سوال محمد درویش؛

بارندگی‌ها به نفع ایران بود یا به ضررش؟/ با صدای عادل فردوسی‌پور بشنوید

بارندگی‌های اخیر کمک کرد تا چهره سال آبی کنونی از یک سال به شدت خشک به سالی نزدیک به نرمال تغییر کند و این تغییر در شرایطی رخ داد که کمتر کارشناسی، می‌توانست چنین بهاری را در قلب تابستان داغ امسال حدس زند!

بارندگی‌ها به نفع ایران بود یا به ضررش؟/ با صدای عادل فردوسی‌پور بشنوید

محمد درویش فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود درباره سیل اخیر سوال مهمی مطرح کرده که شاید سوال تعداد زیادی از مردم ایران نیز باشد.

درویش سوال کرده این بارندگی‌ها به نفع ایران بود یا به ضررش؟

پاسخ فیروز قاسم‌زاده به این سوال پاسخ مهمی است. 

نوشته درویش و پاسخ او را در این ویدیو با صدای عادل فردوسی‌پور ببینید. 

۱. صبح امروز در تماسی با فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از او خواستم تا آخرین یافته‌های آماری درباره بارندگی‌های اخیر کشور را برایم ارسال کند. ضمن قدردانی از ایشان همان‌طور که در این گزارش می‌بینید، به نظر می‌رسد تا ساعت شش و نیم بعدازظهر ششم مردادماه جز چهار استان گیلان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، بقیه استان‌ها همچنان در شرایط خشکسالی یا نزدیک به نرمال قرار داشته و در مجموع هنوز میزان ریزش‌های آسمانی کشور، بیست و یک درصد کمتر از میانگین درازمدت است.

 

۲. در این میان، وضعیت هرمزگان با سی و چهار درصد بارندگی بیش از نرمال، بهترین و ایلام با چهل و نه درصد کمتر از میانگین، بدترین شرایط را دارند. در کل بارندگی‌های اخیر در بازه زمانی سیزدهم تیر تا ششم مرداد توانسته بیش از پنج درصد - ۵.۶ درصد - به میانگین کشوری بیافراید و به ترتیب، استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، هرمزگان، بوشهر، فارس، مازندران، یزد، کرمان و قم دارای بیشترین دریافت باران در این بازه بوده‌اند.

 

۳. آنچه در این میان حایز اهمیت است، اینکه بارندگی‌های اخیر در مجموع کمک کرد تا چهره سال آبی کنونی از یک سال به شدت خشک به سالی نزدیک به نرمال تغییر کند و این تغییر در شرایطی رخ داد که کمتر کارشناسی، می‌توانست چنین بهاری را در قلب تابستان داغ امسال حدس زند! بهاری که سبب شد پس از مدت‌ها بخش‌هایی از گاوخونی، جازموریان، بختگان، پریشان، طشک و چند تالاب مهم دیگر کشور با آب آشتی کنند.

 

۴. درسی که باید بگیریم این است که به حریم سیلابی رودخانه‌ها احترام نهاده با فعالیت‌های شن‌برداری، سنگ‌شکن، کشاورزی و ساخت و ساز در حریم به آن تجاوز نکرده و خانه رود را حرمت نهیم.

 

۵. ضمن تسلیت به بازماندگان هموطنانی که جان‌شان را در سیل‌های اخیر از دست داده‌اند، امیدوارم نظام پایش و هشدار سیل از چابکی و سرعت اطلاع‌رسانی بیشتری، به‌ویژه در مناطق حادثه‌خیز برخوردار شود.

وظیفه ستاد بحران فقط فعالیت پس از شروع بحران و زدنِ مدیران به آب و گل نیست! اصلی‌ترین رسالت این ستاد تقویت تمهیدات پیشگیری از بروز بحران و تبدیل چالش سیل به فرصت است.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها