آن از اهمیت زیادی برخوردار است که نخستین محور آن برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری برای کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: در این راستا از روز اول محرم با حضور مدیران و معاونان در واحد عروجیان و قسمت تطهیر زنانه و مردانه و نیز دیگر قسمت های مختلف مانند خاکسپاری، شال عزا بر شانه های کارکنان سازمان انداخته شد و ماه محرم طی مراسم چاوشی خوانی آغاز شد که البته این مراسم مختص به کارکنان و پرسنل سازمان مربوط به بهشت زهرا بود.

قربانعلی در مورد دیگر برنامه های مربوط به پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) نیز گفت: تا روز سوم شهادت امام(ع) مراسم زیارت عاشورا و عزاداری در سازمان خواهیم داشت و تئاتر «یک بیابان بی کسی» با اجرای کارکنان سازمان انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی بهشت زهرا(س) در مورد برنامه های این سازمان برای عموم مردم در ماه محرم نیز گفت: آنچه برای عموم مردم برنامه ریزی شده است، جدای برنامه های معمول پنجشنبه و جمعه ما، اجرای برنامه های سوگواری و عزاداری را برای این ایام  در نظر گرفته ایم.

وی افزود: همچنین برپایی ایستگاه های صلواتی و پایگاه های فرهنگی از دیگر برنامه های ما است، از سوی دیگر برنامه ریزی کرده ایم تا مراسم ویژه سوگواری و عزاداری در سازمان بهشت زهرا به ویژه در گلزار شهدا اجرا شود.

به گفته وی، برنامه های اختصاصی ما در ۲ قالب نمایش آیینی و روزه مجسم با عنوان «یک بیابان بی کسی» از روز دوشنبه از ساعت ۷ بعدازظهر تا اذان مغرب در مهدیه شهدا اجرا می شود که این برنامه برای عموم مردم و به صورت رایگان در نظر گرفته شده است و امیدواریم همه مردم در این برنامه ها حضور یابند.

قربانعلی دیگر برنامه های سازمان بهشت زهرا(س) برای ایام محرم را سخنرانی آقای «اصحاب کریمی»، مدیر کل بنیاد شهید استان تهران و «علی پور کاوه» در قطعه ۴۰ (سرداران بی پلاک) یا قطعه فانوس ها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ عنوان کرد و گفت: این برنامه از روز اول محرم آغاز شده و تا پایان دهه اول محرم (غروب روز عاشورا) ادامه خواهد داشت که حضور عموم در این برنامه آزاد خواهد بود.

وی یادآور شد: سازمان بهشت زهرا(س) از ابتدای محرم اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی در پایانه‌های مرکزی در چهارراه ولیعصر کرده است که این ایستگاه تا پایان ماه صفر به صورت دائم فعال خواهد بود و از سوی دیگر برخی از برنامه های فرهنگی متنوعی را در نظر گرفته ایم که به مراتب آنها را اجرا خواهیم کرد.

این مسئول سازمان بهشت زهرا(س) گفت: برای قسمت عروجیان هم از روز پنجم ماه محرم ایستگاه صلواتی برای پذیرایی مردم مستقر می شود؛ مردم عزیز که در این مکان حضور پیدا می کنند داغدار هستند بنابراین سعی کردیم با برپایی ایستگاه های صلواتی با پخش روزه های سیدالشهدا و نیز موسیقی های متناسب با این ایام، تسکینی بر درد آنها باشیم.

قربانعلی با بیان اینکه قسمت گلزار بهشت زهرا(س) از روزهای پنجشنبه تا اذان مغرب روز جمعه به صورت کامل در اختیار زائران قرار دارد، گفت: بعد از دهه اول محرم تا ماه صفر مکانی را در مجتمع عروجیان برای روزهای خاص آماده کردیم تا یک برنامه اصیل ایرانی مانند چهارپایه خوانی را برپا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ایام فاطمیه اجرایی را در این زمینه داشتیم که مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و با بازتاب خوبی همراه شد و در این زمینه از مداحان به نام دعوت می کنیم تا در زمان مشخص به صورت میدانی نوحه سرایی کنند و سوگوارانی که در این مکان حضور دارند می توانند در این مراسم عزاداری سهیم باشند.

این مقام مسئول گفت: برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هم برنامه ای با حضور حجت الاسلام پناهیان با مشارکت هیات محبین ابی طالب و سازمان بهشت زهرا از ساعت ۲ بعدازظهر در گلزار شهدا میدانگاهی قطعه ۴۰ جنب ایستگاه صلواتی ولی امر برگزار می شود.

رخت سیاه بر تن بهشت زهرا(س) در ایام محرم

قربانعلی در خصوص اقدامات بصری متناسب ایام محرم در بهشت زهرا(س) نیز گفت: این اقدام به صورت متداول در جریان است، چهره بهشت زهرا تغییر کرده است و بنرهایی که در پرتال سازمان وجود دارد حال و هوای ایام محرم را دارد. وی ادامه داد: در این بنرها، شعارهای مصوب سازمان تبلیغات اسلامی مانند «شکر خدا را که در پناه حسینیم» در نظر گرفته شده که در سطح شهر هم این بنرها قابل مشاده است.

معاون فرهنگی سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه جغرافیای بهشت زهرا فقط گلزار شهدا نیست گرچه نقطه نورانی این سازمان همان نقطه است، گفت: پهنایی به مقدار ۷۰۰ هکتار در اختیار سازمان بهشت زهرا قرار دارد که سعی کردیم با اقتضائات خود این ۷۰۰ هکتار را سیاهپوش و المان های عزاداری را در آنجا نصب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهری حدود ۲۴۰ پرتابل در ابعاد مختلف ۷*۱۲ داریم که حدود ۸۰ درصد آن در اختیار بنرها و پرچم های سیدالشهدا قرار دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها